Zo werkt eHerkenning

Met eHerkenning kunt u als ondernemer eenvoudig en veilig inloggen bij de Belastingdienst en op Mijn Douane. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor ondernemingen. U vraagt eHerkenning rechtstreeks aan bij 1 van de erkende leveranciers.

Datum laatste update: 1 april 2025

Wat u moet weten over inloggen met eHerkenning bij de Belastingdienst en Douane:

  • U hebt eHerkenning nodig om in te loggen op:

    • Mijn Belastingdienst Zakelijk
      Bijvoorbeeld voor uw btw-aangifte, aangifte loonheffingen of dividendbelasting.
    • Mijn Douane
      Bijvoorbeeld voor uw aangiften accijns en verbruiksbelasting.
    • EU Trader Portal en EU Customs Trader Portal
      Bijvoorbeeld om bepaalde douanevergunningen en Bindende Tariefinlichtingen aan te vragen. Om met eHerkenning in te loggen op deze Europese douaneportalen moet u ook een geldig EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number) hebben.

    U kunt ook met eHerkenning inloggen op de gegevensportalen om gegevens bij ons aan te leveren of op te vragen.

    eHerkenning is niet altijd nodig

    U hebt geen eHerkenning nodig als:

    • u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent
      Op Mijn Belastingdienst Zakelijk en Mijn Douane kunt u ook inloggen met uw DigiD - net zoals u op Mijn Belastingdienst gewend bent.
    • u zelf aangifte doet met administratiesoftware die u hebt aangeschaft
    • uw fiscaal dienstverlener aangifte voor u doet

    Douanevergunningen kunt u niet aanvragen met DigiD. Hoe u deze vergunningen aanvraagt, vindt u in het overzicht douanevergunningen.

    Let op!

    Hebt u naast uw eenmanszaak nog 1 of meer bedrijven met een andere rechtsvorm, zoals een vof, bv of maatschap? Dan logt u voor die bedrijven in op Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning. Met DigiD kunt u op Mijn Belastingdienst Zakelijk en Mijn Douane alleen inloggen voor een eenmanszaak of als zzp'er.

  • Op de inlogpagina van het portaal kiest u voor 'Inloggen met eHerkenning'. U logt in met de inloggegevens die u hebt gekregen van uw leverancier van eHerkenning.

    Bent u uw inloggegevens vergeten? Neem dan contact op met uw leverancier van eHerkenning. Uw leverancier is uw 1e aanspreekpunt.

  • U bent ingeschreven of moet zich inschrijven bij KVK

    Bij de aanvraag voor eHerkenning vult u uw KVK-nummer in.

    Hebt u een onderneming met rechtsvorm zoals bv, vof, cv of nv en moet u zich inschrijven bij KVK? Dan hebt u een KVK-nummer nodig. U schrijft zich eerst in bij KVK en daarna vraagt u eHerkenning aan met uw KVK-nummer.

    U kunt zich niet inschrijven of hoeft zich niet in te schrijven bij KVK

    Bij de aanvraag van eHerkenning zonder KVK-nummer hebt u uw fiscaal nummer nodig: het registratienummer dat u van ons hebt gekregen. Hier vindt u dit nummer:

    • U hebt een omzetbelastingnummer: De 1e 9 cijfers van uw omzetbelastingnummer (voor de letter B) vormen uw registratienummer. Uw omzetbelastingnummer staat op de brief die u van ons krijgt na uw inschrijving als ondernemer. Ook zetten we uw omzetbelastingnummer op andere brieven.
    • U hebt zich geregistreerd voor het EU-btw éénloketsysteem: Uw registratienummer staat op de brief die u van ons krijgt na uw aanmelding als buitenlandse onderneming bij de Belastingdienst. Houdt u er rekening mee dat uw registratienummer voor de Niet-Unieregeling en de Invoerregeling niet hetzelfde is als het deelnamenummer dat u van ons krijgt na uw registratie voor het EU-btw éénloketsysteem.
    • U hebt zich geregistreerd voor de teruggaaf dividendbelasting: Uw registratienummer staat op de brief die u van ons krijgt na uw registratie.

    U hebt nog geen fiscaal nummer

    Als u zich niet kunt inschrijven of niet hoeft in te schrijven bij KVK, meldt u uw onderneming eerst aan bij de Belastingdienst. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer).

