Hoe bereken ik de bpm voor een personenauto?
Koopt u een nieuwe of een gebruikte personenauto in het buitenland? En importeert u de auto en registreert u het motorrijtuig in Nederland? Dan moet u bpm betalen.
U berekent de bpm voor een personenauto als volgt:
-
Ga na wat de CO2-uitstoot van de auto is
De RDW registreert de CO2-uitstoot van elk type personenauto met een Europese typegoedkeuring. U vindt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto. U kunt deze gegevens opvragen bij de RDW.
Heeft het motorrijtuig een CO2-uitstoot van 0 gr/km? Dan hoeft u geen bpm te betalen. U moet wel bpm-aangifte doen.
Soms is de CO2-uitstoot op 2 manieren berekend. Of is er geen CO2-uitstoot bekend.
Welke CO2-uitstoot gebruik ik voor de bpm-berekening?
Voor een nieuwe auto berekent u de bruto bpm met de CO2-uitstoot volgens de WLTP-meetmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). Deze methode wordt sinds 1 juli 2020 gebruikt. Het is de opvolger van de NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle).
Voor een gebruikte auto met een datum eerste toelating tot 1 juli 2020 mag u het bruto bpm-bedrag berekenen met de WLTP-meetmethode of met de NEDC-tabellen die gelden tot 1 juli 2020.
Dat werkt als volgt. Hebt u een auto met een datum eerste toelating van vóór 1 juli 2020? En is voor deze auto de WLTP-waarde met het Europese rekenmodel CO2MPAS omgerekend naar een NEDC-waarde? Dan kiest u zelf of u aangifte doet met de NEDC-waarde of de WLTP-waarde.
Maar is uw auto alleen getest volgens de NEDC-meetmethode? Dan moet u het bruto bpm-bedrag berekenen met de NEDC-waarde. Is er een NEDC-waarde én een WLTP-waarde,? Dan worden ze vermeld op het Certificaat van Overeenstemming (CvO). Is uw auto vóór 2018 gebouwd? Dan is er geen WLTP-waarde.
Voor de berekening van het bruto bpm-bedrag gaan we uit van de CO2-uitstoot die de RDW heeft vastgesteld.
Wat als de CO2-uitstoot niet bekend is?
Is de CO2-uitstoot niet bekend is? Dan stellen wij deze als volgt vast: 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 juli 2020 tot heden.
Voor oudere personenauto’s gelden andere waarden als dat voor u voordeliger is:
- 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
- 350 gr/km voor een benzineauto en 302 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2009 tot 1 januari 2015.
-
Zoek de netto-catalogusprijs op
U moet de netto-catalogusprijs invullen op de aangifte. U hebt de netto-catalogusprijs ook nodig als u de bpm wilt berekenen met een bpm-tarief van vóór 2013.
De netto-catalogusprijs is de consumentenprijs zonder bpm en zonder btw. Het gaat om de Nederlandse netto-catalogusprijs van een vergelijkbaar motorrijtuig op de datum eerste toelating, inclusief opties en accessoires.
U vindt de netto-catalogusprijs door online te zoeken naar motorvoertuiggegevens.
-
Bereken de bpm voor een gewone personenauto of een PHEV (hybride stekkerauto)
Voor een nieuwe auto gebruikt u het huidige tarief voor gewone personenauto's of het huidige tarief voor PHEV's. Voor een gebruikte auto mag u het huidige tarief kiezen of een ouder tarief.
Klik op uw situatie om te zien hoe u de bpm berekent.
-
Ik heb een nieuwe personenauto
De datum van inschrijving in het kentekenregister bepaalt welk bpm-tarief geldt voor uw nieuwe auto.
Heeft het motorrijtuig een CO2-uitstoot van 0 gr/km? Dan hoeft u geen bpm te betalen. U moet wel bpm-aangifte doen.
Let op!
Als particulier moet u ook btw-aangifte doen en btw betalen voor auto's die:
- niet langer dan 6 maanden geleden in gebruik zijn genomen, of
- niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
Bruto bpm berekenen met het huidige tarief voor niet-PHEV personenauto's
U berekent de bruto bpm met het huidige tarief voor een niet-PHEV personenauto in 4 stappen met de tabel. In de tabel staan de tarieven van het huidige jaar. Is de datum eerste inschrijving eerder dan dit jaar? Zoek het tarief dan op in het document met bpm-tarieven vanaf 1993.
- Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
- Trek daarvan de waarde af uit kolom 1.
- Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
- Tel hierbij het bedrag op uit kolom 3.
Tabel bpm-tarieven 2024 voor personenauto's Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3 Kolom 4 CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot 0 gr/km 80 gr/km € 440 € 2 80 gr/km 104 gr/km € 600 € 76 104 gr/km 145 gr/km € 2.424 € 167 145 gr/km 161 gr/km € 9.271 € 274 161 gr/km n.v.t. € 13.655 € 549 Voorbeeld
- De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
In de tabel valt deze waarde tussen de 104 en de 145 gr/km. - Trek 104 af van de uitstoot van uw auto: 130 – 104 = 26.
- Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 26 x € 167 = € 4.342.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 4.342 + € 2.424 = € 6.766.
De bpm is dus € 6.766.
Bruto bpm berekenen met het huidige tarief voor PHEV's
Een PHEV-personenauto is een type hybride auto en wordt ook wel een stekkerauto of plug-in genoemd. PHEV betekent: plug-in hybrid electric vehicle. Behalve een elektrische motor die door een externe bron kan worden opgeladen, heeft de auto een verbrandingsmotor. Deze auto's hebben een eigen bpm-tarief.
U berekent de bruto bpm met het huidige tarief voor PHEV's in 4 stappen met de tabel. In de tabel staan de tarieven van het huidige jaar. Is de datum eerste inschrijving eerder dan dit jaar? Zoek het tarief dan op in het document met bpm-tarieven vanaf 1993.
- Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
- Trek daarvan de waarde uit kolom 1 af.
- Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 op.
Tabel bpm-tarieven 2024 voor PHEV-personenauto's Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3 Kolom 4 CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot 0 gr/km 34 gr/km € 0 € 28 34 gr/km 60 gr/km € 952 € 100 60 gr/km n.v.t. € 3.552 € 239 Voorbeeld
- De CO2-uitstoot van uw PHEV-auto is 50 gr/km.
In de tabel valt deze waarde tussen de 34 en de 60 gr/km. - Trek 34 af van de uitstoot van uw auto: 50 – 34 = 16.
- Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 16 x € 100 = € 1.600.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 1.600 + € 952 = € 2.552.
De bpm is dus € 2.552.
Heeft de personenauto een dieselmotor? Bereken de dieseltoeslag
Is de CO2-uitstoot van uw personenauto met een dieselmotor meer dan 71 gr/km? Dan betaalt u bpm volgens de tabel voor uw type auto, plus een dieseltoeslag van € 106,07 per gram CO2-uitstoot boven de 71 gr/km.
Dit is het tarief voor dit jaar. De dieseltoeslag van voorgaande jaren vindt u bij Bpm-tarieven.
U berekent de dieseltoeslag als volgt:- Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
- Trek daar 71 van af.
- Vermenigvuldig de uitkomst met € 106,07.
Voorbeeld
- De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
- Trek 71 af van de uitstoot: 130 – 71 = 59.
- Vermenigvuldig de uitkomst met de toeslag: 59 x € 106,07 = € 6.258.
De dieseltoeslag is € 6.258
De te betalen bpm berekenen
De bpm die u moet betalen is de bruto bpm plus de mogelijke dieseltoeslag.
-
Ik heb een gebruikte personenauto
Auto's die meer dan 3.000 kilometer hebben gereden, worden voor de bpm in ieder geval aangemerkt als 'gebruikt'.
Bruto bpm berekenen met het huidige tarief voor niet-PHEV personenauto's
U berekent de bruto bpm met het huidige tarief voor een gewone personenauto in 4 stappen met de tabel:
- Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
- Trek daarvan de waarde uit kolom 1 af.
- Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 op.
Tabel bpm-tarieven 2024 voor personenauto's Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3 Kolom 4 CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot 0 gr/km 80 gr/km € 440 € 2 80 gr/km 104 gr/km € 600 € 76 104 gr/km 145 gr/km € 2.424 € 167 145 gr/km 161 gr/km € 9.271 € 274 161 gr/km n.v.t. € 13.655 € 549 Voorbeeld
- De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
In de tabel valt deze waarde tussen de 104 en de 145 gr/km. - Trek 104 af van de uitstoot van uw auto: 130 – 104 = 26.
- Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 26 x € 167 = € 4.342.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 4.342 + € 2.424 = € 6.766.
De bpm is dus € 6.766.
