Zo vraagt u eHerkenning aan

U vraagt eHerkenning rechtstreeks aan bij 1 van de 6 erkende leveranciers. Voor sommige bedrijven of organisaties vraagt u eHerkenning via een aparte procedure aan.

Datum laatste update: 1 juli 2024

eHerkenning aanvragen bij een erkende leverancier

eHerkenning vraagt u aan op de website van eHerkenning. Op deze website kiest u zelf een leverancier uit het overzicht. U vindt de prijs van het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel als u doorklikt naar de website van een leverancier.

eHerkenning aanvragen als u geen KVK-nummer hebt

Kunt u zich niet inschrijven of hoeft u zich niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK)? Dan kunt u eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen. Hiermee kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst. Op de website van eHerkenning kiest u zelf een leverancier uit het overzicht.

Let op!

Na uw aanvraag krijgt u uw inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag dus eHerkenning zo snel mogelijk aan en wacht niet tot het moment dat u aangifte moet doen.

eHerkenning aanvragen via een aparte procedure

Sommige ondernemers en organisatievormen kunnen eHerkenning aanvragen via een speciale aanvraagprocedure. Kijk wat voor u geldt:

  • Gestaakte ondernemingen

    U kunt via een aparte procedure eHerkenning aanvragen voor een gestaakte onderneming. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met 1 van de leveranciers van eHerkenning.

  • Fiscale eenheden voor de btw

    Fiscale eenheden voor de btw kunnen eHerkenning zonder KVK-nummer aanvragen. Met dit inlogmiddel kunt u voor de fiscale eenheid alleen inloggen bij de Belastingdienst. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Inloggen via 1 van de ondernemingen in de fiscale eenheid

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

  • Fiscale eenheden voor de vennootschapsbelasting

    U kunt eHerkenning aanvragen voor de moedermaatschappij van de fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.

  • Kerkgenootschappen

    U kunt via een aparte procedure eHerkenning aanvragen voor een kerkgenootschap. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact op met 1 van de leveranciers van eHerkenning. Deze procedure is afgestemd met het Centraal Interkerkelijk Overleg (CIO).

  • Fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer

    Fiscaal dienstverleners (intermediairs) hebben eHerkenning nodig om namens hun cliënten op Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging. Meer informatie vindt u op de pagina eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

    Bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? Dan kunt u helaas op dit moment nog niet met een ketenmachtiging namens een cliënt inloggen. Zodra we weten wanneer de ketenmachtiging voor u beschikbaar is, leest u op deze pagina.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.