G-rekening aanvragen, gebruiken, muteren, deblokkeren of opheffen

Als u personeel uitzendt, uitleent of detacheert op de Nederlandse markt, kan een inlener u vragen een g-rekening te openen. Neemt u als onderaannemer werk aan, dan kan een aannemer u vragen een g-rekening te openen.

Hoe werkt een g-rekening?

Een g-rekening is een geblokkeerde bankrekening. De g-rekening is gekoppeld aan 1 of meer loonheffingensubnummers en/of omzetbelastingsubnummers. Die geeft u door bij het aanvragen van de g-rekening. U kunt de g-rekening alleen gebruiken om de loonheffingen en/of de btw voor die subnummers aan ons te betalen.

De inlener of aannemer stort het geschatte bedrag aan loonheffingen en/of btw op uw g-rekening. Met dit bedrag betaalt u de loonheffingen en/of btw voor een loonheffingensubnummer of omzetbelastingsubnummer dat aan de g-rekening is gekoppeld. Betaalt u niet? Dan kunnen wij de inlener of aannemer niet aansprakelijk stellen voor het bedrag dat deze volgens bepaalde voorwaarden op de g-rekening heeft gestort.

U beslist samen met de inlener of onderaannemer of u een g-rekening gebruikt. Het is aan te raden om van tevoren afspraken te maken over het gebruik van een g-rekening.

Wat wilt u doen met een g-rekening?

Kies hierna wat u wilt doen. En lees waar u dan op moet letten.

  • U vraagt een g-rekening aan met het formulier Aanvraag g-rekening.

    Vul het formulier nauwkeurig en volledig in en stuur het op naar:

    Belastingdienst/Centrale Administratieve Processen Team WKA
    Postbus 9048
    7300 GK Apeldoorn

    Let op!

    Stuur het formulier pas in nadat wij aan u een loonheffingennummer en/of omzetbelastingnummer hebben gegeven. Wij vragen u hierom in het formulier.

    Wat gebeurt er na uw aanvraag?

    Gaan wij akkoord met uw aanvraag? Dan maken wij 3 exemplaren van de g-rekeningovereenkomst: 1 voor u, 1 voor ons en 1 voor de bank. Wij ondertekenen deze exemplaren en sturen die naar u. Vervolgens ondertekent u de exemplaren van de overeenkomst en gaat hiermee naar de bank.

    Als de bank akkoord gaat, ondertekent ook die de overeenkomst en geeft u een g-rekeningnummer. Als alle partijen de overeenkomst hebben ondertekend, stuurt de bank 1 exemplaar naar de Belastingdienst en 1 naar u.

    Wanneer ontvangt u een reactie van ons?

    U krijgt binnen 3 weken bericht van ons.

    Waar kunt u een g-rekening openen?

    U kunt alleen een g-rekening openen bij een bank waar u ook een lopende (zakelijke) rekening hebt. Wilt u weten welke banken een g-rekening mogen aanbieden? Kijk dan bij de Betaalvereniging.

    Wanneer kunt u geen g-rekening openen?

    Bent u een zelfstandige zonder personeel (zzp’er) en verricht u werkzaamheden in de vorm van onderaanneming? Dan verlenen wij geen medewerking aan het openen van een g-rekening. U bent dan namelijk geen inhoudingsplichtige voor loonheffingen. Dat u mogelijk zelf personeel inleent, maakt dat niet anders.

    Wil of eist uw opdrachtgever dat u een g-rekening hebt? Ook dan verlenen wij geen medewerking aan het openen van een g-rekening.

    Bent u de originele overeenkomst kwijt?

    Vraag dan geen nieuwe g-rekening aan. Neem contact op met uw bank. De bank kan u een kopie van de originele g-rekeningovereenkomst toesturen.

  • Wij gaan alleen akkoord met uw aanvraag voor een 2e g-rekening als u kunt aantonen dat voor uw bedrijfsvoering meer dan 1 g-rekening noodzakelijk is. In alle andere gevallen wijzen wij uw aanvraag af.

    Het aanvragen van een 2e g-rekening doet u ook met het formulier Aanvraag g-rekening.

  • Wilt u uw aangifte loonheffingen of btw-aangifte vanaf uw g-rekening betalen?

