Ik wil de voorlopige aanslag 2024 betalen met automatische incasso - hoe werkt dat?
Een automatische incasso vraagt u digitaal aan via Overzicht betalen en ontvangen. Of met het machtigingsformulier dat u tegelijk krijgt met uw voorlopige aanslag 2024.
Aanvragen
-
Hoe kan ik digitaal automatische incasso aanvragen?
Ga naar Overzicht betalen en ontvangen (opent nieuw venster) en log in met DigiD.
Lees hierover meer bij Digitale automatische incasso.
-
Aanvragen met het machtigingsformulier
Vul het machtigingsformulier in en stuur het naar het antwoordnummer dat staat op het formulier.
Hebt u geen machtigingsformulier gekregen? Vraag dit dan aan bij de BelastingTelefoon. Binnen 10 werkdagen hebt u dit formulier in huis.
-
Moet ik voor elke voorlopige aanslag een nieuwe automatische incasso aanvragen?
Helaas, dat klopt. U krijgt elk jaar een nieuwe voorlopige aanslag. En u moet elk jaar opnieuw een automatische incasso aanvragen.
-
Kan ik na een wijziging ook voor de extra voorlopige aanslag een automatische incasso aanvragen?
Ja, dat kan. Ook bij de extra voorlopige aanslag krijgt u een machtigingsformulier. Daarmee kunt u voor die voorlopige aanslag apart een automatische incasso aanvragen.
-
Ik wijzig mijn rekeningnummer - moet ik een nieuwe automatische incasso aanvragen?
Wisselt u van bank?
Dan hoeft u geen nieuwe automatische incasso aan te vragen als u gebruikmaakt van de Overstapservice van uw bank. U kunt de Overstapservice aanvragen bij uw nieuwe bank. Dit kan vaak al direct bij het openen van een nieuwe betaalrekening.
Wij krijgen het nieuwe rekeningnummer door van uw nieuwe bank en verwerken dit in onze administratie. Elk termijnbedrag wordt automatisch van het nieuwe rekeningnummer afgeschreven.
Maakt u geen gebruik van de Overstapservice of wisselt u niet van bank?
Belt u dan de BelastingTelefoon: 0800 - 0543, voor een machtigingsformulier.
Vul het formulier in en stuur het op. Zodra wij dat hebben verwerkt, krijgt u een bevestiging dat uw nieuwe machtiging is geregistreerd.
-
Kan ik een automatische incasso aanvragen als ik al een betalingsachterstand heb voor de voorlopige aanslag?
Dat hangt af van uw situatie.
Hebt u voor de voorlopige aanslag een betalingsherinnering ontvangen?
Dan kunt u direct een automatische incasso aanvragen. Wij schrijven de belasting maandelijks af van uw rekening. Bij het 1e incassomoment ook de gemiste termijn. Zorg ervoor dat er dan voldoende saldo op uw rekening staat.
Hebt u voor de voorlopige aanslag een aanmaning of een dwangbevel ontvangen?
Dan zult u eerst zelf de betalingsachterstand moeten betalen via een bankoverschrijving. U kunt pas een automatische incasso aanvragen als u geen betalingsachterstand meer hebt.
Na de aanvraag
-
Wat moet ik invullen bij 'tenaamstelling'?
Vul uw naam in die bekend is bij uw bank. Dit is de naam die staat op uw bankpas of bankafschrift. -
Wanneer wordt het bedrag afgeschreven?
Wij schrijven de belasting maandelijks af van uw rekening. Het 1e bedrag 1 maand na de datum op uw aanslag. Daarna telkens een maand later.
Voorbeeld
Uw voorlopige aanslag heeft de dagtekening 14 maart.
Dan incasseren wij op of rond 14 april. En verder elke maand van dat jaar op of rond de 14e. Behalve in december. In december incasseren wij op of net vóór 31 december.
-
Ik heb mijn voorlopige aanslag gewijzigd – wat gebeurt er nu met mijn automatische incasso?