Bruto bpm berekenen met het huidige tarief voor PHEV's
Een PHEV-personenauto is een type hybride auto en wordt ook wel een stekkerauto of plug-in genoemd. PHEV betekent: plug-in hybrid electric vehicle. Behalve een elektrische motor die door een externe bron kan worden opgeladen, heeft de auto een verbrandingsmotor. Deze auto's hebben een eigen bpm-tarief.
U berekent de bruto bpm met het huidige tarief voor PHEV's in 4 stappen met de tabel.
- Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
- Trek daarvan de waarde uit kolom 1 af.
- Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 op.
Tabel bpm-tarieven 2024 voor PHEV-personenauto's Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3 Kolom 4 CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot 0 gr/km 34 gr/km € 0 € 28 34 gr/km 60 gr/km € 952 € 100 60 gr/km n.v.t. € 3.552 € 239 Voorbeeld
- De CO2-uitstoot van uw PHEV-auto is 50 gr/km.
In de tabel valt deze waarde tussen de 34 en de 60 gr/km. - Trek 34 af van de uitstoot van uw auto: 50 – 34 = 16.
- Vermenigvuldig deze uitkomst met het bedrag dat in kolom 4 in dezelfde rij staat: 16 x € 100 = € 1.600.
- Tel hierbij het bedrag uit kolom 3 van dezelfde rij op: € 1.600 + € 952 = € 2.552.
De bpm is dus € 2.552.
Heeft de personenauto een dieselmotor? Bereken de dieseltoeslag
Is de CO2-uitstoot van uw personenauto met een dieselmotor meer dan 71 gr/km? Dan betaalt u bpm volgens de tabel voor uw type auto, plus een dieseltoeslag van € 106,07 per gram CO2-uitstoot boven de 71 gr/km.
U berekent de dieseltoeslag als volgt:
- Neem de CO2-uitstoot van uw auto.
- Trek daar 71 van af.
- Vermenigvuldig de uitkomst met € 106,07.
Dit is het tarief voor dit jaar. De dieseltoeslag van voorgaande jaren vindt u bij Bpm-tarieven.
Voorbeeld
- De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km.
- Trek 71 af van de uitstoot: 130 – 71 = 59.
- Vermenigvuldig de uitkomst met de toeslag: 59 x € 106,07 = € 6.258.
De dieseltoeslag is € 6.258
Bepaal welke bpm bedrag gunstiger is
Bij een gebruikte auto kunt u kiezen tussen het huidige tarief of een historisch (ouder) tarief dat gold tussen 2 maanden vóór de datum eerste toelating en de datum van goedkeuring door de RDW.
Zo bepaalt u of een ouder tarief gunstiger is dan het huidige tarief:
- Bereken de bruto bpm volgens het huidige tarief voor gewone personenauto's of PHEV's.
- Bereken de bruto bpm volgens het oude tarief.
Houd bij de berekening met het oude tarief rekening met eventuele bijzonderheden, zoals:- energielabel
- wel/niet hybride
- roetfilter
- fijnstofuitstoot
- euro-6-norm
- accessoires die buiten de berekening konden blijven
- CO2-uitstoot
- Kijk vervolgens welk bruto bpm-bedrag gunstiger is.
De afschrijvingskorting berekenen
Bij een gebruikte auto geldt een afschrijvingskorting op het bruto bpm-bedrag. Die korting kunt u op 3 manieren berekenen. U mag de afschrijvingsmethode kiezen die voor u het gunstigst is.
- Afschrijvingskorting berekenen met de forfaitaire tabel
- Afschrijvingskorting berekenen met een koerslijst
- Afschrijvingskorting berekenen met een taxatierapport (alleen voor motorrijtuigen met meer dan normale gebruiksschade en voor motorrijtuigen die niet in een koerslijst voorkomen)
De te betalen bpm berekenen
U berekent de bpm die u moet betalen door de bruto bpm en de mogelijke dieseltoeslag bij elkaar op te tellen. Vervolgens trekt u de afschrijvingskorting daarvan af.
Let op!
U kunt het huidige tarief alleen gebruiken als de CO2-uitstoot van uw auto is gebaseerd op de WLTP-methode (zie stap 1). Heeft uw auto een datum eerste toelating van vóór 1 juli 2020? Dan moet u het oudere bpm-tarief gebruiken van 2 maanden vóór 1 juli 2020. Die tarieven zijn gebaseerd op de NEDC-methode.
-