Oude portaal is gesloten: stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Sinds 1 juli 2024 is het oude portaal voor ondernemers gesloten. Ook de beveiligde plek op onze website waar ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem is gesloten. Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk voor uw zakelijke belastingen. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener.

Datum laatste update: 1 juli 2024

Op dit moment is nog niet alle informatie bekend. Zodra we meer weten, leest u dat op deze pagina.

Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk

Op Mijn Belastingdienst Zakelijk logt u in met DigiD, eHerkenning of een Europees erkend inlogmiddel (European login). Welk inlogmiddel u gebruikt, hangt af van uw rechtsvorm.

Naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Check hoe u moet inloggen:

eHerkenning zonder KVK-nummer

U kunt eHerkenning aanvragen als u zich niet hoeft in te schrijven of niet kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst.

Daarmee is eHerkenning ook beschikbaar voor rechtsvormen:

  • die zich niet hoeven in te schrijven bij KVK: eenmanszaken, maatschappen, verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid en kerkgenootschappen
  • die zich niet kunnen inschrijven bij KVK: samenwerkingsovereenkomsten, Europese vennootschappen (Societas European), Europese economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtsvormen, fiscale eenheden voor de btw en fondsen voor gemene rekening

Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

Let op!

We onderzoeken de mogelijkheid voor een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Kies uw situatie:

  • U deed btw-aangifte of opgaaf ICP via het oude portaal

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-aangifte, suppletie of opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) meer doen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:

    • Mijn Belastingdienst Zakelijk
      U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent.
    • via boekhoudsoftware
      U hebt dan geen DigiD of eHerkenning nodig.
    • via een fiscaal dienstverlener
      U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over

    Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag uw nieuwe inlogmiddel dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

    eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw

    eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

    Zorg ervoor dat u op tijd btw-aangifte doet

    • U moet altijd btw-aangifte doen. Ook als u niets hebt aan te geven over het tijdvak waarover u aangifte moet doen.
    • In het overzicht met aangifte- en betaaldatums vindt u de datum waarop uw btw-aangifte en eventuele betaling bij ons binnen moet zijn.
    • In de brief 'Vaststelling belastingplicht' vindt u het tijdvak waarover u aangifte moet doen. Dit kan per maand, kwartaal of jaar zijn.
    • Kies (eventueel eenmalig) voor om aangifte te doen met boekhoudsoftware of via een fiscaal dienstverlener.
  • U vroeg teruggaaf dividendbelasting aan via het oude portaal

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    U kunt sinds 1 juli 2024 geen dividendbelasting meer terugvragen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw teruggaaf dividendbelasting op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:

    • via Mijn Belastingdienst Zakelijk
      via Mijn Belastingdienst Zakelijk U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt, zzp'er bent, of als u geen ondernemer bent. Hebt u de nationaliteit van een land hebt dat valt onder de eIDAS-verordening? Dan kunt u inloggen met een Europees erkend inlogmiddel (European login).
    • via een fiscaal dienstverlener
      U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over

    Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag dus uw nieuwe inlogmiddel zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

  • U bent ondernemer buiten de EU en doet EU-btw-melding

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-melding voor het EU-btw éénloketsysteem meer doen via het portaal op de beveiligde plek op onze website. Dit betekent dat u uw EU-btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:

    Vraag nu eHerkenning aan en stap over

    Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw eHerkenning hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

U bent fiscaal dienstverlener en wilt inloggen namens een cliënt

Kies uw situatie:

  • Fiscaal dienstverleners met KVK-nummer

    Als fiscaal dienstverlener (intermediair) kunt u met eHerkenning inloggen namens een cliënt. Uw cliënt heeft zelf dan geen eHerkenning nodig. Wel hebt u toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u die toestemming regelt met een ketenmachtiging.

    Lees ook de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

  • Fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer

    Datum laatste update: 1 juli 2024

    Bent u fiscaal dienstverlener (intermediair) en bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? Met eHerkenning kunt u inloggen namens een cliënt. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging.

    eHerkenning zonder KVK-nummer met ketenmachtiging

    Helaas is de ketenmachtiging op dit moment alleen nog beschikbaar voor fiscaal dienstverleners met een KVK-nummer. Wij verwachten dat ketenmachtigingen later in 2024 ook beschikbaar zijn voor buitenlandse fiscaal dienstverleners.

    Dit kunt u nu al doen om straks de ketenmachtiging te gebruiken:

    1. U meldt zich aan als buitenlandse onderneming. Dat doet u met het formulier 'Aanmelden buitenlandse onderneming'. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar ons toe. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer). Hebt u al een registratienummer? Dan kunt u deze stap overslaan.
    2. U schaft eHerkenning zonder KVK-nummer aan en gebruikt bij de aanvraag uw registratienummer. Ga hiervoor naar eherkenning.nl/eh3-zonder-kvk-nummer en kies een leverancier uit het overzicht. Houdt u er rekening mee dat eHerkenning niet gratis is en dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren.
    3. U regelt de toestemming van uw cliënten zodra de ketenmachtiging beschikbaar is. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit moet doen. Zodra we weten wanneer de ketenmachtiging voor u beschikbaar is, leest u dat op deze pagina.

    Belastingzaken voor cliënten regelen zonder ketenmachtiging

    Wilt u geen eHerkenning gebruiken? Dan kunt u commerciële (Nederlandse) software aanschaffen waarmee u de belastingzaken namens uw cliënten regelt. Kies voor een softwarepakket waarbij u als buitenlandse fiscaal dienstverlener geen Public Key Infrastructure (PKI) services servercertificaat van de Nederlandse overheid ('PKIoverheid') nodig hebt.

Waarom vervangt Mijn Belastingdienst Zakelijk het oude portaal?

Mijn Belastingdienst Zakelijk is het portaal voor al uw zakelijke belastingen. Mijn Belastingdienst Zakelijk voldoet aan de laatste eisen van privacy en veiligheid en is gebruiksvriendelijker. Zo kunt u bijvoorbeeld uw aangifte tussentijds opslaan, wijzigen en na insturen opnieuw bekijken. En Mijn Belastingdienst Zakelijk werkt beter op tablets en smartphones.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.