6.00.00 Douanetarief en financiële maatregelen
2 Algemeen
2.1 Tarief van Douane
Het tarief van de Douane of te wel het Gebruikstarief is een verzameling van de wettelijke bepalingen van de Europese Unie en van Nederland die bij de invoer en/of de uitvoer van goederen in Nederland worden toegepast. De basis voor het Gebruikstarief is het geïntegreerd tarief van de Europese Unie (Tarif Integré Communautaire of Taric), hetwelk is gebaseerd op de Gecombineerde Nomenclatuur en het Gemeenschappelijk douanetarief van de Europese Unie.
In het tarief zijn de financiële en de niet-financiële maatregelen opgenomen. Deze maatregelen worden toegepast als de invoeraangiften en de uitvoeraangiften bij de Douane worden ingediend.
Financiële maatregelen zijn de rechten bij invoer waar onder de douanerechten, de antidumpingrechten, de compenserende rechten,
de aanvullende rechten, de andere extra rechten en ook de schorsingen met of zonder bijzondere bestemmingen, de preferenties
met of zonder contingenten of plafonds, de andere verlagingen, enz.
(artikel 20 CDW)
Financiële maatregelen zijn ook de belastingen bij invoer. Voorbeelden daarvan zijn de omzetbelasting, de accijns en de verbruiksbelasting.
Niet-financiële maatregelen zijn de volgende maatregelen:
-
maatregelen op de gebieden van de veiligheid, de gezondheid, de economie en de milieu. Het betreft veelal verboden en beperkingen met vergunningen, certificaten, kwaliteitsbescheiden en dergelijke;
-
maatregelen op het gebied van de landbouw. Het betreft veelal verboden en beperkingen met vergunningen, certificaten, kwaliteitsbescheiden en dergelijke, maar ook restituties en eventueel rechten bij uitvoer.
In dit onderdeel van het handboek wordt niet verder ingegaan op de belastingen bij invoer en de niet-financiële maatregelen.
Naar boven2.2 Taric
De Europese Unie hanteert het geïntegreerd douanetarief of te wel Taric. Taric bestaat uit de financiële maatregelen (rechten bij invoer) en de niet-financiële maatregelen (veiligheid, gezondheid, economie, milieu en landbouw) die bij de invoer en/of de uitvoer van goederen in de Europese Unie worden toegepast.
(artikelen 2 en 5 t/m 12 Verordening (EEG) nr. 2658/87)
Taric is geen wettelijk instrument, maar een uitwerking van de wettelijke maatregelen die de Europese Unie heeft vastgesteld. Taric is rechtens niet bindend, maar is wel een belangrijk hulpmiddel voor de uitleg van de financiële en de niet-financiële maatregelen.
In Taric worden GN-codes en aanvullende codes gebruikt. De GN-code (acht cijfers) wordt daarvoor uitgebreid met twee cijfers. De Taric-code bestaat in totaal uit tien cijfers. Bij bepaalde goederen gelden meerdere maatregelen, de Taric-code wordt dan uitgebreid met twee codes, die elk bestaan uit maximaal vier cijfers.
De opbouw van de Taric-codes ziet er als volgt uit:
Niveau |
Posities1-6 |
7-8 |
9-10 |
11-14 |
15-18 |
GS |
XXXXXX |
||||
GN |
XX |
||||
Taric |
XX |
||||
1e aanvulling Taric |
XXXX |
||||
2e aanvulling Taric |
XXXX |
||||
Maximale Taric-code |
XXXXXX |
XX |
XX |
XXXX |
XXXX |
In Nederland wordt Taric opgenomen in het Gebuikstarief dat op de website van Douane wordt gepubliceerd. Taric wordt gebruikt in het kader van het bereiken van meer uniformiteit in de Europese Unie.
Naar boven2.3 Gebruikstarief
Nederland maakt gebruik van het Gebruikstarief. Dit Gebruikstarief is gebaseerd op Taric. Het Gebruikstarief wordt gebruikt als hulpmiddel voor de toepassing van de financiële maatregelen (rechten bij invoer en belastingen bij invoer) en de niet-financiële maatregelen (veiligheid, gezondheid, economie , milieu en landbouw) die bij invoer en/of uitvoer van goederen in Nederland worden toegepast.
