De vooraf ingevulde gegevens in mijn aangifte kloppen niet
Wij hebben al veel gegevens voor u ingevuld in uw aangifte. Deze gegevens moet u altijd controleren. Kloppen de vooraf ingevulde gegevens niet helemaal of zijn ze niet volledig? Met de volgende stappen kunt u de aangifte zelf verbeteren of aanvullen.
Stap 1: Ga naar uw aangifte in Mijn Belastingdienst
Log in op Mijn Belastingdienst met uw DigiD.
Inloggen op Mijn Belastingdienst
Ga in de Mijn Belastingdienstomgeving naar 'Inkomstenbelasting'. Kies onder het onderdeel 'Belastingaangifte' en 'Belastingjaar 2023' voor 'Aangifte inkomstenbelasting doen'.
Let op!
In de aangifte-app kunt u geen gegevens verbeteren of aanvullen. Dit kan alleen in de aangifte in Mijn Belastingdienst.
Stap 2: Controleer de vooraf ingevulde gegevens
Volg de stappen op het scherm totdat u bij het onderwerp 'Vooraf ingevulde gegevens' bent. Hebt u de aangifte al eerder ingevuld maar nog niet verstuurd? Dan kunt u gelijk 'Vooraf ingevulde gegevens' selecteren. Zie de onderstaande afbeelding.
Selecteer 'Bekijk' om het overzicht van de vooraf ingevulde gegevens te openen en te controleren.
Klopt er iets niet in de vooraf ingevulde gegevens? U kunt het overzicht zelf niet aanpassen. Ga verder met stap 3 voor het verbeteren of aanvullen van uw gegevens.
Stap 3: Verbeter of vul de vooraf ingevulde gegevens aan
Volg de stappen op het scherm totdat u aankomt bij het onderwerp dat u wilt verbeteren of aanvullen. Hebt u de aangifte al eerder ingevuld maar nog niet verstuurd? Dan kunt u gelijk het onderwerp selecteren.
Op het scherm van het onderwerp verbetert of vult u de gegevens aan. Zie het onderstaande voorbeeld.
Voorbeeld: IBAN (rekeningnummer) verbeteren
In het overzicht met vooraf ingevulde gegevens ziet u dat het bankrekeningnummer niet klopt. U verbetert dit bij 'Bank- en spaarrekeningen'. U vindt dit onderwerp in het menu, onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen'.
Ga in het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' naar het veld 'IBAN (rekeningnummer)'. Verwijder de verkeerde gegevens en vul het juiste rekeningnummer in. Klik op enter. Uw vooraf ingevulde gegevens zijn nu aangepast. Ga verder met het controleren, verbeteren en aanvullen van uw aangifte.
Stap 4: Onderteken en verzend uw aangifte
Als u de aangifte helemaal hebt ingevuld, ondertekent u met uw DigiD. Klik daarna op de knop 'Verzenden'.
U bent klaar als u de pagina 'Ontvangstbevestiging' ziet.
Meer gegevens verbeteren of aanvullen
Wilt u meer gegevens verbeteren of aanvullen bij een ander onderwerp? Volg dan stap 2 en 3 nog een keer.