Ik ben ontevreden over hoe ik ben behandeld - hoe kan ik een klacht indienen?

We komen graag samen met u tot een oplossing. U stuurt ons een formulier of brief of u kunt uw klacht indienen bij de BelastingTelefoon.

Wilt u een melding doen over de digitale toegankelijkheid van onze website of 1 van onze apps? Bij 'Melding over digitale toegankelijkheid' leest u hoe u dit doet.

U gebruikt ons online formulier

U kunt uw klacht online indienen. Hiervoor hebt u uw DigiD nodig. U vult in het klachtenformulier stapsgewijs uw klacht en uw gegevens in. Daarna kunt u uw klacht nog eens nalezen voordat u het formulier verstuurt.

Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Dan kunt u deze als bestand toevoegen.

U kunt het klachtenformulier ook als pdf downloaden, invullen en per post naar ons sturen. Het retouradres staat op het formulier.

Klachtenformulier

Let op!

Wilt u een klacht indienen over de FIOD? Op fiod.nl/klachten leest u hoe u dit doet.

Of u kunt mondeling een klacht indienen bij de BelastingTelefoon

Belt u ons op: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon staat voor u klaar om u te helpen bij al uw vragen. Voor klachten kunt u bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Let op!

Gaat uw klacht over de Douane? Dan kunt u ons niet bellen. U kunt wel het formulier gebruiken of zelf een brief schrijven.

U mag ook zelf een brief schrijven

Zet daarin:

  • uw naam
  • uw adres
  • uw telefoonnummer
    Dat is niet verplicht, maar we willen u graag bellen om met u te bespreken wat er aan de hand is.
  • de datum waarop u de klacht verstuurt
  • uw klacht
    Vertel zo duidelijk mogelijk wát er misging, wanneer dat gebeurde en met wie u hebt gesproken. Het is niet erg als u de naam niet meer weet.

Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Maak daar dan kopieën van en stuur die mee. Stuur géén originele documenten mee, want u krijgt ze niet terug.

U stuurt uw brief naar het organisatieonderdeel waar uw klacht over gaat:

  • Belastingdienst

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Belastingdienst
    de directeur
    Postbus 4660
    6803 EP Arnhem

  • BelastingTelefoon

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Belastingdienst/BelastingTelefoon
    de directeur
    Postbus 4660
    6803 EP Arnhem

  • Toeslagen

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Dienst Toeslagen
    de directeur
    Postbus 4550
    6401 JC Heerlen

  • Douane

    Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:

    Klacht
    Douane/ zet hier het douanekantoor waar uw klacht over gaat
    de directeur
    Postbus 3070
    6401 DN Heerlen

    Zet in het adres achter 'Belastingdienst' het douanekantoor waar uw klacht over gaat:

    • Schiphol Passagiers
    • Schiphol Cargo
    • Amsterdam
    • Arnhem
    • Breda
    • Eindhoven
    • Groningen
    • Rotterdam Haven

Wat gebeurt er met uw klacht?

Lees in hoofdlijnen wat wij met uw klacht doen als u deze hebt ingediend op 'Ik heb een klacht ingediend, wat gebeurt er nu?'

Hebt u een klacht over de Uitvoeringsorganisatie Herstel Kinderopvangtoeslag?

Lees op 'Klacht indienen' hoe u hiervoor contact met ons op kunt nemen.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.