Hoe kan ik de extra kosten terugvragen van mijn pakket uit het buitenland?

Eindelijk het perfecte paar sneakers gevonden. En besteld. Bij een webwinkel uit de Verenigde Staten. Komt de bezorger, wacht een onaangename verrassing. Die sneakers blijken duurder dan gedacht.

De reden? Bij bestellingen van buiten de EU worden vaak extra kosten in rekening gebracht. Die betaalt u aan de pakketbezorger.

Bijvoorbeeld:

  • btw
  • invoerrechten
  • inklaringskosten

Maar soms betaalt u te veel. Bijvoorbeeld omdat de belasting is berekend over het verkeerde product. Of omdat de waarde van het artikel lager is dan de waarde waarover de belasting is berekend.

Ook kan het gebeuren dat de bezorger btw in rekening brengt die u al bij de aankoop hebt betaald aan de webwinkel.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met die extra kosten?

Natuurlijk kunt u het pakket weigeren. U bent dan van de kosten af, maar ook van die mooie sneakers.

U kunt ook een verzoek doen om terugbetaling van de kosten. Betaal deze dan wel eerst aan de bezorger en vraag om een betaalbewijs. Hebt u bij de bestelling al btw betaald aan de webwinkel? Dat kunt u met het bewijs van betaling de te veel betaalde btw terugvragen bij de webwinkel.

Zijn de invoerrechten onjuist berekend? Die kunt u bij ons terugvragen. Hieronder leest u hoe dit moet.

Gaat het om andere kosten die het post- of vervoersbedrijf in rekening brengt? Dan kunt bij hen of de webwinkel navragen hoe u deze terug kunt vragen.

Hoe kan ik betaalde invoerrechten terugvragen?

Dan moet u binnen 6 weken een verzoek om terugbetaling doen. Dat kan op 2 manieren:

Ik doe het via het post- of koeriersbedrijf

Vraag aan uw post- of koeriersbedrijf hoe dat werkt. Want dit kan per bedrijf verschillen.

Ik doe het zelf

Dan schrijft u een brief naar de Douane. Daarin zet u:

  • waarom u het niet eens bent met het belastingbedrag
  • een kopie van de aankoopbon én het bewijs van betaling
  • een machtiging van het post- en koeriersbedrijf dat u namens hen het verzoek doet, met het nummer van de invoeraangifte
  • een kopie van de rekening van het post- en koeriersbedrijf
  • uw naam, adres en handtekening

Het verzoek stuurt u naar:

Douane 
Postbus 3070 
6401 DN Heerlen

Let op!

Zet alle bovenstaande gegevens in uw verzoek en stuur alle gevraagde documenten mee, anders kunnen we het niet in behandeling nemen.

Wat gebeurt er daarna?

Meestal krijgt u binnen 6 weken een reactie van ons. Soms duurt dat iets langer.

Kan ik de extra kosten ook terugvragen als ik het pakket terugstuur?

Bent u toch niet tevreden met die nieuwe sneakers en stuurt u ze terug? Ook dan kunt u een verzoek om terugbetaling van invoerrechten doen. Daarvoor hebt u een bewijs nodig dat het product is uitgevoerd uit de Europese Unie. Dat moet u opvragen bij het koeriersbedrijf.

Hebt u bij de bestelling geen btw betaald maar wel bij aflevering door de bezorger? Ook dan kunt u die bij ons terugvragen.

Hebt u bij de bestelling btw betaald aan de webwinkel, dan kunt u het aankoopbedrag inclusief de betaalde btw terugvragen bij de webwinkel.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.