Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

110.00.09 Kaderovereenkomst inzake de samenwerking tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Ministerie van Financien

14 Bijlage 13 behorende bij de Kaderovereenkomst tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en het Ministerie van Financiën (MvF) van 22 juni 2004.

Het betreft hier de samenwerking inzake het toezicht op de naleving van wettelijke bepalingen inzake Gewasbeschermingsmiddelen (Gbm).
Het toezicht op biociden valt onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en is dan ook geen onderdeel van deze bijlage.

Het betreft de samenwerking tussen:

de Belastingdienst/Douane Landelijk kantoor (DLK) van het Ministerie van Financiën (Douane);

en

het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&l) en meer speciaal:

  • de (nieuwe) Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) van het ministerie van EL&l, alsmede.

  • de Directie Agroketens en Visserij (AKV) van het ministerie van EL&l,

  • de Directie Wetgeving en Juridische zaken (WJZ) van het ministerie van EL&l.

   

  1. 1 Regelgeving

  1. a Relevante regelgeving

De samenwerking heeft betrekking op de volgende Europese en nationale regelgeving:

Europese regelgeving gewasbeschermingsmiddelen

Verordening (EG) 1107/2009 van het Europees parlement en de Raad betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen en tot intrekking van de Richtlijnen 79/11/EEG en 91/414/EEG van de Raad (Pb EU, L 309) (hierna: Verordening 1107/2009);

Uitvoeringsverordening (EU) Nr. 540/2011 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 1107/2009 van het Europees Parlement en de Raad wat de lijst van goedgekeurde werkzame stoffen betreft (PbEU 2011, L 153).

Douane

Verordening (EEG) 2454/93 van de Commissie, houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van Verordening nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek (CDW).

Nationale regelgeving

Wet Gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Wgb);

Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Bgb);

Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Rgb);

Algemene douanewet (Adw);

Algemeen douanebesluit (Adb);

Algemene douaneregeling (Adr).

  1. b Doel van de regelgeving

Het reguleren van het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen binnen Nederland teneinde consumenten, gebruikers en milieu te beschermen tegen de schadelijke (bij)-effecten van voornoemde middelen (Ingevolge artikel 28, eerste lid, Verordening 1107/2009 mag een middel alleen op de Nederlandse markt worden gebracht of gebruikt wanneer het in Nederland overeenkomstig de verordening is toegelaten door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden).

De werking van gewasbeschermingsmiddelen te garanderen ten behoeve van de gebruiker. Het initiëren van een duurzaam en verantwoord gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

   

  1. 2. Bevoegdheden en taken

  1. a Taken

De taak van de Douane bestaat uit:

  • het op basis van door de NVWA aangeleverde (Gbm)risico-indicatoren plaatsen van selectieprofielen in het systeem Douane Manifest (Summiere Aangifte Binnenbrengen). Gegevens van de hierdoor geselecteerde zendingen via DMF ter beschikkingstellen aan de NVWA;

  • het aan de NVWA beschikbaar stellen van ruimte en middelen om de hierboven genoemde zendinggegevens te kunnen gebruiken en eventuele controles mogelijk te maken;

  • het op verzoek aan de NVWA beschikbaar stellen van douaneaangifte-gegevens, voor de door de NVWA uit te voeren risicoanalyses inzake gewasbeschermingsmiddelen;

  • het voor fysieke controle selecteren van risicovolle zendingen, waarvoor een douaneaangifte ‘in het vrije verkeer brengen’ (IVV) is gedaan;

  • het coördineren van gezamenlijke fysieke controles;

  • Douaneambtenaren verrichten zelf geen opsporingsactiviteiten, voor zover het vermoedelijke overtredingen van de Wgb betreft. Deze worden uitgevoerd door de NVWA.

De taak van PAV:

PAV is verantwoordelijk voor (inter-)nationale beleidsvoorbereiding en vertegenwoordiging en de aansturing van de NVWA, alsmede voor prioritering van handhavingsdoelstellingen op het gebied van de gewasbeschermingsmiddelencontroles.

De taak van WJZ:

WJZ is verantwoordelijk voor de wet- en regelgeving van EL&I en in laatste instantie voor de interpretatie daarvan ten behoeve van de uitvoering.