    Zo meldt u zich aan bij de Belastingdienst:

    Vraag eHerkenning op tijd aan

    Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan en wacht niet tot het moment dat u aangifte moet doen. Zodra u het inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Sommige ondernemers organisatievormen vragen eHerkenning aan via een aparte procedure. Meer hierover leest u op Zo vraagt u eHerkenning aan.

  • Voor onze portalen hebt u eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig. U kunt kiezen voor het reguliere type EH3 en het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Als u zich niet kunt inschrijven of niet hoeft in te schrijven bij KVK, hebt u eHerkenning zonder KVK-nummer nodig.

    Reguliere type EH3

    Met het reguliere type EH3 kunt u bij verschillende overheidsorganisaties veilig inloggen. Het reguliere type EH3 is alleen beschikbaar als u een KVK-nummer hebt.

    Voor de volgende portalen hebt u voor nu nog het reguliere type EH3 of hoger nodig:

    • EU Trader Portal
    • EU Customs Trader Portal
    • gegevensportalen waarmee u gegevens bij ons opvraagt of aanlevert

    Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u dus nog niet op deze portalen inloggen.

    Speciaal Belastingdienst EH3-inlogmiddel

    Met het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst en Douane. Dit type inlogmiddel is alleen beschikbaar als u een KVK-nummer hebt.

    Voor de kosten van het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel is een compensatieregeling.

    Inlogmiddel eHerkenning zonder KVK-nummer

    Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst en Douane. Dit type inlogmiddel is alleen beschikbaar als u zich niet kunt of hoeft in te schrijven bij KVK, bijvoorbeeld als u in het buitenland bent gevestigd.

    Op de volgende portalen kunt u inloggen met eHerkenning zonder KVK-nummer:

    • Mijn Belastingdienst Zakelijk
    • Mijn Douane

    Let op!

    Er komt een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

    eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw

    eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

    eHerkenning voor eenmanszaken en zzp'ers

    Als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent, hebt u geen eHerkenning nodig. U kunt namelijk ook inloggen met DigiD of een Europees erkend inlogmiddel (European login).

    Wilt u toch eHerkenning aanvragen? Welk type eHerkenning u nodig hebt, hangt af van uw situatie:

    U kunt uw huidige eHerkenning laten omzetten

    Hebt u het reguliere type EH3 al? Of eHerkenning van niveau EH2, EH2+ of niveau EH1 (wordt niet meer uitgegeven)? En hebt u eHerkenning alleen nodig voor Mijn Belastingdienst Zakelijk? Uw leverancier kan uw huidige eHerkenning omzetten naar het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Voor de kosten van het omzetten kunt u compensatie krijgen.

    eHerkenning voor meerdere ondernemingen

    Hebt u verschillende bedrijven, zoals meerdere bv's of een holding met werkmaatschappij? En hebt u eHerkenning alleen nodig voor Mijn Belastingdienst Zakelijk? Dan kunt u voor elke onderneming het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel aanschaffen. Maar u kunt niet voor meerdere bedrijven of organisaties inloggen met hetzelfde Belastingdienst EH3-inlogmiddel.

    Wilt u wel voor meerdere bedrijven of organisaties met 1 inlogmiddel kunnen inloggen? Dan hebt u het reguliere type EH3 nodig. Dat betekent dat u geen gebruik kunt maken van de compensatieregeling.

  • eHerkenning is persoonlijk. Uzelf of elke werknemer die namens uw organisatie mag inloggen, krijgt een persoonlijk inlogmiddel.

    In het inlogmiddel kunt u diensten selecteren en specifieke machtigingen vastleggen. Zo kunt u als beheerder een persoon machtigen voor een bepaalde dienst. U kunt bijvoorbeeld iemand machtigen om in Mijn Belastingdienst Zakelijk de btw-aangifte te doen en iemand anders om via het gegevensportaal gegevens bij ons aan te leveren.

    Meer informatie over machtigen vindt u op eherkenning.nl/machtigen. Of vraag uw leverancier van eHerkenning.

  • Als een fiscaal dienstverlener uw zakelijke belastingen voor u regelt, hoeft u zelf geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw fiscaal dienstverlener wel toestemming geven om namens u in te loggen met eHerkenning. Dat gaat met een ketenmachtiging. Uw fiscaal dienstverlener weet hoe zo'n machtiging werkt.

    Hebt u een eenmanszaak of bent u zzp'er? Dan kunt u er ook voor kiezen om uw fiscaal dienstverlener te machtigen via DigiD machtigen.

    U bent fiscaal dienstverlener

    Lees de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

Heeft deze informatie u geholpen?