E-commerce – veranderingen voor de btw bij invoer bij uw douanezaken
Bent u e-commerce ondernemer en levert u goederen van buiten de EU rechtstreeks aan geadresseerden binnen de EU? Dan hebt u sinds 1 juli 2021 te maken met nieuwe btw-regels.
De btw-vrijstelling bij invoer van zendingen met een maximale waarde van € 22 is vervallen. Gaat het om zendingen met een waarde van maximaal € 150, waarvoor een vrijstelling van douanerechten geldt op grond van artikel 23 Verordening (EU) 1186/2009? Dan moet u in het land van bestemming invoeraangifte doen en daar de btw bij invoer afdragen. Tenzij u kiest voor de 'Invoerregeling'.
Kiest u voor de Invoerregeling? Dan registreert u zich in het land waar u gevestigd bent, of het land waar uw vertegenwoordiger gevestigd is.
Als u de Invoerregeling gebruikt, krijgt u een 'invoerregelingsnummer'. Dit nummer gebruikt u als u met DECO aangifte doet bij de Douane. Hierover leest u meer bij E-commerce – aangifte doen bij de Douane.
De Invoerregeling
Verkoopt u goederen van buiten de EU rechtstreeks aan geadresseerden binnen de EU die geen btw-aangifte doen? Dan moet u die btw sinds 1 juli 2021 aangeven in het EU-land waar de goederen heen gaan. Bijvoorbeeld als u producten uit China via uw webwinkel rechtstreeks levert aan particulieren in Duitsland. Dat kan ook op een vereenvoudigde manier. Centraal. Met de Invoerregeling in het éénloketsysteem.
Invoerregeling gebruiken? Registreren kan sinds april 2021
U moet zich vooraf registreren als u de Invoerregeling wilt gebruiken. Registreren kan via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Kies voor 'EU-btw éénloketsysteem'. En daarna voor 'Registratie' en 'Verzoek registratie éénloketsysteem'. Dit formulier vult u in.
Zo gebruikt u de Invoerregeling
U mag de Invoerregeling gebruiken als het om zogenoemde afstandsverkopen gaat. Dat betekent dat u aan deze voorwaarden moet voldoen:
- U levert goederen van buiten de EU - rechtstreeks aan een geadresseerde in een ander EU-land.
- U levert rechtstreeks aan consumenten die geen btw-aangifte doen. Dit zijn alle particulieren.
- De Invoerregeling is er voor zendingen van maximaal € 150. Staan er kosten voor verzekering en verzending op de factuur? Dan tellen die niet mee. Een zending kan bestaan uit een pakket met verschillende goederen. Voor een zending gebruikt u 1 transportdocument, een airwaybill bijvoorbeeld.
- U kunt deze regeling niet gebruiken voor 'accijnsgoederen', zoals bier, wijn en tabaksproducten.
- U kunt deze regeling ook niet gebruiken voor 'verbruiksbelastinggoederen' zoals de Wet op de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken deze term uitlegt.
- U kunt deze regeling niet gebruiken voor goederen waar beperkingen voor gelden, zoals vleesproducten of ivoor.
- U zorgt zelf voor de verzending van uw producten.
Met de Invoerregeling meldt u iedere maand de btw bij invoer voor al deze leveringen. En betaalt die in 1 keer. Als u de Invoerregeling gebruikt, betaalt u geen btw bij invoer op het moment van invoer.
Ik mag de Invoerregeling niet gebruiken
Mag u de Invoerregeling niet gebruiken - bijvoorbeeld omdat de waarde van uw zending hoger is dan € 150? Dan betaalt u de btw bij invoer in het land waar u uw zending invoert.
Ik wil de Invoerregeling niet gebruiken
Wilt u de Invoerregeling niet gebruiken? Dan betaalt u de btw bij invoer in het land waar uw zending heen gaat.
Wat moeten douane-expediteurs, post- en koeriersbedrijven doen?
Doet u aangifte voor een klant die gekozen heeft voor de Invoerregeling? Dan heeft of krijgt uw klant een invoerregelingsnummer. Dat nummer moet u gebruiken als u invoeraangifte doet bij de Douane: u moet het nummer opnemen in uw dataset voor DECO.
Kiest uw klant niet voor de Invoerregeling? Dan kunt u kiezen voor het 'Special Arrangement'. Dan doet u per zending invoeraangifte en draagt de btw maandelijks (achteraf) bij de Douane af. Voor deze regeling hoeft u zich niet apart te registreren bij de Belastingdienst.
Betaalt een consument de btw niet, bijvoorbeeld als die een zending weigert? Dan kunt u onder voorwaarden de btw terugvragen bij de belastingdienst of de douane van het land waar de zending naartoe ging.
Voor de douaneaangifte hebt u een 'Registratie elektronisch berichtenverkeer' nodig. Hebt u nog geen registratie, dan kunt u die aanvragen bij ons. U leest meer over de douaneaangifte bij E-commerce – aangifte doen bij de Douane.