Compensatieregelingen eHerkenning
Meer weten over eHerkenning
Er zijn meerdere compensatieregelingen voor de kosten van eHerkenning. Om in aanmerking te komen voor een compensatieregeling moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op deze pagina leest u wat die voorwaarden zijn.
Datum laatste update: 1 april 2025
Er zijn compensatieregelingen voor kosten van:
- het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel
- het eHerkenning PROBAS-inlogmiddel
- aanschaf administratiesoftware of inhuur fiscaal dienstverlener (overgangsregeling)
Let op!
Er komt een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
Compensatieregeling Belastingdienst EH3-inlogmiddel
Hebt u het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel aangeschaft om in te loggen bij de Belastingdienst of Douane? Of hebt u uw bestaande eHerkenning door uw leverancier laten omzetten naar het Belastingdienst EH3-inlogmiddel? Voor de kosten van dit inlogmiddel is een compensatieregeling. Deze compensatie is alleen beschikbaar als u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK).
U kunt de compensatie aanvragen op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO):
U vraagt de compensatie voor elk kalenderjaar apart aan:
- De compensatie over 2024 kunt u aanvragen van 19 december 2024 tot en met 30 september 2025.
Deze compensatieregeling geldt niet voor:
- eenmanszaken en zzp'ers
Als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent, kunt u inloggen met DigiD. - ondernemers die een fiscaal dienstverlener machtigen om namens hen aangifte te doen
Compensatieregeling eHerkenning PROBAS-inlogmiddel
Is uw organisatie ingeschreven in het zogenoemde Protocollaire Basisadministratie (PROBAS-register) van het ministerie van Buitenlandse Zaken? En heeft uw organisatie geen KVK-nummer maar doet u wel aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk? Dan kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten die u hebt gemaakt om het eHerkenning PROBAS-inlogmiddel aan te schaffen.
U kunt de compensatie aanvragen met het volgende formulier:
U vraagt de compensatie voor elk kalenderjaar apart aan:
- De compensatie over 2024 kunt u aanvragen van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
De vergoeding voor de noodzakelijke aanschaf van een eHerkenning PROBAS-inlogmiddel is € 36,30 (inclusief btw) per kalenderjaar.
Compensatieregeling aanschaf administratiesoftware of inhuur intermediair (overgangsregeling)
Bent u niet ingeschreven in het Handelsregister van KVK of in het PROBAS-register? Dan kon u op verzoek van de Belastingdienst alleen aangifte loonheffingen of vennootschapsbelasting doen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener (intermediair). U kunt compensatie krijgen voor de kosten die u moest maken om de software aan te schaffen of om een fiscaal dienstverlener in te huren.
Deze compensatie geldt voor bedrijven en organisaties die:
- aangiften loonheffingen of aangifte vennootschapsbelasting deden via het oude portaal voor ondernemers, en
- zich niet kunnen inschrijven in het Handelsregister van KVK of het PROBAS-register, en
- daarom nog geen eHerkenning konden aanvragen voor Mijn Belastingdienst Zakelijk
U kunt deze compensatie aanvragen met het volgende formulier:
U vraagt de compensatie voor elk aangiftejaar apart aan:
- De compensatie voor de aangifte vennootschapsbelasting over 2023 die u in kalenderjaar 2024 deed, kunt u aanvragen van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
- De compensatie voor de aangiften loonheffingen over 2024 die u in kalenderjaar 2024 deed, kunt u aanvragen van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
Let op!
Deze compensatieregeling stopt. U kunt in 2025 voor de laatste keer compensatie aanvragen voor de kosten die u in 2024 hebt gemaakt voor aanschaf van software of inhuur van een intermediair.
eHerkenning zonder KVK-nummer beschikbaar
U kunt eHerkenning aanschaffen als u zich niet kunt inschrijven of niet hoeft in te schrijven bij KVK. Hiermee kunt u alleen bij de Belastingdienst en Douane inloggen. Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u uw aangiften loonheffingen of vennootschapsbelasting via Mijn Belastingdienst Zakelijk regelen.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.