Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

16.00.00 Actieve veredeling

23 Bijlage 7. Interpretatie vereenvoudigde aanzuivering art 544 (c) TVo.CDW

  1. Artikel 544(c) TVo.CDW is een vereenvoudiging omdat de invoergoederen geacht worden te zijn (weder)uitgevoerd, alhoewel ze eigenlijk op de EU markt zijn gebracht zonder douaneaangifte voor het vrije verkeer en betaling van rechten bij invoer. Alleen plaatsing van de goederen onder de regeling actieve veredeling vereist een douaneaangifte. Deze vereenvoudiging versterkt de concurrentiepositie van de luchtvaartindustrie op internationaal niveau.

  2. De levering van luchtvaartuigen voor de luchtvaart moet als (weder)uitvoer worden beschouwd waardoor de regeling actieve veredeling is aangezuiverd. In de praktijk vindt de aanzuivering al in een eerder stadium plaats bij de eindproducent of een van diens al dan niet speciaal op de luchtvaartindustrie toegespitste toeleveranciers. De aanzuivering vindt plaats zodra de invoergoederen voor de eerste keer zijn gebruikt voor de vervaardiging, reparatie of ombouw van luchtvaartuigen of onderdelen van luchtvaartuigen, op voorwaarde dat de administratie van de vergunninghouder gecontroleerd kan worden op correcte toepassing en uitvoering van de regeling (hierna te noemen "vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering "). De levering van onderdelen aan de eindproducent of aan een bedrijf dat tussenproducten maakt valt ook onder de hierboven genoemde 'invoergoederen die voor de eerste keer zijn gebruikt'.

    De administratie van de vergunninghouder moet informatie bevatten om de goederen of de producten te herkennen aan hun onderdeelnummers, interne bedrijfscodering, serienummers, enz, al naargelang het stadium van vervaardiging en de toewijzing voor civiel gebruik zoals een verwijzing naar een bepaald programma, een inkooporder, luchtvaartuigreferentie of het nummer van het luchtwaardigheidcertificaat, enz. Bovendien moet in de administratie aangegeven zijn op welke datum de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling plaats heeft gevonden, bijv. de datum waarop de onderdelen door de eindproducent voor het eerst zijn gebruikt voor het vervaardigen van een onderdeel van een luchtvaartuig onder de regeling actieve veredeling.

    Onderaan deze bijlage staat een praktisch voorbeeld.

  3. Zodra artikel 544(c) TVo.CDW is toegepast, worden de invoergoederen geacht de Communautaire status te hebben (zie artikel 313 TVo.CDW). De goederen staan dan niet meer onder douanetoezicht voor de regeling actieve veredeling of controle op de bijzondere bestemming van de goederen. De douaneautoriteiten zijn niet verplicht te controleren of de invoergoederen uiteindelijk zijn geleverd in de vorm van een luchtvaartuig.

    Hierdoor hebben het luchtvaartuig, of onderdelen voor een luchtvaartuig, waarvoor de invoergoederen zijn gebruikt, automatisch ook de Communautaire status. Bij uitvoer van de goederen, d.w.z. levering van een luchtvaartuig of onderdelen voor een luchtvaartuig aan een derde land moet de regeling uitvoer worden toegepast (code1000, niet code 3151). Dit betekent dat het voor de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling niet relevant is of het luchtvaartuig of onderdelen voor een luchtvaartuig worden geleverd aan een klant binnen of buiten de EU.

  4. De toepassing van artikel 544(c) TVo.CDW vereist niet noodzakelijkerwijs dat er een luchtwaardigheidcertificaat is afgegeven voor de veredelingsproducten. De vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling kan ook gelden voor goederen waarvoor geen luchtwaardigheidcertificaat kan worden afgegeven zoals bijv. voor titanium of aluminium platen voor de vervaardiging van luchtvaartuigonderdelen.

  5. Artikel 544(c) TVo.CDW kan niet worden toegepast als de invoergoederen alleen zijn gerepareerd. Het is echter wel mogelijk om ingevoerde goederen eerst te repareren onder de regeling actieve veredeling en dan de gerepareerde goederen te gebruiken voor de vervaardiging, reparatie of ombouw van luchtvaartuigen of onderdelen van luchtvaartuigen en gebruik te maken van de vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling.

Let op!

‘onderhoud’ valt ook onder ‘reparatie’.

Voor zowel de reparatie van goederen als het daarop volgend gebruik van gerepareerde goederen voor de reparatie van luchtvaartuigen of onderdelen van luchtvaartuigen kan volstaan worden met één vergunning actieve veredeling. In dat geval moet de administratie informatie verschaffen over zowel de reparatie, met de datum waarop de invoergoederen zijn gerepareerd, als de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling.

  1. Voor nieuwe en gebruikte onderdelen van luchtvaartuigen kan gebruik worden gemaakt van de vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling.

