17.00.00 Bijzondere bestemming
1 Inleiding
Dit deel van het Handboek gaat over de specifieke bepalingen van de regeling bijzondere bestemming. De algemene bepalingen
die gelden voor de bijzondere regelingen (waaronder bijzondere bestemming) zijn vermeld in onderdeel 15.00.00 van dit Handboek.
(artikel 5, punt 16 letter b DWU en artikel 210, letter c DWU)
De verschuldigde invoerrechten zijn gebaseerd op het gemeenschappelijke douanetarief. De hoogte hiervan is in principe niet
afhankelijk van het gebruik van de goederen.
(artikel 56, lid 1 DWU)
In bepaalde gevallen worden de verschuldigde invoerrechten als te hoog beschouwd. Dit speelt met name als de niet-Uniegoederen die in het vrije verkeer worden gebracht, gebruikt worden in belangrijke sectoren van de EU-economie, zoals scheepsbouw en visverwerkende industrie. In die gevallen worden de invoerrechten geheel of gedeeltelijk geschorst, mits de niet-Uniegoederen bestemd zijn om te worden gebruikt voor een bepaald (duidelijk omschreven) doel. Dit noemen we in het vrije verkeer brengen met een bijzondere bestemming.
Onder de regeling bijzondere bestemming kunnen niet-Uniegoederen op grond van hun specifieke bestemming met vrijstelling of een verlaagd invoerrecht in het vrije verkeer worden gebracht. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende goederen en de daarbij behorende specifieke bestemming:
-
producten bestemd voor bepaalde soorten schepen (bijzondere bepalingen deel A van de gecombineerde nomenclatuur);
-
producten bestemd voor boor- en werkeilanden (bijzondere bepalingen deel A van de gecombineerde nomenclatuur);
-
burgerluchtvaartuigen en producten bestemd voor burgerluchtvaartuigen (bijzondere bepalingen deel B van de gecombineerde nomenclatuur);
-
ruwe palmolie voor ander technisch of industrieel gebruik dan voor de vervaardiging van producten voor menselijke consumptie (niet-preferentieel recht);
-
bepaalde visserijproducten bestemd om te worden verwerkt (niet-preferentieel tariefcontingent);
-
bepaalde producten bestemd voor gebruik bij de vervaardiging van fietsen (autonome tariefschorsing of niet-preferentieel tariefcontingent);
-
hoofdbestanddelen van rijwielen van oorsprong uit China (Let op! Het gaat hier niet om vrijstelling van het reguliere invoerrecht, maar om vrijstelling van een antidumpingrecht). Zie voor informatie hierover hoofdstuk 6 van onderdeel 1.02.00 van dit Handboek.
Deze gunstige tariefbehandelingen zijn opgenomen in het gemeenschappelijk douanetarief.
(artikel 56, lid 2 letter g DWU en artikel 254, lid 1 DWU)