Houd een goede administratie bij
U hebt een goede administratie nodig om belastingaangifte te kunnen doen. Ook hebt u zelf voordeel van een goede boekhouding. Daarmee kunt u snel zien hoe uw onderneming ervoor staat.
Eisen aan uw administratie
In uw administratie bewaart u alle gegevens over uw onderneming, of het nu op papier is of in digitale vorm. U bent wettelijk verplicht om uw administratie 7 jaar te bewaren. Soms is de bewaarplicht langer. In andere gevallen is een kortere termijn mogelijk.
Lees hierover meer bij Een administratie opzetten voor uw belastingaangiften.
Regels voor uw facturen
Facturen zijn een belangrijk onderdeel van uw administratie. Er zijn regels voor hoe u een factuur maakt en wanneer u een factuur verstuurt.
Kosten en uren maken voordat uw onderneming is ingeschreven
Hebt u kosten gemaakt toen u zich oriënteerde op uw bedrijf? Of stak u al tijd in uw bedrijf voordat u zich als ondernemer hebt aangemeld? Bewaar in uw boekhouding ook de bewijzen van deze kosten en uren. Vaak kunt u ze opgeven in uw aangifte inkomstenbelasting. Meer informatie vindt u bij Kosten gemaakt in de aanloopfase.
Ook voor de btw is het belangrijk om uw kosten in de aanloopfase bij te houden. Meld u zo snel mogelijk aan als ondernemer, ook als u nog in de aanloopfase zit. U kunt de btw over aanloopkosten terugvragen binnen 6 maanden na het jaar waarin u de kosten hebt gemaakt. Lees meer hierover bij Btw-aangifte: welke, wanneer en hoe?
Gemakkelijk administreren, aangifte doen en betalen
Als ondernemer wilt u ondernemen. De administratie bijhouden en belastingaangifte doen horen daar ook bij. Dat kost tijd en is soms best complex. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen die u kunnen helpen. Ze leveren niet alleen tijdwinst op, maar geven ook meer zekerheid dat u uw aangifte juist en op tijd hebt ingediend.
Lees meer bij Oplossingen voor uw administratie, belastingaangifte en belastingbetaling