Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

110.00.09 Kaderovereenkomst inzake de samenwerking tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Ministerie van Financien

1 Kaderovereenkomst inzake de samenwerking tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Ministerie van Financiën bij de uitvoering van nietfiscale douanetaken op het terrein van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Staatssecretaris van Financiën, in deze vertegenwoordigd door de DirecteurGeneraal Belastingdienst en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, in deze vertegenwoordigd door de SecretarisGeneraal van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Overwegende,

dat het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verantwoordelijk is voor het beleid, de uitvoering en de handhaving met betrekking tot de in de bijlagen genoemde wettelijke regelingen (hierna te noemen de regelingen);

dat het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor de handhaving van deze regelingen gebruik maakt van handhavingsdiensten; dat de Douane één van deze handhavingsdiensten is

dat de Belastingdienst, waarvan de Douane een onderdeel is, grote waarde hecht aan de samenwerking met andere overheidsdiensten;

dat de samenwerking met andere overheidsdiensten, in casu het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bijdraagt aan het vervullen van de kerntaken van de Belastingdienst, dat wil zeggen de controle en het toezicht op de nakoming van fiscale en douaneverplichtingen en meer in het bijzonder ten aanzien van de controle en het toezicht op grond van de nietfiscale wetgeving door de Douane;

dat om gestalte te kunnen geven aan de verantwoordelijkheid voor een goede uitvoering van de door de Douane uitgevoerde taken in onderling overleg tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Douane afspraken moeten worden gemaakt omtrent de inhoud, de omvang en de kwaliteit van de te verrichten werkzaamheden;

dat daarnaast met de handhavingsdiensten i.c. de Douane afgesproken moet worden welke informatie over de werkzaamheden periodiek wordt uitgewisseld teneinde zicht te houden op de uitvoering en het resultaat van de werkzaamheden zodat tijdig bijsturing van het beleid en/of de uitvoering kan plaatsvinden;

dat bovenstaande in overeenstemming is met de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer in haar rapport "Nietfiscale taken Douane" uit 1996 en haar vervolgrapport uit 1999;

zijn het volgende overeengekomen:

Naar boven

1.1 Artikel 1. Doelstelling

De Staatssecretaris van Financiën en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (hierna te noemen de partijen) gaan een samenwerkingsverband aan ter verwezenlijking van de volgende doelstellingen:

1.1

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit als verantwoordelijk Ministerie voor het beleid, de uitvoering en de handhaving met betrekking tot de in de bijlagen genoemde wettelijke regelingen draagt in overleg met het Ministerie van Financiën en de Douane zorg voor een adequate inhoudelijke, kwantitatieve en kwalitatieve aansturing van de Douane ten aanzien van deze regelingen.

1.2

De Belastingdienst/Douane als mede belast met uitvoerings, toezichts en/of opsporingstaken in eerste lijn met betrekking tot de in de bijlagen genoemde regelingen draagt in overleg met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zorg voor een adequate uitvoering van de aan haar opgedragen werkzaamheden en terugkoppeling van de resultaten daarvan.

Naar boven

1.1.1 Artikel 2. Structuur

2.1

In deze kaderovereenkomst wordt het kader aangegeven waarbinnen per regeling of samenhangend cluster van regelingen nader uitwerking wordt gegeven aan de in artikel 1 omschreven doelstellingen.

2.2

Per regeling of samenhangend cluster van regelingen worden nadere afspraken gemaakt in de bijlagen bij deze kaderovereenkomst. De bijlagen worden voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ondertekend door de directeur van de betrokken directie of dienst, en voor het ministerie van Financiën door de Voorzitter van de Belastingdienst/Douane Rotterdam.

2.3

De in de bijlage(n) opgenomen nadere afspraken per regeling of cluster van regelingen vormen een geïntegreerd onderdeel van de kaderovereenkomst.

Naar boven

1.1.2 Artikel 3. Inhoud van de nadere afspraken per regeling

De elementen die per regeling of cluster van regelingen nader uitgewerkt dienen te worden zijn, voor zover van toepassing:

  • de wijze van handhaving en uitvoering door de Douane;

  • de prioriteiten in de handhaving van de desbetreffende regeling;

  • het vaststellen van jaarplandoelstellingen; onderdeel daarvan is de kwantiteit van de controle;

  • de wijze van afhandeling van geconstateerde overtredingen;

  • de wijze waarop gehoor en uitvoering wordt gegeven aan signaleringen van de Douane omtrent vermoedelijke overtredingen van de regelingen, alsmede de terugkoppeling per geval aan de Douane omtrent de uitkomsten van de daar uit voortvloeiende onderzoeken. In het bijzonder in relatie tot de heffing en decharge van douanerechten en overige belastingen;