De taken van de NVWA

Algemeen

  • De NVWA is belast met het toezicht op de naleving van de wettelijke bepalingen en opsporing van strafbare feiten die genoemd zijn bij of krachtens de Wgb. De NVWA richt zich primair op de binnenlandse handel en het binnenlands gebruik in de landbouw en aanverwante sectoren.

Gerelateerd aan deze bijlage

  • De NVWA levert risico-indicatoren voor de selectie van risicovolle zendingen aan bij de Douane;

  • De NVWA controleert de geselecteerde risicovolle zendingen gelijktijdig met de fysieke controles van de Douane.

  1. b Bevoegdheden

De Douane ontleent haar controlebevoegdheden aan de Adw.

De Douane kan op grond van artikel 1:33, derde lid, van deze wet informatie overdragen aan het ministerie van EL&I, dan wel toezichthouders aangewezen bij de Wgb, zoals de NVWA.

Bij het constateren van een strafbaar feit kan de Douane gebruik maken van haar opsporingsbevoegdheden op grond van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Belastingdienst/Douane.

De ambtenaren van de NVWA zijn aangewezen toezichthouders voor de Wgb. De toezichtbevoegdheden ontlenen de ambtenaren aan de Algemene wet bestuursrecht.

Voorts is de NVWA opsporingsbevoegd op grond van Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar AID 2011, de Wet op de economische delicten, het Wetboek van Strafvordering, de Politiewet 1993 en Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar.

  1. 3 Uitvoering

  1. a Toezicht

De Douane maakt gebruik van uiteenlopende vormen van toezicht. Voor de taak van deze bijlage zijn relevant:

  • controles van de aangiftes,

  • fysieke controles van goederen,

  • horizontaal toezicht, gebaseerd op afspraken met het bedrijfsleven,

  • controles van de administraties van bedrijven.

Douanetoezicht is gebaseerd op risicobeheersing. Bij de taak bedoeld in deze bijlage kunnen risico’s op niet-naleving van wettelijke bepalingen over gewasbeschermingsmiddelen aan de orde zijn.

Jaarlijks stelt de Douane in samenwerking met de NVWA een uitvoeringsplan gewasbeschermingsmiddelen op. Hierin wordt het douanetoezicht uitgewerkt voor de relevante douaneprocessen. Op basis van dit plan komen eventuele controleopdrachten voor de Douane tot stand.

Douanetoezicht in het proces aangiftebehandeling:
De Douane selecteert risicovolle zendingen met gewasbeschermingsmiddelen die worden aangegeven voor de douaneregeling ‘in het vrije verkeer brengen’.

Douanetoezicht in het proces fysiek toezicht:
De Douane coördineert de fysieke controles van de geselecteerde zendingen in overleg met de NVWA.

Toezicht door de NVWA bestaat uit:
Het verrichten van fysieke en administratieve controles voor het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen al dan niet gezamenlijk met de Douane.

De NVWA kan indien nodig monsters nemen.

De handhaving van de Wgb verloopt via een duaal stelsel van bestuurs- en strafrecht. Bij het constateren van overtredingen zal de NVWA op basis van vastgelegd handhavingsbeleid m.b.t. de Wgb optreden.

Handhavingscommunicatie met betrekking tot het onderwerp gewasbeschermingsmiddelen is primair de verantwoordelijkheid van de NVWA.

  1. b Monstername en laboratorium-onderzoek

Dit geschiedt door de NVWA. De Douane heeft hier geen rol in.

  1. c Afhandeling overtredingen

Douane en NVWA maken operationele afspraken over de afhandeling van geconstateerde overtredingen bij het aantreffen van niet toegelaten gewasbeschermingsmiddelen tijdens de fysieke controle van goederen die zijn aangegeven voor de douaneregeling ‘in het vrije verkeer brengen’.

  1. d Douane-voorschrift

In overleg tussen Douane en EL&I zal in het Douanehandboek Veiligheid, Gezondheid, Economie en Milieu (VGEM), onderdeel gewasbeschermingsmiddelen, nader worden beschreven hoe de Douane uitvoering geeft aan deze bijlage en speciaal de taak zoals genoemd in paragraaf 2 van deze bijlage.

De instemming van EL&I is nodig voor de tekst van dit voorschrift.