Het Gebruikstarief is geen wettelijk instrument, maar een uitwerking van de wettelijke maatregelen van de Europese Unie en van Nederland. Het Gebruikstarief is rechtens niet bindend, maar is wel een belangrijk hulpmiddel voor de uitleg van de financiële en de niet-financiële maatregelen.
In het Gebruikstarief worden codes gebruikt. De codes van het Gebruikstarief bestaan uit de Taric-codes, eventueel aangevuld met nationale codes van tweemaal twee cijfers.
De opbouw van de codes van het Gebruikstarief ziet er als volgt uit:
Niveau |
Positie1-6 |
7-8 |
9-10 |
11-14 |
15-18 |
19-20 |
21-22 |
GS |
XXXXXX |
||||||
GN |
XX |
||||||
Taric |
XX |
||||||
1e aanvulling Taric |
XXXX |
||||||
2e aanvulling Taric |
XXXX |
||||||
1e aanvulling code Gebruikstarief |
XX |
||||||
2e aanvulling code Gebruikstarief |
XX |
||||||
Maximale code Gebruikstarief |
XXXXXX |
XX |
XX |
XXXX |
XXXX |
XX |
XX |
In Nederland wordt het Gebruikstarief gepubliceerd op de website van Douane. Het Gebruikstarief wordt gebruikt in het kader van het bereiken van meer uniformiteit in Nederland.
Naar boven2.4 Financiële maatregelen
Hierna is een schema opgenomen met een aantal financiële maatregelen van de Europese Unie met beschrijvingen van de doelen en de kenmerken.
Schema financiële maatregelen |
|||
---|---|---|---|
|
Naam |
Doel |
Kenmerk |
Rechten bij invoer, algemeen |
|||
1 |
Recht bij invoer |
Inkomsten Bescherming |
Alle goederen |
Rechten bij invoer, extra rechten |
|||
2 |
Antidumpingrecht |
Bescherming |
Opheffen verschil in prijspeil van een derde land en de Europese Unie, bestrijding van dumping en voorkomen van schade voor bepaalde industriële goederen of landbouwgoederen in de Europese Unie |
Compenserende recht |
Bescherming |
Opheffen verschil in prijspeil van een derde land en de Europese Unie, bestrijding van subsidie en voorkomen van schade voor bepaalde industriële goederen of landbouwgoederen In de Europese Unie |
|
Aanvullend recht |
Bescherming |
Extra recht in het kader van het landbouwbeleid van de Europese Unie bij bepaalde landbouwgoederen zoals bij granen en kippenvlees |
|
Ander extra recht |
Bestraffing |
Extra recht in het kader van het handelsbeleid van de Europese Unie zoals naar aanleiding van het Byrd-amendement in de VS |
|
Rechten bij invoer, verlagingen rechten |
|||
3 |
Schorsingsrecht |
Facilitatie |
Te kort aan bepaalde industriële goederen en landbouwgoederen in de Europese Unie en het ontwikkelen van economische activiteiten in de Europese Unie |
Bijzondere bestemming |
Facilitatie |
Te kort aan bepaalde industriële goederen en landbouwgoederen in de Europese Unie en het ontwikkelen van economische activiteiten in de Europese Unie |
|
Preferentieel recht |
Facilitatie |
Ontwikkelen van economische activiteiten in derde landen of ontwikkelingslanden in het kader van het handelsbeleid van de Europese Unie |
|
Ander recht |
Facilitatie |
Extra recht in het kader van het handelsbeleid van de Europese Unie |
2.5 Wettelijke grondslag
In de Grondwet (artikel 104) is aangegeven dat belasting slechts wordt geheven als dat bij wet is geregeld. Voor wat betreft de rechten bij invoer is dit geregeld in de Algemene douanewet, artikel 1:1.
Naar boven