Ik wil graag Serviceberichten toeslagen ontvangen
Als uw klant u heeft gemachtigd om aangifte inkomstenbelasting te doen, kunt u digitaal gegevens krijgen van de beschikkingen over toeslagen: de Serviceberichten toeslagen. In een Servicebericht toeslagen staan de gegevens waarmee de toeslag berekend is en de hoogte van de toeslag. Wij stellen de gegevens alleen beschikbaar als uw klant daarvoor toestemming geeft.
U kunt alleen Serviceberichten toeslagen krijgen als u aangifte- en administratiesoftware gebruikt die geschikt is voor 'Standard Business Reporting (SBR)'.
Geregistreerde, actieve machtiging
U krijgt de Serviceberichten toeslagen pas als uw machtiging geregistreerd en geactiveerd is. Uw aanvraag voor de machtiging wordt eerst geregistreerd. Als uw klant akkoord gaat met de registratie van de machtiging wordt de registratie geactiveerd en krijgt u Serviceberichten toeslagen.
Hoe u registraties aanvraagt, leest u bij 'Hoe registraties Serviceberichten toeslagen aanvragen?'.
Machtiging ieder toeslagjaar laten registreren
Een registratie van een machtiging voor Serviceberichten toeslagen geldt voor digitale berichten over alle toeslagen van 1 klant en over 1 toeslagjaar. Uw klant gaat dus per toeslagjaar wel of niet akkoord met de registratie van de machtiging.
Automatisch uitbreiden voor Serviceberichten toeslagen
Voor de registratie van bepaalde machtigingen nemen wij het initiatief. Wij baseren ons daarbij op de doorlopende machtiging. Meer informatie ziet u op automatisch uitbreiden.
Doorlopende machtiging toeslagen
Met ingang van 1 september 2021 kan uw klant een doorlopende machtiging aanvragen. Wij sturen uw klant dan een brief waarin wij om toestemming vragen voor de registratie van uw machtiging voor toekomstige jaren. Dit bespaart u en uw klant de behandeling van jaarlijkse brieven. Meer informatie ziet u op 'Doorlopende machtiging toeslagen'.
Registratie inzien of intrekken
Zowel u als uw klant kan een registratie van een (doorlopende) machtiging op elk moment inzien of intrekken via Machtigingenregister Digipoort.
- U maakt daar alleen gebruik van als u de machtiging niet meer kunt intrekken met uw software. U logt in met eHerkenning op basis van uw KVK-nummer of uw RSIN.
- Uw klanten loggen in met DigiD als de machtigingen geregistreerd zijn op hun burgerservicenummer.
Om de registratie van de machtiging in te trekken, kunnen uw klanten ook het formulier 'Afwijzen/intrekken machtigingsregistratie' van Logius gebruiken. Of zij sturen (een kopie van) de registratiebrief die zij van ons kregen naar Logius.
In het overzicht Storing en Onderhoud van Logius ziet u of er gepland onderhoud of een verstoring is bij DigiD.
Informatie over machtigen voor uw klanten
Wij informeren uw klanten ook over de procedure die zij moeten volgen om serviceberichten te krijgen. Hoe wij dat doen, ziet u bij 'Een intermediair helpt u met toeslagen'.
Software
Uw softwareleverancier levert de software waarmee u registraties kunt aanvragen van uw machtigingen om serviceberichten te krijgen. Neem contact op met uw softwareleverancier als u daarover meer informatie wilt.
Meer informatie
Meer informatie over machtigingen Belastingdienst voor intermediairs vindt u op de website van Logius.