16.00.00 Actieve veredeling
17 Bijlage 1. Actieve veredeling – reparatie
Onder de douaneregeling actieve veredeling is het uitvoeren van reparatiehandelingen toegestaan. Bij reparatie kan onderscheid gemaakt worden tussen de volgende mogelijkheden:
-
een defect onderdeel wordt onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst
-
een schip of vliegtuig met een mankement wordt onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst
De mogelijkheden worden toegelicht aan de hand van voorbeelden. Hierbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om gebruik te maken van de modaliteiten equivalentieverkeer en voorafgaande uitvoer.
Ad 1 Onderdeel onder AV
Actieve veredeling reparatie - geen modaliteiten
Bij actieve veredeling reparatie is het de bedoeling dat een defect onderdeel met niet-communautaire status onder de douaneregeling actieve veredeling wordt geplaatst. Na reparatie krijgt het gerepareerde onderdeel een nieuwe toegestane douanebestemming.
Voorbeeld 1
Een schip (3e land) komt binnen met een defect onderdeel (bijv. radio). De radio wordt van boord gehaald en onder de douaneregeling AV geplaatst. Na de reparatie wordt de radio weer teruggeplaatst aan boord van het zelfde schip. Mag dit?
Ja. Hier is sprake van normale actieve veredeling. Een defect onderdeel wordt onder actieve veredeling geplaatst, gerepareerd en daarna wederuitgevoerd.
Voorbeeld 2
Een schip (3e land) komt binnen met een defect onderdeel (bijv. radio). De radio wordt van boord gehaald en onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst. Na de reparatie wordt de radio weer teruggeplaatst aan boord van een ander schip. Mag dit?
Ja. Hier is sprake van normale actieve veredeling. Een defect onderdeel wordt onder actieve veredeling geplaatst, gerepareerd en krijgt een nieuwe toegestane douanebestemming. Het maakt niet uit of het andere schip 3e landen status heeft of EU-status. Op het moment van plaatsen bestaat in ieder geval de kans dat het gerepareerde onderdeel wordt wederuitgevoerd.
Voorbeeld 3
In Brazilië ligt een schip met een defecte radarinstallatie. De radar wordt uit het schip gehaald en naar Nederland gevlogen. In Nederland wordt de radar gerepareerd. Na reparatie wordt de radar teruggevlogen naar Brazilië en teruggeplaatst aan boord. Mag dit?
Ja. Hier is sprake van normale actieve veredeling. Een defect onderdeel wordt onder actieve veredeling geplaatst, gerepareerd en daarna wederuitgevoerd.
Voorbeeld 4
In Brazilië ligt een schip met een defecte radarinstallatie. De radar wordt uit het schip gehaald en naar Nederland gevlogen. In Nederland wordt de radar gerepareerd. Vanuit Nederland wordt een vervangende radar gestuurd met de niet-communautaire status. Deze vervangende radar is eerder onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst en gerepareerd. Mag dit?
Ja. Hier is sprake van normale actieve veredeling. De radar die uit Brazilië binnenkomt wordt onder actieve veredeling geplaatst en gerepareerd. De douaneregeling actieve veredeling voor de vervangende radar wordt uitgezuiverd door de wederuitvoer van deze radar. De radar uit Brazilië moet binnen de aanzuiveringstermijn een nieuwe bestemming krijgen.
Actieve veredeling reparatie – equivalentieverkeer
Bij actieve veredeling reparatie met de modaliteit equivalentieverkeer is het de bedoeling dat een defect onderdeel met niet-communautaire status onder de douaneregeling actieve veredeling wordt geplaatst. Nadat het defecte onderdeel onder de douaneregeling is geplaatst, maar nog voordat de reparatie is uitgevoerd, wordt een vervangend onderdeel met communautaire status geleverd.
Aan de hand van het hierna opgenomen voorbeeld wordt toegelicht wanneer dit is toegestaan.
