Zo werkt eHerkenning
Meer weten over eHerkenning
Met eHerkenning kunt u als ondernemer eenvoudig en veilig inloggen bij de Belastingdienst en op Mijn Douane. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor ondernemingen. U vraagt eHerkenning rechtstreeks aan bij 1 van de erkende leveranciers.
Datum laatste update: 1 april 2025
Wat u moet weten over inloggen met eHerkenning bij de Belastingdienst en Douane:
-
U hebt eHerkenning nodig om in te loggen op:
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
Bijvoorbeeld voor uw btw-aangifte, aangifte loonheffingen of dividendbelasting. - Mijn Douane
Bijvoorbeeld voor uw aangiften accijns en verbruiksbelasting. - EU Trader Portal en EU Customs Trader Portal
Bijvoorbeeld om bepaalde douanevergunningen en Bindende Tariefinlichtingen aan te vragen. Om met eHerkenning in te loggen op deze Europese douaneportalen moet u ook een geldig EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number) hebben.
U kunt ook met eHerkenning inloggen op de gegevensportalen om gegevens bij ons aan te leveren of op te vragen.
eHerkenning is niet altijd nodig
U hebt geen eHerkenning nodig als:
- u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent
Op Mijn Belastingdienst Zakelijk en Mijn Douane kunt u ook inloggen met uw DigiD - net zoals u op Mijn Belastingdienst gewend bent. - u zelf aangifte doet met administratiesoftware die u hebt aangeschaft
- uw fiscaal dienstverlener aangifte voor u doet
Douanevergunningen kunt u niet aanvragen met DigiD. Hoe u deze vergunningen aanvraagt, vindt u in het overzicht douanevergunningen.
Let op!
Hebt u naast uw eenmanszaak nog 1 of meer bedrijven met een andere rechtsvorm, zoals een vof, bv of maatschap? Dan logt u voor die bedrijven in op Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning. Met DigiD kunt u op Mijn Belastingdienst Zakelijk en Mijn Douane alleen inloggen voor een eenmanszaak of als zzp'er.
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
-
Op de inlogpagina van het portaal kiest u voor 'Inloggen met eHerkenning'. U logt in met de inloggegevens die u hebt gekregen van uw leverancier van eHerkenning.
Bent u uw inloggegevens vergeten? Neem dan contact op met uw leverancier van eHerkenning. Uw leverancier is uw 1e aanspreekpunt.
-
U bent ingeschreven of moet zich inschrijven bij KVK
Bij de aanvraag voor eHerkenning vult u uw KVK-nummer in.
Hebt u een onderneming met rechtsvorm zoals bv, vof, cv of nv en moet u zich inschrijven bij KVK? Dan hebt u een KVK-nummer nodig. U schrijft zich eerst in bij KVK en daarna vraagt u eHerkenning aan met uw KVK-nummer.
U kunt zich niet inschrijven of hoeft zich niet in te schrijven bij KVK
Bij de aanvraag van eHerkenning zonder KVK-nummer hebt u uw fiscaal nummer nodig: het registratienummer dat u van ons hebt gekregen. Hier vindt u dit nummer:
- U hebt een omzetbelastingnummer: De 1e 9 cijfers van uw omzetbelastingnummer (voor de letter B) vormen uw registratienummer. Uw omzetbelastingnummer staat op de brief die u van ons krijgt na uw inschrijving als ondernemer. Ook zetten we uw omzetbelastingnummer op andere brieven.
- U hebt zich geregistreerd voor het EU-btw éénloketsysteem: Uw registratienummer staat op de brief die u van ons krijgt na uw aanmelding als buitenlandse onderneming bij de Belastingdienst. Houdt u er rekening mee dat uw registratienummer voor de Niet-Unieregeling en de Invoerregeling niet hetzelfde is als het deelnamenummer dat u van ons krijgt na uw registratie voor het EU-btw éénloketsysteem.
- U hebt zich geregistreerd voor de teruggaaf dividendbelasting: Uw registratienummer staat op de brief die u van ons krijgt na uw registratie.
U hebt nog geen fiscaal nummer
Als u zich niet kunt inschrijven of niet hoeft in te schrijven bij KVK, meldt u uw onderneming eerst aan bij de Belastingdienst. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer).
Zo meldt u zich aan bij de Belastingdienst:
- Hebt u een Nederlandse onderneming? Gebruik dan het formulier Opgaaf startende onderneming (niet ingeschreven in het Handelsregister).
- Hebt u een buitenlands woonadres of vestigingsadres? Of een buitenlandse rechtsvorm? Gebruik dan het formulier Aanmelding Onderneming buitenland.
