Ik moet toeslag terugbetalen
Omdat u te veel toeslag hebt gekregen, moet u nu terugbetalen. Toeslag terugbetalen is nooit leuk. Zeker als u niet weet waarom. Hieronder leggen we uit wat vaak de redenen zijn, hoe u terugbetaalt en wat uw mogelijkheden zijn om te betalen.
Waarom moet ik terugbetalen?
Uw toeslag is eerst berekend met de gegevens die wij aan het begin van het jaar van u hebben. Maar in een jaar kan er veel in uw situatie veranderen. Misschien gaat u meer verdienen of bijvoorbeeld samenwonen? Door die veranderingen kan uw toeslag meer of minder worden. Daarom weten we pas aan het einde van het jaar waar u echt recht op hebt. Het kan dan zijn dat u te veel toeslag hebt ontvangen. En dat moet u dan terugbetalen.
In Mijn toeslagen staan de gegevens waarmee we uw toeslag hebben berekend.
Tip
Verandert er iets in uw situatie? Geef dit dan meteen aan ons door met Mijn toeslagen. Zo voorkomt u dat u later moet betalen. Lees meer tips om te voorkomen dat u toeslag moet terugbetalen.
Hoeveel moet ik (nog) terugbetalen?
In de brief die u hebt gekregen staat hoeveel toeslag u moet terugbetalen. U vindt deze informatie ook in het Overzicht betalen en ontvangen.
Inloggen Overzicht betalen en ontvangen
Let op!
In het Overzicht betalen en ontvangen ziet u alleen het totale bedrag dat u moet terugbetalen. Hebt u een betalingsregeling en betaalt u iedere maand een deel terug? Dan ziet u de maandbedragen niet in het overzicht.
Hoe kan ik terugbetalen?
Als u te veel toeslag hebt gekregen, krijgt u van ons een brief waarin staat hoeveel u moet terugbetalen. Bij deze brief vindt u de gegevens die u nodig hebt om terug te betalen.
Bent u de brief kwijt? Lees wat u kunt doen als u de brief kwijt bent.
U kunt op verschillende manieren terugbetalen:
-
Betalen met iDEAL
Toeslagen die u moet terugbetalen, vindt u in het Overzicht betalen en ontvangen. U kunt ze daar betalen met iDEAL. Om in te loggen hebt u DigiD nodig.
Let op!
U kunt alleen het volledige bedrag betalen. Hebt u een betalingsregeling en betaalt u iedere maand een deel terug? U kunt iDEAL niet gebruiken om de maandbedragen van een betalingsregeling te betalen.
-
Betalen met internetbankieren
Maak het geld over naar:Rekeningnummer: NL86 INGB 0002 4455 88
Ten name van: BelastingdienstLet op!
Vermeld altijd in uw betaalopdracht het betalingskenmerk. Dit staat in de betaalinformatie in de brief die u van ons hebt gekregen.
Weet u niet welk betalingskenmerk u moet vermelden? U vindt het kenmerk in het Overzicht betalen en ontvangen. Ook met de zoekhulp kunt u het kenmerk achterhalen.
-
Betalen met een overschrijvingskaart
Betaalt u uw te veel ontvangen toeslag liever zonder gebruik te maken van internetbankieren? Dan kunt u ook betalen met een overschrijvingskaart. Dan wordt het geld door uw bank op onze rekening bijgeschreven. De overschrijvingskaart kunt u bestellen bij uw bank. Houd rekening met de verwerkingstijd van uw bank, dus betaal op tijd. -
Betalen met automatische incasso
Helaas is betalen met automatische incasso nog niet mogelijk.
Niet of te laat betalen
Betaalt u niet vóór de uiterste betaaldatum? Dan kijken wij of we het bedrag kunnen inhouden op toeslag die u nog krijgt. Dit heet verrekenen. U krijgt altijd een brief als we verrekenen.
Lees welke maatregelen wij nemen als u niet of te laat betaalt.
Wat doe ik als ik niet kan terugbetalen?
Kunt u niet in 1 keer terugbetalen? Dan is een betalingsregeling voor het terugbetalen van toeslagen mogelijk. U betaalt dan iedere maand een deel van het bedrag terug.
Video over terugbetalen
Liever uitleg in beeld? Bekijk dan de animatie Hoe werkt terugbetalen op ons YouTube-kanaal.