Voorbeeld
In Brazilië ligt een schip met een defect onderdeel. Het onderdeel wordt uit het schip gehaald en naar Nederland gevlogen. In Nederland wordt het onderdeel onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst en gerepareerd. Na plaatsing van het defecte onderdeel onder de douaneregeling actieve veredeling, maar voordat het gerepareerd is, wordt naar het schip in Brazilië een vervangende onderdeel gestuurd. Dit onderdeel heeft de communautaire status. Na reparatie wordt het onderdeel aan boord van een ander schip geplaatst. Kan dit in het kader van actieve veredeling met equivalentieverkeer?
Het antwoord is afhankelijk van de vraag of een nieuw onderdeel of een gerepareerd onderdeel geleverd wordt aan het schip.
-
Levering van een nieuw onderdeel.
Dit is niet mogelijk onder de douaneregeling actieve veredeling met equivalentieverkeer. Ten eerste omdat equivalente goederen dezelfde kwaliteit en kenmerken moeten hebben als de invoergoederen. Het vervangende (werkende) onderdeel heeft niet dezelfde kwaliteit en kenmerken als het invoergoed (defect).
Ten tweede blijkt uit de wettelijke bepalingen duidelijk dat bij equivalentieverkeer het veredelingsproduct vervaardigd moet zijn uit de equivalente goederen. Daar is bij het vervangen van defecte onderdelen door nieuwe communautaire onderdelen geen sprake van. Voor deze werkstroom is dus geen vergunning actieve Veredeling, equivalentieverkeer mogelijk
Wel is het mogelijk het nieuwe onderdeel uit te voeren (normale uitvoer) en het defecte onderdeel onder de douaneregeling actieve veredeling te plaatsen en te repareren. Met de aanzuiveringstermijn kan rekening gehouden worden met de verwachte termijn dat deze radar aan een ander schip geleverd wordt.
-
De levering van een gerepareerd onderdeel
De eerste vraag die beantwoord moet worden is of hier wel sprake is van equivalente goederen. Een gerepareerd (en dus werkend) onderdeel heeft namelijk niet dezelfde kwaliteit en kenmerken als een defect onderdeel. Equivalente goederen mogen echter in een verder gevorderd productiestadium zijn als aan strikte voorwaarden wordt voldaan. Belangrijkste hiervan is dat de handelingen die tot dat verder gevorderde productiestadium hebben geleid:
-
in het bedrijf van belanghebbende zijn uitgevoerd. In dit geval wordt de vergunning verleend aan de persoon die de veredelingshandeling verricht, of
-
namens hem in een ander bedrijf wordt uitgevoerd. In dit geval wordt de vergunning verleend aan de persoon die de veredelingshandeling laat verrichten.
In deze twee gevallen is het toegestaan dat het defecte niet-communautaire onderdeel wordt vervangen door een gerepareerd communautair onderdeel in het kader van actieve veredeling met equivalentieverkeer.
Bij de beoordeling of sprake is van equivalente goederen hoeft niet naar de aard van het defect gekeken te worden.
Het herstelde communautaire onderdeel krijgt de status van niet- communautair goed en het niet- communautaire defecte onderdeel krijgt de status van communautair goed op het moment dat de aangifte ten uitvoer wordt aanvaard. Handelingen die daarna plaatsvinden met het defecte onderdeel staan niet onder douanetoezicht.
-
Actieve veredeling reparatie – equivalentieverkeer en voorafgaande uitvoer
Bij actieve veredeling reparatie met de modaliteiten equivalentieverkeer en voorafgaande uitvoer is het de bedoeling dat een defect onderdeel met niet-communautaire status onder de douaneregeling actieve veredeling wordt geplaatst. Nog voordat het defecte onderdeel onder de douaneregeling is geplaatst wordt een vervangend onderdeel met communautaire status geleverd. Aan de hand van het hierna opgenomen voorbeeld wordt toegelicht wanneer dit is toegestaan.
