Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

16.00.00 Actieve veredeling

12 Bijzondere gevallen van aanzuivering

Met het oog op de zuivering van de regeling actieve veredeling IM/EX worden de volgende gevallen als wederuitvoer aangemerkt (terwijl de goederen op de markt worden gebracht en het douanegebied van de Unie niet verlaten):

  • De levering van veredelingsproducten aan diplomatieke of consulaire ambtenaren die recht hebben op vrijstelling van invoerrechten.

  • De levering van veredelingsproducten aan strijdkrachten van andere landen die gelegerd zijn op het grondgebied van een lidstaat en recht hebben op vrijstelling van invoerrechten.

  • De levering van luchtvaartuigen.

    De goederen moeten worden gebruikt voor de vervaardiging en herstelling (inclusief onderhoud), wijziging of ombouw van luchtvaartuigen of delen daarvan. Hierbij gaat het om zowel burgerluchtvaartuigen als militaire luchtvaartuigen.

    De Douane kan toestaan dat de regeling actieve veredeling wordt gezuiverd wanneer de goederen voor de eerste keer zijn gebruikt voor deze doeleinden. De toestemming moet in de vergunning actieve veredeling worden opgenomen.

    Een vergunninghouder actieve veredeling kan de goederen gebruiken om zelf een luchtvaartuig te vervaardigen, maar hij kan ook een onderdeel van een luchtvaartuig vervaardigen en dit veredelingsproduct vervolgens leveren aan de producent van een luchtvaartuig. De niet-Uniegoederen worden op het tijdstip dat zij worden gebruikt Uniegoederen. De regeling actieve veredeling wordt dus gezuiverd voordat het luchtvaartuig of het onderdeel van het luchtvaartuig wordt geleverd. Het is niet relevant of het luchtvaartuig of het onderdeel van het luchtvaartuig wordt geleverd aan een afnemer die is gevestigd in of buiten het douanegebied van de Unie. Als de onder de regeling actieve veredeling geplaatste goederen alleen worden hersteld, dan is deze vereenvoudigde wijze van aanzuivering niet van toepassing. De vereenvoudigde wijze van aanzuivering is wel van toepassing als de onder de regeling actieve veredeling geplaatste goederen eerst worden hersteld en vervolgens worden gebruikt voor de vervaardiging en herstelling (inclusief onderhoud), wijziging of ombouw van luchtvaartuigen of delen daarvan.

    Aan de hand van de administratie van de vergunninghouder moet te controleren zijn dat de regeling naar behoren wordt toegepast. De administratie moet onder meer onderdeelnummers, interne bedrijfscodes en serienummers van de goederen bevatten en uit de administratie moet blijken wanneer de zuivering van de regeling heeft plaatsgevonden.

Voorbeeld

Een bedrijf heeft een vergunning actieve veredeling om vleugels van een luchtvaartuig te vervaardigen. Voor de vervaardiging van de vleugels worden composiet platen uit China gebruikt.

Op 7 oktober wordt 1.000 kg composiet platen uit China onder de regeling actieve veredeling geplaatst. Op 12 oktober worden de composiet platen gebruikt om de vleugels te vervaardigen.

Op dat tijdstip worden de composiet platen geacht te zijn wederuitgevoerd. De vleugels (inclusief de eventuele resten en afval van de composiet platen) hebben de Unie status.

De vergunninghouder moet in zijn administratie de exacte gegevens van de goederen vermelden en de datum waarop de zuivering van de regeling heeft plaatsgevonden (12 oktober).

De vleugels (de veredelingsproducten) worden vervolgens geleverd aan een producent van luchtvaartuigen die is gevestigd in het douanegebied van de Unie. Aangezien de vleugels de Unie status hebben, hoeft de producent van het luchtvaartuig niet een vergunning actieve veredeling te hebben en kan het vervoer van de vleugels naar de producent van het luchtvaartuig plaatsvinden zonder gebruik te maken van de regeling extern Uniedouanevervoer.

De producent van het luchtvaartuig assembleert alle onderdelen (inclusief de vleugels) tot een luchtvaartuig. Het luchtvaartuig heeft de Unie status. Bij uitvoer van het luchtvaartuig zal een aangifte ten uitvoer moeten worden gedaan.

  • De levering van ruimtevaartuigen en de daarbij behorende uitrusting.

    De goederen moeten worden gebruikt voor de vervaardiging, herstelling (inclusief onderhoud), wijziging of ombouw van satellieten, lanceerinstallaties, gronduitrusting of delen daarvan.

    De Douane kan toestaan dat de regeling actieve veredeling wordt gezuiverd wanneer de goederen voor de eerste keer zijn gebruikt voor deze doeleinden. De toestemming moet in de vergunning actieve veredeling worden opgenomen.

    Aan de hand van de administratie van de vergunninghouder moet te controleren zijn dat de regeling naar behoren wordt toegepast.

  • De levering van hoofdveredelingsproducten waarvoor het erga omnes invoerrecht vrij is of waarvoor een luchtwaardigheidscertificaat is afgegeven.

    De Douane kan toestaan dat de regeling actieve veredeling wordt gezuiverd wanneer de goederen voor de eerste keer zijn gebruikt in de veredeling. De toestemming moet in de vergunning actieve veredeling worden opgenomen.

    Aan de hand van de administratie van de vergunninghouder moet te controleren zijn dat de regeling naar behoren wordt toegepast.

  • De verwijdering, volgens de daarvoor geldende voorschriften van secundaire veredelingsproducten waarvan de vernietiging onder douanetoezicht om milieuredenen verboden is.

    De vergunninghouder moet in dit geval aantonen dat zuivering van de regeling overeenkomstig de normale voorschriften onmogelijk of economisch niet verantwoord is.

(artikel 324 UVo.DWU)

Wanneer artikel 324 UVo.DWU van toepassing is, dan moet dit feit worden vermeld in de aanzuiveringsafrekening.

Let op!

De hiervoor genoemde bijzondere gevallen van aanzuivering zijn niet van toepassing in de volgende situaties:

  • Wanneer de goederen die onder de regeling actieve veredeling zijn geplaatst, onderworpen zouden zijn aan een landbouwpolitieke of handelspolitieke maatregel, een voorlopig of definitief antidumpingrecht, een compenserend recht, een vrijwaringsmaatregel of een aanvullend recht dat voortvloeit uit een schorsing van concessies indien zij werden aangegeven voor het vrije verkeer. Een maatregel inzake voorafgaand Unietoezicht is ook een handelspolitieke maatregel. Producten die aan voorafgaand Unietoezicht zijn onderworpen, kunnen pas na overlegging van een toezichtsdocument in het vrije verkeer worden gebracht.

  • Wanneer een douaneschuld zou zijn ontstaan op grond van een zogenaamde “no drawback” clausule voor niet van oorsprong zijnde goederen die onder de regeling actieve veredeling zijn geplaatst, indien de vergunninghouder actieve veredeling voornemens is de goederen weder uit te voeren. De “no-drawback” clausule houdt in dat er geen terugbetaling of kwijtschelding of vrijstelling van invoerrechten mag worden verleend voor niet van oorsprong zijnde goederen die worden gebruikt voor de vervaardiging van producten waarvoor een bewijs van oorsprong wordt afgegeven of opgesteld in het kader van een preferentiële regeling. Zie voor informatie over de “no drawback” clausule en een overzicht van de preferentiële regelingen waarin een dergelijke clausule is opgenomen hoofdstuk 2 van onderdeel 8.00.00 van dit Handboek.

(artikel 324, lid 2 UVo.DWU)