  • de wijze van samenwerking tussen de Douane en de medehandhavingsdienst(en);

  • de inzet van vraagbaakfunctionarissen;

  • de samenwerking bij de opleiding van vraagbaakfunctionarissen en de ontwikkeling van lesmateriaal;

  • het verrichten van risicoanalyse ten behoeve van de controle op de verschillende doelgroepen die betrokken zijn bij de verschillende regelingen en de inhoud en wijze waarop de informatie ten behoeve van risicoanalyse wordt uitgewisseld;

  • het ter beschikking stellen aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van risicoanalyses ter ondersteuning van het handhavingsbeleid;

  • de interpretatie en achtergrond van wet en regelgeving;

  • het bevorderen onderscheidenlijk verbeteren van de deskundigheid van douaneambtenaren

  • de inhoud en wijze van terugkoppeling door de Douane;

  • de inzet van het Douanelaboratorium.

Naar boven

1.1.3 Artikel 4. Ontwikkelingen, projecten en controlebezoeken

4.1

Partijen werken, in daartoe aanleiding gevende gevallen, samen ter bevordering van het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen bij de Douane en ter vermindering van administratieve lasten bij het bedrijfsleven.

4.2

Partijen informeren elkaar over specifieke projecten in relatie tot de bedoelde wetgeving en maken afspraken over de gewenste samenwerking daarin.

4.3

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit coördineert controlebezoeken van externe organisaties, van werkzaamheden waarbij de Douane betrokken is, in samenwerking met het DirectoraatGeneraal Belastingdienst, Team Douane en milieu.

4.4

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit draagt er zorg voor dat het Ministerie van Financiën onderscheidenlijk de Douane tijdig geïnformeerd wordt omtrent de totstandkoming, de wijziging of het intrekken van nationale en internationale wetgeving op het terrein van de regelingen en dat de Douane geconsulteerd wordt indien en voor zover er sprake is van betrokkenheid van de Douane dan wel indien er een relatie is met Douanewetgeving. Voor het Ministerie van Financiën/Douane treedt de Directie Wetgeving Douane hiertoe coördinerend op.

Naar boven

1.1.4 Artikel 5. Douanevoorschriften

5.1

De Douane draagt zorg voor het, in overeenstemming met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, vastleggen van de in de bijlagen overeengekomen kaders in de onderscheiden Douanevoorschriften.

5.2

De verantwoordelijke directeur van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verleent medeparaaf op de onderscheiden Douanevoorschriften.

Naar boven

1.1.5 Artikel 6. Planning, kostenverdeling en controles

6.1

De jaarplancyclus van partijen is onverminderd van toepassing tenzij in de bijlagen daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken. Belastingdienst/Douane en de verantwoordelijke directeur van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bepalen uiterlijk op 1 oktober van het lopende kalenderjaar in onderling overleg de jaarplandoelstellingen voor het daarop volgende kalenderjaar. De Douane rapporteert periodiek landelijk en voor zover relevant per onderdeel omtrent de voortgang van de in het kader van de regelingen uitgevoerde werkzaamheden op de wijze zoals nader in de bijlagen is omschreven.

6.2

De eventuele kosten van hetgeen door middel van deze kaderovereenkomst beoogd wordt te regelen worden als volgt over de partijen verdeeld tenzij in de bijlage anders is bepaald:

  • Voor de personeelskosten: aan partijen ieder voor haar eigen medewerkers;

  • Voor de materieelkosten: aan partijen ieder voor de eigen bedrijfsvoering;

  • Voor de opleiding van vraagbaakfunctionarissen: partijen zullen voor hun aandeel in de ontwikkeling van lesmateriaal en het leveren van docenten elkaar geen kosten in rekening brengen;

  • Voor de bijzondere kosten: in voorkomend geval door partijen jaarlijks nader te bepalen.

6.3

De Douane en de medehandhavingsdiensten dragen zorg voor een betrouwbare en volledige vastlegging van het aantal ingestelde controles en de bereikte resultaten.

Naar boven

1.1.6 Artikel 7. Inzet van medewerkers

Ter realisatie van de doelstellingen van deze kaderovereenkomst zullen partijen door de inzet van voldoende gekwalificeerd personeel en middelen al het mogelijke doen om een goede uitvoering van de regelingen te waarborgen.

Naar boven

1.1.7 Artikel 8. Informatieuitwisseling

8.1

De uitwisseling van informatie, verantwoordingsinformatie en informatie ten behoeve van risicoanalyse daaronder begrepen, tussen partijen vindt plaats op basis van hetgeen per regeling of cluster van regelingen hieromtrent in deze kaderovereenkomst en de bijlagen is opgenomen.