Voorbeeld
In Brazilië ligt een schip met een defect onderdeel. Het onderdeel wordt uit het schip gehaald en naar Nederland gevlogen. In Nederland wordt het onderdeel onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst en gerepareerd. Nog voordat het defecte onderdeel onder de douaneregeling actieve veredeling is geplaatst, wordt een vervangend onderdeel naar het schip in Brazilië gestuurd. Dit onderdeel heeft de communautaire status. Na reparatie wordt het onderdeel aan boord van een ander schip geplaatst. Is dit toegestaan onder de douaneregeling actieve veredeling met equivalentieverkeer en voorafgaande uitvoer?
Ten opzichte van het vorige voorbeeld is alleen het tijdstip van levering van het gerepareerde onderdeel veranderd. Voor de vraag of equivalentieverkeer is toegestaan zie vorige antwoord. In die gevallen dat equivalentieverkeer is toegestaan is het ook mogelijk om voorafgaande uitvoer toe te staan.
De vergunninghouder krijgt het recht om op een later tijdstip een defect onderdeel onder de douaneregeling actieve veredeling te plaatsen. Bij aanvaarding van de aangifte tot plaatsing krijgt dit onderdeel direct de communautaire status en is de douaneregeling actieve veredeling aangezuiverd. Handelingen die daarna plaatsvinden met het defecte onderdeel staan niet onder douanetoezicht.
Ad 2 Schip of vliegtuig onder actieve veredeling
Het is ook mogelijk om een schip of vliegtuig dat een defect (aan boord) heeft onder de douaneregeling actieve veredeling te plaatsen. Als dit gebeurt dan is equivalentieverkeer en voorafgaande uitvoer niet mogelijk. Het invoergoed is namelijk het schip of vliegtuig. Het veredelingsgoed is in dit geval het gerepareerde schip of vliegtuig. Onderdelen die aan boord gaan om het schip of vliegtuig te repareren zijn niet equivalent aan het invoergoed. Omdat equivalentieverkeer niet mogelijk is, is voorafgaande uitvoer vanzelfsprekend ook niet mogelijk. Voorafgaande uitvoer kan namelijk alleen als sprake is van equivalentieverkeer.
Omdat het schip of vliegtuig onder de douaneregeling actieve veredeling wordt geplaatst moeten veredelingshandelingen (=reparatie) plaats vinden in de EU. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om onder de douaneregeling actieve veredeling onderdelen aan boord van een schip te brengen, uit te varen en op volle zee de reparatie uit te voeren. Als dit de bedoeling is dan hoeft/kan het schip niet onder de douaneregeling actieve veredeling geplaatst worden. De onderdelen nodig voor de reparatie moeten dan ten uitvoer of wederuitvoer aangegeven worden. Reparatie vindt plaats buiten toezicht van de douane.
Wat kan wel?
Het schip of vliegtuig onder de douaneregeling actieve veredeling plaatsen. Onderdelen met communautaire status en/of niet-communautaire status aan boord van het schip of vliegtuig brengen en de reparatie uitvoeren. Bij actieve veredeling is het toegestaan om communautaire goederen in de veredelingshandeling te betrekken. Voor de communautaire goederen die gebruikt worden in het veredelingsproces (de reparatie) hoeven geen formaliteiten te worden verricht. Als niet-communautaire goederen gebruikt worden in het veredelingsproces dan zullen deze ook onder de douaneregeling geplaatst moeten worden. De douaneregeling actieve veredeling wordt aangezuiverd door het schip of vliegtuig weder uit te voeren.
Als bij de reparatie onderdelen van boord komen, dan zullen deze een toegestane douanebestemming moeten krijgen. Als het onderdeel nog gerepareerd kan worden dan kan dit onderdeel zelfstandig onder de douaneregeling actieve veredeling worden geplaatst en gerepareerd.