    Zet dan bij uw betaling van de loonheffingen:

    • het betalingskenmerk van het aangiftetijdvak dat u moet betalen
      Het betalingskenmerk staat in de jaarlijkse 'Aangiftebrief loonheffingen'.

    Zet bij uw betaling van de btw:

    • het aangiftenummer dat staat op uw uitnodiging om btw-aangifte te doen, of
    • het betalingskenmerk van het aangiftetijdvak dat u moet betalen
      Het betalingskenmerk staat in de jaarlijkse 'Aangiftebrief omzetbelasting'.

    Vermeldt u het betalingskenmerk of aangiftenummer niet? Dan weten wij niet waarvoor u betaalt. Wij storten het bedrag dan terug op uw rekening. U kunt dan een naheffingsaanslag krijgen, omdat u niet hebt betaald.

  • Wilt u uw naheffingsaanslag loonheffingen of btw vanaf uw g-rekening betalen?

    Zet dan bij de betaling:

    • het aanslagnummer dat op de naheffingsaanslag staat, of
    • het betalingskenmerk dat staat in de bijgesloten betaalinformatie

    Weet u niet meer welk betalingskenmerk bij de aangifte of naheffingsaanslag hoort? Met de Zoekhulp betalingskenmerk kunt u dat achterhalen.

  • U wijzigt uw g-rekening met het formulier Verzoek mutatie g-rekening.

    U kunt:

    • een naamswijziging van de rekeninghouder doorgeven
    • een loonheffingen- of omzetbelastingsubnummer toevoegen of verwijderen
    • een omzetbelastingnummer van uw fiscale eenheid toevoegen of verwijderen

    Wanneer ontvangt u een reactie?

    U krijgt binnen 3 weken bericht van ons.

    Bent u de originele overeenkomst kwijt?

    Dien dan geen wijzigingsverzoek in. Neem contact op met uw bank. De bank kan u een kopie van de originele g-rekeningovereenkomst toesturen.

    Wijzigt uw onderneming van rechtsvorm?

    Dan krijgt u ook een nieuw nummer waarmee u aangifte voor de loonheffingen en/of btw moet doen. Dien geen wijzigingsverzoek in, maar vraag een nieuwe g-rekening aan.

    Dit kan met het formulier Aanvraag g-rekening.

    Wilt u een 2e g-rekening openen?

    Dien geen wijzigingsverzoek in, maar vraag een nieuwe g-rekening aan. Dit kan met het formulier Aanvraag g-rekening.

    Wij gaan alleen akkoord met uw aanvraag als u kunt aantonen dat voor uw bedrijfsvoering meer dan 1 g-rekening noodzakelijk is. In alle andere gevallen wijzen wij de aanvraag voor een 2e g-rekening af.

  • Is het saldo op uw g-rekening hoger dan het bedrag dat u moet betalen aan loonheffingen en/of btw? Dan kunt u om deblokkering vragen.

    U deblokkeert uw g-rekening met het formulier Verzoek deblokkering g-rekening.

    Wanneer ontvangt u een reactie?

    De financiële afhandeling duurt normaal gesproken 2 weken. Soms duurt het wat langer. Bij de BelastingTelefoon kunnen wij dit proces niet versnellen.

    Deblokkering g-rekening bij bijzonder uitstel

    Hebt u bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis? Dan kunt u ook bedragen laten deblokkeren die zijn gereserveerd voor reeds opgelegde naheffingsaanslagen loonheffingen en/of btw. Hierover leest u meer bij Deblokkeren en uitwinnen g-rekening.

  • U heft uw g-rekening op met het formulier Verzoek opheffing g-rekening.

    Wat gebeurt er met uw verzoek?

    Wij controleren of uw verzoek volledig en juist is. Stemmen wij in met uw verzoek en is er nog een saldo op de g-rekening aanwezig? Dan kijken wij eerst of wij kunnen verrekenen. Het bedrag dat na verrekening overblijft, maken wij naar u over.

    Wanneer ontvangt u een reactie?

    Het opheffen van uw g-rekening duurt 6 tot 8 weken.

Meer informatie

Lees meer over de g-rekening in de brochures:

Heeft deze informatie u geholpen?