Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

15.00.00 Basisbepalingen die de verschillende economische douaneregelingen gemeen hebben

1 Inleiding

In dit deel van het Handboek staan de algemene regels die gelden voor de economische douaneregelingen.

Naar boven

1.1 Wat is een economische douaneregeling?

Goederen worden onder een economische douaneregeling gebracht omdat een vergunninghouder hiermee een economisch voordeel bereikt.

Er zijn vijf economische douaneregelingen:

  • douane-entrepot
    De opslag van niet-communautaire goederen met schorsing van douanerechten en handelspolitieke maatregelen.

  • actieve veredeling
    Het be- of verwerken van niet communautaire goederen in de Europese Unie, waarna de veredelingsprodukten veelal worden (weder)uitgevoerd. Afhankelijk van de gekozen mogelijkheid vindt schorsing van de handelspolitieke maatregelen plaats.

  • behandeling onder douanetoezicht
    Het behandelen van niet-communautaire hoogbelaste goederen tot laagbelaste goederen. De laagbelaste goederen worden in het vrije verkeer gebracht. De regeling wordt ook gebruikt om goederen na behandeling te laten voldoen aan technische eisen voordat zij in het vrije verkeer worden gebracht. Op het moment van het in het vrije verkeer brengen kunnen handelspolitieke maatregelen van toepassing zijn.

  • tijdelijke invoer

    Het gebruiken van niet-communautaire goederen binnen de Europese Unie voor specifieke doeleinden met geheel of gedeeltelijke schorsing van rechten bij invoer en zonder toepassing van handelspolitieke maatregelen.
  • passieve veredeling
    Het uitvoeren van communautaire goederen uit de Europese Unie om ze elders te laten be- of verwerken. Bij invoer van de be- of verwerkte goederen wordt vrijstelling van rechten bij invoer (niet voor OB en accijns) verleend voor de communautaire goederen die bij de veredeling zijn gebruikt.

Van deze economische douaneregelingen worden er vier aangemerkt als schorsingsregelingen. Schorsing wil zeggen dat de heffing van rechten bij invoer over de onder een douaneregeling geplaatste goederen en de toepassing van bepaalde handelspolitieke maatregelen niet direct bij plaatsing van de goederen onder de douaneregeling plaats vinden.
Als een economische douaneregeling ook een schorsingsregeling is spreken we van een economische schorsingsregeling.
Dit zijn:

  • douane-entrepot

  • actieve veredeling in de vorm van het systeem inzake schorsing

  • behandeling onder douanetoezicht

  • tijdelijke invoer.

Passieve veredeling en actieve veredeling (terugbetalingssysteem) zijn economische douaneregelingen en geen economische schorsingsregelingen.
(artikel 84, lid 1 letter a en b CDW)

Naar boven

1.1.1 Nationale belastingen bij schorsing van rechten bij invoer

Omzetbelasting

Bij invoer van goederen is er omzetbelasting verschuldigd. Maar zolang goederen onder een schorsingregeling zijn geplaatst is in de zin van de Wet op de omzetbelasting 1968 geen sprake van invoer. Er is daarom geen verschuldigdheid van omzetbelasting.
(artikel 1, letter d en 18, lid 3 van de Wet op de omzetbelasting 1968 )

Accijns

Bij uitslag tot verbruik is accijns verschuldigd. Maar zolang goederen onder een schorsingregeling zijn geplaatst is in de zin van de Wet op de accijns geen sprake van uitslag tot verbruik. Er is daarom geen sprake van verschuldigdheid van accijns.
(artikel 1, lid 2, 1a letter g en m en 2, lid 1, van de Wet op de accijns)

Verbruiksbelastingen

Bij uitslag tot verbruik is verbruiksbelasting verschuldigd. Maar zolang goederen onder een schorsingregeling zijn geplaatst is geen sprake van uitslag tot verbruik (in de zin van de Wet op de verbruiksbelastingen van alcoholvrije dranken en enkele andere producten Er is daarom geen sprake van verschuldigdheid van verbruiksbelasting.
(artikelen 3 en 5 van de Wet op de verbruiksbelastingen van alcoholvrije dranken en enkele andere producten)

Belasting personenauto's en motorrijwielen

Voor de belasting van personenauto's en motorrijwielen zijn de wettelijke bepalingen voor schorsingregelingen van overeenkomstige toepassing. Dit houdt in dat, bij plaatsing van goederen onder een economische schorsingsregeling de belasting van personenauto's en motorrijwielen die op de invoergoederen van toepassing is ook binnen deze schorsing valt. Er is daarom geen sprake van verschuldigdheid van de belasting van personenauto's en motorrijwielen.
(artikel 14 Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 en artikel 4 Uitvoeringsbesluit belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992)

Bij wederinvoer na passieve veredeling van personenauto's en motorrijwielen wordt de vrijstelling slechts verleend als wordt aangetoond dat de belasting vóór de overbrenging naar het buitenland daadwerkelijk is betaald en deze bij de overbrenging naar het buitenland niet is teruggegeven.

Naar boven

1.1.2 Specifieke regels

De regels in dit onderdeel gelden voor alle economische douaneregelingen. Dit worden ook wel de horizontale bepalingen genoemd. Voor iedere economische douaneregeling gelden ook regels die alleen bij die regeling horen. Dit zijn de verticale bepalingen. U vindt die regels in de volgende onderdelen:

  1. 15.50.00 douane-entrepot

  2. 16.00.00 actieve veredeling

  3. 17.00.00 behandeling onder douanetoezicht

  4. 18.00.00 tijdelijke invoer

  5. 19.00.00 passieve veredeling

Naar boven

1.1.3 Definities

In onderdeel 0.00.25, paragraaf 2 van dit Handboek staan een aantal definities uit artikel 496 TVo.CDW. Dit zijn definities voor alle economische douaneregelingen. Bij een aantal definities staat een aanvullende verklaring.

Naar boven