Vraag eHerkenning op tijd aan
Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan en wacht niet tot het moment dat u aangifte moet doen. Zodra u het inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Sommige ondernemers organisatievormen vragen eHerkenning aan via een aparte procedure. Meer hierover leest u op Zo vraagt u eHerkenning aan.
-
Voor onze portalen hebt u eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig. U kunt kiezen voor het reguliere type EH3 en het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Als u zich niet kunt inschrijven of niet hoeft in te schrijven bij KVK, hebt u eHerkenning zonder KVK-nummer nodig.
Reguliere type EH3
Met het reguliere type EH3 kunt u bij verschillende overheidsorganisaties veilig inloggen. Het reguliere type EH3 is alleen beschikbaar als u een KVK-nummer hebt.
Voor de volgende portalen hebt u voor nu nog het reguliere type EH3 of hoger nodig:
- EU Trader Portal
- EU Customs Trader Portal
- gegevensportalen waarmee u gegevens bij ons opvraagt of aanlevert
Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u dus nog niet op deze portalen inloggen.
Speciaal Belastingdienst EH3-inlogmiddel
Met het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst en Douane. Dit type inlogmiddel is alleen beschikbaar als u een KVK-nummer hebt.
Voor de kosten van het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel is een compensatieregeling.
Inlogmiddel eHerkenning zonder KVK-nummer
Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst en Douane. Dit type inlogmiddel is alleen beschikbaar als u zich niet kunt of hoeft in te schrijven bij KVK, bijvoorbeeld als u in het buitenland bent gevestigd.
Op de volgende portalen kunt u inloggen met eHerkenning zonder KVK-nummer:
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
- Mijn Douane
Let op!
Er komt een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw
eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.
Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
eHerkenning voor eenmanszaken en zzp'ers
Als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent, hebt u geen eHerkenning nodig. U kunt namelijk ook inloggen met DigiD of een Europees erkend inlogmiddel (European login).
Wilt u toch eHerkenning aanvragen? Welk type eHerkenning u nodig hebt, hangt af van uw situatie:
- Voor het reguliere type EH3 of hoger nodig of het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel hebt u een KVK-nummer nodig. Bent u niet in Nederland gevestigd? Kijk op kvk.nl hoe u zich als buitenlands bedrijf inschrijft in het Handelsregister.
- Voor eHerkenning zonder KVK-nummer hebt u een fiscaal nummer van de Belastingdienst nodig. Meer informatie over uw fiscaal nummer vindt u op onder 'Wat hebt u nodig om eHerkenning aan te vragen?'.
U kunt uw huidige eHerkenning laten omzetten
Hebt u het reguliere type EH3 al? Of eHerkenning van niveau EH2, EH2+ of niveau EH1 (wordt niet meer uitgegeven)? En hebt u eHerkenning alleen nodig voor Mijn Belastingdienst Zakelijk? Uw leverancier kan uw huidige eHerkenning omzetten naar het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Voor de kosten van het omzetten kunt u compensatie krijgen.
eHerkenning voor meerdere ondernemingen
Hebt u verschillende bedrijven, zoals meerdere bv's of een holding met werkmaatschappij? En hebt u eHerkenning alleen nodig voor Mijn Belastingdienst Zakelijk? Dan kunt u voor elke onderneming het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel aanschaffen. Maar u kunt niet voor meerdere bedrijven of organisaties inloggen met hetzelfde Belastingdienst EH3-inlogmiddel.
Wilt u wel voor meerdere bedrijven of organisaties met 1 inlogmiddel kunnen inloggen? Dan hebt u het reguliere type EH3 nodig. Dat betekent dat u geen gebruik kunt maken van de compensatieregeling.
-
eHerkenning is persoonlijk. Uzelf of elke werknemer die namens uw organisatie mag inloggen, krijgt een persoonlijk inlogmiddel.
In het inlogmiddel kunt u diensten selecteren en specifieke machtigingen vastleggen. Zo kunt u als beheerder een persoon machtigen voor een bepaalde dienst. U kunt bijvoorbeeld iemand machtigen om in Mijn Belastingdienst Zakelijk de btw-aangifte te doen en iemand anders om via het gegevensportaal gegevens bij ons aan te leveren.
Meer informatie over machtigen vindt u op eherkenning.nl/machtigen. Of vraag uw leverancier van eHerkenning.
-
Als een fiscaal dienstverlener uw zakelijke belastingen voor u regelt, hoeft u zelf geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw fiscaal dienstverlener wel toestemming geven om namens u in te loggen met eHerkenning. Dat gaat met een ketenmachtiging. Uw fiscaal dienstverlener weet hoe zo'n machtiging werkt.
Hebt u een eenmanszaak of bent u zzp'er? Dan kunt u er ook voor kiezen om uw fiscaal dienstverlener te machtigen via DigiD machtigen.
U bent fiscaal dienstverlener
Lees de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).