14.50.00 Douanevoervoer – TIR
11 Bijlage 5. Codering vaststelling onregelmatigheden vervoermiddelen
11.1 Inleiding
Teneinde de douanediensten te informeren omtrent redelijk eenvoudige gebreken aan het vervoermiddel kunnen de douaneautoriteiten aantekeningen stellen op het goedkeuringscertificaat. Deze gebreken zijn echter niet zodanig dat deze met spoed moeten worden gerepareerd of dat het de TIR-operatie verhindert. Er wordt gebruik gemaakt van een uniforme codering.
Het uniforme systeem bestaat uit een code van vier (4) cijfers.
De laadruimte wordt opgesplitst in zes aparte delen: linkerzijde, rechterzijde, vloer, dak, voorwand en achterwand. De laadruimte wordt ook nog in de lengte (bewegingsrichting) opgesplitst in drie aparte delen: voorkant, midden en achterkant. De voor- en de achterwand zijn niet verder opgesplitst omdat de te controleren oppervlakken betrekkelijk klein zijn.
A. Eerste cijfer
Het eerste cijfer geeft aan om welk deel van de laadruimte het gaat:
1xxx Linkerzijde (bekeken van de achterzijde van het voertuig)
2xxx Rechterzijde (bekeken van de achterzijde van het voertuig)
3xxx Dak
4xxx Vloer
5xxx Voorwand
6xxx Achterwand
7xxx Het gebrek in kwestie betreft de laadruimte als geheel
8xxx Het gebrek heeft betrekking op de TIR-kabel
9xxx Opmerkingen over het certificaat van goedkeuring
0xxx Overige opmerkingen
B. Tweede cijfer
Het tweede cijfer geeft aan om welk deel het gaat in de lengte:
x0xx Niet van toepassing (bv. opmerkingen over het certificaat van
goedkeuring)
x1xx Voorkant (bv. 11xx = linkerzijde, voorkant)
x2xx Midden
x3xx Achterkant
x4xx Betreft het volledige oppervlak
C. Laatste twee cijfers
De laatste twee cijfers geven aan om welk gebrek het gaat. Hieronder volgen de meest voorkomende gebreken die in de praktijk worden vastgesteld:
1. Opmerkingen in verband met de vloer
11 Vloer is niet van binnenuit bevestigd
12 Vloer is niet bevestigd door middel van zelftappende schroeven of zelfborende klinknagels
13 Opening tussen vloerplanken
19 Probleem niet vermeld
2. Opmerkingen in verband met deuren en andere sluitsystemen (met inbegrip van kranen, mangaten, flenzen enz.)
21 Bevestiging scharnieren voldoet niet of zit los
22 Sluitinrichting voldoet niet of zit los
23 Inrichting waaraan de douaneverzegelingen kunnen worden aangebracht, is niet stevig bevestigd of is zodanig ontworpen dat de deur kan worden geopend zonder dat de douaneverzegeling wordt verbroken
24 In- of uitstulping, waardoor een opening ontstaat
25 Scharnieren beschadigd/gebroken/afgerukt
26 Deuren of andere sluitsystemen passen niet
29 Probleem niet vermeld
3. Opmerkingen in verband met vaste zijwanden, tanks... (metalen mantel)
31 Bevestigingsmiddelen zijn geen zelftappende schroeven of zelfborende klinknagels of zijn niet gelast
32 Bevestigingsmiddelen zijn gebroken
33 In- of uitstulping in de mantel, waardoor een opening ontstaat
34 Gat
39 Probleem niet vermeld
4. Opmerkingen in verband met laadruimten met dekkleden
41 Metalen/Bevestigingsring/-oog ontbreekt of is gebrekkig
42 Verkeerd model oog
43 Onjuiste reparatie (naden te klein, gebruik van ondeugdelijk materiaal bij de reparatie...)
44 Dekkleden bedekken elkaar onvoldoende
45 Scheur/gat in het dekkleed
46 Dekkleed van ondeugdelijk materiaal
49 Probleem niet vermeld
5. Opmerkingen in verband met schuifzeilen
51 Door vervorming van de metalen steunen van de schuifzeilen kunnen openingen ontstaan
52 Onjuiste reparatie van de schuifzeilen (naden te klein, gebruik van ondeugdelijk materiaal bij de reparatie...)
53 Schuifzeilen vervaardigd van ondeugdelijk materiaal
54 Scheur/gat in de schuifzeilen
55 Horizontale openingen tussen de schuifzeilen en de vaste delen zijn groter dan 10 mm
59 Probleem niet vermeld
6. Opmerkingen in verband met het schuifdak
Gereserveerd voor de toekomst
7. Opmerkingen in verband met spansystemen, dekkleedvergrendeling en rijglijnen voor dekkleden
71 Ondeugdelijke spansystemen
72 Ondeugdelijke rijglijnen voor dekkleden
73 Ondeugdelijke dekkleedvergrendeling
74 TIR-kabel zit niet strak genoeg rond de spansystemen, de dekkleedvergrendeling of de rijglijnen voor de dekkleden
75 Riem ontbreekt, is te slap, gebrekkig of vervaardigd van ondeugdelijk materiaal
76 Probleem niet vermeld
8. Opmerkingen in verband met de rijglijn (TIR-kabel)
81 De rijglijn is gebrekkig (over de volledige lengte)
82 Het eindstuk van de rijglijn is gebrekkig
83 De rijglijn is vervaardigd van ondeugdelijk materiaal (rekbaar)
84 Rijglijn is te lang
85 Rijglijn is vervaardigd van twee (of meer) delen
89 Probleem niet vermeld
9. Opmerkingen over het certificaat van goedkeuring
91 Certificaat van goedkeuring is onbruikbaar (bv. certificaat is gescheurd of in stukken, de geschreven of gedrukte tekst is onleesbaar...)
92 Certificaat van goedkeuring is vervallen
93 Voertuig kan niet worden geïdentificeerd aan de hand van het certificaat van goedkeuring (d.w.z. foto's, nummerplaat of chassisnummer stemmen niet overeen met het voertuig)
99 Probleem niet vermeld
Voorbeeld: een gat in de zijwand aan de rechterkant achter
A = 2 = rechterzijde
B = 3 = achterkant
C = 34 = gat in de metalen zijwand
Vermelden op het goedkeuringscertificaat: Code 2334 met stempelafdruk en je naam.