Is uw voorlopige aanslag gewijzigd? Meestal krijgt u daarna een nieuwe voorlopige aanslag.
Is de nieuwe voorlopige aanslag lager? Dan wordt de verlaging afgeboekt van de 1e voorlopige aanslag. Het bedrag dat u dan nog moet betalen, betaalt u via de lopende automatische incasso.
Is de nieuwe voorlopige aanslag hoger? En wilt u die ook betalen met automatische incasso? Dan moet u hiervoor opnieuw een machtiging doorgeven. De automatische incasso voor de 1e voorlopige aanslag van dat jaar loopt door. Er wordt niet verrekend.
Terugboeken
-
Ik heb een termijnbedrag teruggeboekt - wat gebeurt er nu?
Door het bedrag terug te boeken, hebt u die termijn niet betaald. Bij het eerstvolgende incassomoment schrijven wij dit teruggeboekte bedrag daarom opnieuw af van uw rekening. Dit gebeurt tegelijk met de incasso van de volgende termijn.
Boekt u voor dezelfde aanslag vaker dan 3 keer een bedrag terug? Dan stoppen wij de automatische incasso. U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen.
-
Ik heb het termijnbedrag teruggeboekt omdat de voorlopige aanslag te hoog is – wat moet ik doen?
Hebt u een bedrag teruggeboekt omdat u het niet eens bent met de hoogte van uw voorlopige aanslag? Bij een voorlopige aanslag kijken we altijd naar de gegevens van een vorig jaar. Veranderingen in uw persoonlijke situatie komen dan niet mee. Controleer uw voorlopige aanslag en wijzig deze als de situatie niet meer aansluit. Lees hierover meer bij Waarom zou ik mijn voorlopige aanslag wijzigen?
-
Ik heb het termijnbedrag teruggeboekt omdat ik de AI wil stopzetten - wat kan ik doen?
U kunt de automatische incasso alleen stopzetten door ons een brief te sturen. Lees hierover meer bij Kan ik de automatische incasso stopzetten?
U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen.
Automatische incasso en uitstel van betaling
-
Ik heb een automatische incasso, maar wil uitstel van betaling – kan dat?
U kunt ons vragen om uitstel van betaling. De automatische incasso blijft actief. Maar tijdens de periode waarvoor u uitstel hebt, schrijven wij geen bedragen af van uw rekening. Na het vervallen of intrekken van het uitstel incasseren wij in 1 keer het bedrag dat u achterloopt op de betaling. Daarna starten wij de automatische incasso weer maandelijks op.
-
Ik heb uitstel van betaling, maar wil automatische incasso – kan dat?
Hebt u uitstel van betaling en wilt u alvast een machtiging afgeven voor automatische incasso? Dat kan. Wij verwerken deze machtiging. Gedurende de periode waarvoor u uitstel hebt, incasseren wij geen bedragen van uw rekening.
Na het vervallen of intrekken van het uitstel incasseren wij in 1 keer het bedrag dat u achterloopt op de betaling. Daarna starten wij met de automatische incasso.
Stopzetten
-
Kan ik de automatische incasso stopzetten?
Ja, dat kan. U moet het openstaande bedrag dan zelf volledig en op tijd betalen.
U kunt uw automatische incasso op elk moment stopzetten. Dit kan op 2 manieren:
- U belt de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.
U krijgt binnen 10 werkdagen bericht dat uw automatische incasso is stopgezet. - U schrijft ons een brief.
Zet in uw brief:
- het machtigingskenmerk
Dit kenmerk kunt u vinden in uw afschrijving en in de bevestigingsbrief van de machtiging. - uw naam
- de datum dat u de automatische incasso wilt stopzetten
- uw handtekening
Stuur uw brief naar:
Belastingdienst / Centrale administratieve processen
Unit Registreren
Postbus 9055
7300 GT ApeldoornHet kan enkele dagen duren voordat uw verzoek is verwerkt. U krijgt bericht als uw automatische incasso is stopgezet.
- het machtigingskenmerk
- U belt de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.