  1. 4 Planning, evaluatie en verantwoording

  1. a Doelstellingen en prioriteiten

Het uitvoeringsplan gewasbeschermingsmiddelen, bedoeld in paragraaf 3 onder a, wordt jaarlijks formeel vastgesteld door de Douane.

De door EL&I gewenste handhavingdoelstellingen uit dat plan vormen de inbreng bij de uiteindelijke besluitvorming over het stellen van prioriteiten per kalenderjaar voor de taken van de Douane. De Douane koppelt het resultaat hiervan terug aan de NVWA.

De Douane voert de in deze bijlage genoemde ta(a)k(en), rekening houdend met het uitvoeringsplan, uit binnen de kaders van haar normale bedrijfsvoering.

  1. b Evaluatie en verantwoording

De Douane draagt zorg voor de evaluatie van de handhaving zoals die is vastgelegd in het uitvoeringsplan gewasbeschermingsmiddelen. De Douane verantwoordt zich op basis hiervan aan EL&I.

   

  1. 5 Informatie-uitwisseling

  1. a Horizontaal toezicht en AEO

De Douane consulteert de NVWA over marktdeelnemers:

  • die een certificaat hebben aangevraagd in het kader van de regeling Geautoriseerde Marktdeelnemer/Authorised Economic Operator (hierna: AEO) als bedoeld in artikel 14bis van Verordening 2454/93; of

  • die met de Douane afspraken willen maken in het kader van modernisering van het Douanetoezicht.

Wanneer de NVWA relevante gegevens heeft die een beletsel kunnen vormen voor het aangaan van afspraken dan wel de afgifte van het AEO-certificaat deelt zij dit mee aan het Landelijk centrum AEO (hierna: LCAEO) van de Douane. Het LCAEO koppelt aan de NVWA terug wat met de gegevens is gedaan en of afspraken tot stand zijn gekomen dan wel het certificaat is verleend.

De NVWA wijst voor deze informatie-uitwisseling een contactpersoon aan en maakt deze bekend aan het LCAEO. Procedures en termijnen worden nader overeengekomen tussen het LCAEO en de NVWA. De NVWA is bevoegd tot deze informatieverstrekking op grond van artikel 1:33, eerste lid, Adw

  1. Informatieuitwisseling

De Douane

  • stelt aan de NVWA desgevraagd voor analyse relevante gegevens beschikbaar uit databestanden en dossiers in relatie tot gewasbeschermingsmiddelen. Dit met inachtneming van hiervoor opgestelde wettelijke kaders;

  • informeert EL&I over wijzigingen van wetgeving, handhavingsbeleid, nieuwe trends of nieuw ontstane risico’s.

Het ministerie van EL&I, waaronder de NVWA

  • stellen aan de Douane ten behoeve van risicovinding, risicoanalyse en evaluatie relevante gegevens beschikbaar. Dit met in achtneming van hiervoor opgestelde wettelijke kaders;

  • informeren de Douane over wijzigingen van wetgeving, handhavingbeleid, nieuwe trends of nieuw ontstane risico’s.

  1. 6 Scholing en helpdesk

  1. a Opleiding en scholing

De Douane is verantwoordelijk voor de inzet van gekwalificeerd personeel voor de uitvoering van de taken die voortvloeien uit deze bijlage. Het ministerie van EL&I (inclusief NVWA) levert hiervoor desgevraagd ondersteuning bij de opleiding van douanemedewerkers.

  1. b Helpdeskfunctie

De NVWA vervult de helpdeskfunctie met betrekking tot het toezicht op de Wgb.

  1. 7 Overleg en beheer

  1. a Overleg

Tenminste één keer per jaar vindt overleg plaats tussen het ministerie van EL&I en het Douane Landelijk Kantoor over de handhaving en het toezicht op gewasbeschermingsmiddelen en het functioneren van de samenwerking volgens deze bijlage en het uitvoeringsplan.

  1. b Beheer van deze bijlage

Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie:
De directie Agroketens en Visserij

Douane:
Douane Landelijk kantoor; team Handhavingsregie, convenantbeheer

   

Den Haag, 13 augustus 2012

Rotterdam, 13 augustus 2012

Namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie,

Namens de Directeur-generaal Belastingdienst,

Directeur Plantaardige Agroketens en Voedselkwaliteit

Ir. C. Lever

Directeur Vaktechniek en Internationaal van het management team Douane,

H.A.M. Maas RA

…………………

…………………