  2. ATR-certificaten inzake goederenvervoer kunnen worden afgegeven voor luchtvaartuigen, die zijn verkregen na de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling, zonder betaling van rechten bij invoer, omdat het luchtvaartuig in het vrije verkeer is en de invoergoederen als (weder)uitgevoerd worden beschouwd. Het ATR- certificaat inzake goederenverkeer mag in Turkije worden gebruikt.

    Omgekeerd kan de Turkse douane het erga omnes invoerrecht toepassen voor luchtvaartuigen (vrij van rechten bij invoer) onder voorwaarde dat het luchtvaartuig komt te vallen onder de regeling bijzondere bestemming. Dit is mogelijk als er een vergunning bijzondere bestemming is verleend en er zekerheid is gesteld. Dergelijke administratieve formaliteiten zijn niet vereist als het ATR-certificaat inzake goederenverkeer wordt gebruikt.

  3. Met betrekking tot bijkomende veredelingsproducten als afval en resten moet worden opgemerkt dat invoergoederen volgens artikel 544 (c) TVo.CDW als (weder)uitgevoerd worden beschouwd. Dus kan er geen douaneschuld ontstaan voor bijkomende veredelingsproducten en resten.

  4. In fiscaal opzicht wordt BTW geheven al naargelang de wetgeving van de desbetreffende lidstaat.

Praktisch voorbeeld

Aluminium huid voor de vleugels van luchtvaartuig XXX wordt vervaardigd in de Verenigde Staten. De aluminium huid wordt ingevoerd in Lidstaat A door een dealer (bedrijf A). De aluminium huid wordt op 1 oktober geleverd aan een subassemblagefabriek onder de regeling extern douanevervoer (T1). Op 7 oktober wordt de aluminium huid geplaatst onder de regeling actieve veredeling en op 12 oktober voor het eerst door bedrijf B gebruikt voor het vervaardigen van vleugels voor luchtvaartuig XXX. De vleugels worden vervoerd naar de fabriek waar de eindassemblage plaatsvindt in Lidstaat B. Alle onderdelen, inclusief de vleugels worden dan door bedrijf C in elkaar gezet in de eindassemblagefabriek om het luchtvaartuig XXX te assembleren. Uiteindelijk, wordt het luchtvaartuig geleverd aan een derde land.

De vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling vindt plaats als de huid eenmaal geleverd is aan en voor het eerst gebruikt is door bedrijf B voor het vervaardigen van de tussenproducten (vleugels) op voorwaarde dat de administratie van de vergunninghouder informatie bevat om de aluminium huid te kunnen herkennen aan het onderdeelnummer, interne bedrijfscodering, serienummers, enz. en hun toewijzing voor civiel gebruik zoals verwijzing naar een bepaald programma, inkooporder, luchtvaartuigreferentie, enz. De administratie moet bovendien ook de datum bevatten waarop de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling heeft plaatsgevonden, namelijk op 12 oktober.

De aluminium huid is sinds 12 oktober in het vrije verkeer. Als wordt aangenomen dat er alleen Communautaire goederen gebruikt worden bij de assemblage, dan hebben de vleugels inderdaad Communautaire status. Dat betekent dat de vleugels vervoerd kunnen worden naar Lidstaat B zonder gebruikmaking van de regeling extern douanevervoer. Als verder wordt aangenomen dat alle onderdelen die geleverd worden aan de fabriek waar de eindassemblage plaatsvindt Communautaire status hebben, dan heeft luchtvaartuig XXX Communautaire status. De levering aan een derde land is mogelijk onder de regeling uitvoer (code 1000).

Opmerkingen:

De houder van de vergunning actieve veredeling (bedrijf B) moet een aanzuiveringsafrekening indienen (zie artikel 521 TVo.CDW). Voor artikel 521(2)(f) TVo.CDW is het voldoende als verwezen wordt naar artikel 544(c) TVo.CDW.

In het hierboven gegeven voorbeeld heeft alleen bedrijf B een vergunning actieve veredeling nodig.

Artikel 537 TVo.CDW is van toepassing in geval van de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling vanwege de fictieve wettelijke stelling (dat aluminium huid als (weder)uitvoer wordt beschouwd).

Afvalstoffen en restanten van aluminium huid bij de assemblage in Lidstaat A hebben Communautaire status omdat de aluminium huid in zijn oorspronkelijke staat ook Communautaire status heeft nadat deze voor het eerst gebruikt is voor de vervaardiging van de vleugels. Het recyclen of enig ander commercieel gebruik van dit afval of productafval is mogelijk zonder betaling van rechten bij invoer.

Of het luchtvaartuig XXX wordt geleverd aan een klant die is gevestigd in de EU of buiten de EU is niet relevant voor de vooraf verleende vereenvoudigde aanzuivering van de regeling actieve veredeling.