8.2

Het beantwoorden van rechtsvragen en het verstrekken van informatie over wet en regelgeving vindt plaats aan Belastingdienst/Centrum voor proces en productontwikkeling (B/CPP). Het B/CPP zal de informatie door middel van de bestaande communicatiestructuur aan de Douane ter beschikking stellen.

Aanwijzingen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de Belastingdienst/Douane omtrent direct uit te voeren toezicht op de regelingen worden gericht aan de Voorzitter van het managementteam Belastingdienst/Douane Rotterdam. Hij draagt er zorg voor dat deze aanwijzingen (b.v. door middel van geformuleerde controleopdrachten) ter beschikking komen aan de met de uitvoering belaste ambtenaren.
Een en ander laat onverlet de rechtstreekse uitwisseling van informatie tussen de medehandhavingsdiensten en onderdelen van de Douane voor zover het gaat om individuele gevallen en dit binnen de gestelde wettelijke kaders plaats vindt.

8.3

Indien één der partijen een verzoek ontvangt in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur dat mede betrekking heeft op informatie verkregen van de andere partij vindt afdoening van dat verzoek, voorzover betrekking hebbend op die informatie, plaats in overeenstemming met die andere partij.

Naar boven

1.1.8 Artikel 9. Voorlichting en contacten met de media

Voor het voorlichten van publiek en bedrijfsleven, zowel ter introductie van nieuwe wet en regelgeving als gericht op specifieke omstandigheden is het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verantwoordelijk.
Voor zover er voorlichtingsactiviteiten en contacten met de media worden onderhouden over onderwerpen die voortvloeien uit of verband houden met hetgeen door middel van deze kaderovereenkomst beoogd wordt te regelen, wordt overleg gevoerd tussen de persvoorlichter van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de persvoorlichter van de Belastingdienst/Douane.

Naar boven

1.1.9 Artikel 10. Evaluatie

10.1

Partijen zullen de uitvoering en werking van deze overeenkomst elke twee jaar, voor het eerst in 2006, evalueren.

10.2

De evaluatie zal worden uitgevoerd door een adhoc te vormen commissie, bestaande uit door partijen aan te wijzen leden.

10.3

Indien de meningen binnen de commissie omtrent de evaluatie of de uitkomsten daarvan verschillen, vermeldt het verslag de verschillende meningen.

10.4

De commissie zal haar verslag telkens binnen drie maanden na uitvoering van de evaluatie aanbieden aan partijen.

10.5

In afwijking van lid 1 kan, indien daar behoefte aan bestaat, elk van de partijen de uitvoering en werking van deze overeenkomst op elk daarvoor in aanmerking komend tijdstip aan de orde stellen.

Naar boven

1.1.10 Artikel 11. Nieuwe ondersteuningsaanvragen

Ondersteuningsaanvragen in het kader van calamiteiten, ongeacht of deze betrekking hebben op bestaande dan wel nieuwe taken, worden gericht aan het Ministerie van Financiën, DirectoraatGeneraal Belastingdienst, Team Douane en milieu.

Naar boven

1.1.11 Artikel 12. Inwerkingtreding en looptijd

12.1

De kaderovereenkomst treedt in werking op 22 juni 2004
De kaderovereenkomst geldt voor een periode van twaalf maanden met een automatische verlenging van telkens twaalf maanden. Na afloop van de periode kan in onderling overleg tussen de partijen aanpassing van de kaderovereenkomst plaatsvinden.

12.2

Aanpassingen van de kaderovereenkomst kunnen plaatsvinden op een ander tijdstip dan is voorzien in artikel 12.1 indien maatschappelijke of politieke ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.

12.3

Aanpassingen van de bijlage(n) kunnen plaatsvinden op ieder tijdstip in onderling overleg en binnen de kaders van deze overeenkomst.

12.4

Beëindiging op een eerder tijdstip dan is voorzien in artikel 12.1 is mogelijk indien aan een van de partijen uiterlijk een maand van tevoren het voornemen daartoe aan de andere partner bij de kaderovereenkomst schriftelijk is meegedeeld onder opgaaf van de redenen die aan de beëindiging ten grondslag ligt.

Aldus overeengekomen op 22 juni 2004.

   

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Voor deze,

De SecretarisGeneraal

De Staatssecretaris van Financiën

voor deze,

De DirecteurGeneraal Belastingdienst

Drs. C.J. Kalden

mr. J. Thunnissen

Naar boven