Oude portaal is gesloten: stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk
Het oude portaal voor ondernemers en de beveiligde plek op onze website waar ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem zijn gesloten. Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk voor uw zakelijke belastingen. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener.
Datum laatste update: 7 november 2024
Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk
Op Mijn Belastingdienst Zakelijk logt u in met DigiD, eHerkenning of een Europees erkend inlogmiddel (European login). Welk inlogmiddel u gebruikt, hangt af van uw rechtsvorm.
Naar Mijn Belastingdienst Zakelijk
Check hoe u moet inloggen:
eHerkenning zonder KVK-nummer
U kunt eHerkenning aanvragen als u zich niet hoeft in te schrijven of niet kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alleen inloggen bij de Belastingdienst.
Daarmee is eHerkenning ook beschikbaar voor rechtsvormen:
- die zich niet hoeven in te schrijven bij KVK: eenmanszaken, maatschappen, verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid en kerkgenootschappen
- die zich niet kunnen inschrijven bij KVK: samenwerkingsovereenkomsten, Europese vennootschappen (Societas European), Europese economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtsvormen, fiscale eenheden voor de btw en fondsen voor gemene rekening
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
Let op!
Er komt een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk
Kies uw situatie:
-
U deed btw-aangifte of opgaaf ICP via het oude portaal
Datum laatste update: 1 juli 2024
U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-aangifte, suppletie of opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) meer doen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent. - via boekhoudsoftware
U hebt dan geen DigiD of eHerkenning nodig. - via een fiscaal dienstverlener
U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.
Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over
Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag uw nieuwe inlogmiddel dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw
eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.
Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.
Zorg ervoor dat u op tijd btw-aangifte doet
- U moet altijd btw-aangifte doen. Ook als u niets hebt aan te geven over het tijdvak waarover u aangifte moet doen.
- In het overzicht met aangifte- en betaaldatums vindt u de datum waarop uw btw-aangifte en eventuele betaling bij ons binnen moet zijn.
- In de brief Vaststelling belastingplicht vindt u het tijdvak waarover u aangifte moet doen. Dit kan per maand, kwartaal of jaar zijn.
- Kies (eventueel eenmalig) voor om aangifte te doen met boekhoudsoftware of via een fiscaal dienstverlener.
- Mijn Belastingdienst Zakelijk
-
U vroeg teruggaaf dividendbelasting aan via het oude portaal
Datum laatste update: 1 juli 2024
U kunt sinds 1 juli 2024 geen dividendbelasting meer terugvragen via het oude portaal. Dit betekent dat u uw teruggaaf dividendbelasting op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
via Mijn Belastingdienst Zakelijk U hebt dan eHerkenning nodig. Of DigiD als u een eenmanszaak hebt, zzp'er bent, of als u geen ondernemer bent. Hebt u de nationaliteit van een land hebt dat valt onder de eIDAS-verordening? Dan kunt u inloggen met een Europees erkend inlogmiddel (European login). - via een fiscaal dienstverlener
U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.
Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over
Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag dus uw nieuwe inlogmiddel zo snel mogelijk aan. Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
-
U bent ondernemer buiten de EU en doet EU-btw-melding
Datum laatste update: 7 november 2024
U kunt sinds 1 juli 2024 geen btw-melding voor het EU-btw éénloketsysteem meer doen via het portaal op de beveiligde plek op onze website. Dit betekent dat u uw btw-melding op een andere manier moet doen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
U hebt dan eHerkenning nodig. - via boekhoudsoftware
U hebt dan geen eHerkenning nodig. - via een fiscaal dienstverlener
U hebt dan zelf geen eHerkenning nodig.
Let op!
Het registreren voor het EU-btw éénloketsysteem en het wijzigen en stopzetten van uw registratie kunt u alleen doen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Vraag nu eHerkenning aan en stap over
Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Houdt u er rekening mee dat de leverancier van eHerkenning uw aanvraag moet controleren. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan. Zodra u uw eHerkenning hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.
- via Mijn Belastingdienst Zakelijk
U bent fiscaal dienstverlener en wilt inloggen namens een cliënt
Datum laatste update: 1 oktober 2024
Als fiscaal dienstverlener (intermediair) kunt u met eHerkenning inloggen namens een cliënt. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.
Lees ook de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).