Buitenlands rekeningnummer doorgeven of wijzigen

U wilt uw buitenlandse rekeningnummer aan ons doorgeven. De reden daarvoor kan verschillend zijn:

  • U hebt een brief van ons gekregen omdat u geld van ons terugkrijgt. In de brief vragen we u om het rekeningnummer waarop we het geld kunnen uitbetalen.
  • Uw rekeningnummer is veranderd en u wilt dit aan ons doorgeven, bijvoorbeeld voor teruggaaf inkomstenbelasting.

Hoe u dat doet hangt er vanaf of u particulier bent of ondernemer:

  • Particulier

    Gaat het om een rekeningnummer voor toeslagen of inkomstenbelasting/bijdrage Zorgverzekeringswet én is het nieuwe nummer een IBAN (rekeningnummer)?

    Dan kunt u het net als een Nederlands rekeningnummer online doorgeven of wijzigen.

    U krijgt dan nog wel een brief van ons waarin wij u vragen om meer informatie om het rekeningnummer te kunnen controleren. Zo weten wij zeker dat het geld op het juiste rekeningnummer wordt uitbetaald en bij de juiste persoon terechtkomt.

    Alle andere gevallen

    Stuurt u ons dan een brief om uw rekeningnummer door te geven of te wijzigen. Zet het volgende in de brief:

    • uw naam
    • uw adres, postcode, woonplaats en land
    • uw burgerservicenummer (bsn)
    • de toeslag of belasting waarvoor u het rekeningnummer doorgeeft
    • uw nieuwe rekeningnummer
    • de BIC-code van uw bank
      Heeft uw bank geen BIC? Geef dan het volledige buitenlandse rekeningnummer (inclusief bankcodes).
    • de tenaamstelling van het rekeningnummer
      Dit is uw naam zoals die bekend is bij uw bank.
    • het land van uw bank
    • uw handtekening

    Gaat het om een rekeningnummer voor toeslagen of voor de inkomstenbelasting en de bijdrage Zorgverzekeringswet?

    Stuur dan ook kopieën mee van:

    • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, Nederlands vreemdelingendocument)
    • een bankafschrift of een digitaal bankafschrift (waarop uw naam en rekeningnummer zichtbaar zijn), of de bevestiging van uw bank van uw aanvraag voor dit rekeningnummer (maximaal 2 maanden oud)

    Stuur uw brief naar:

    Belastingdienst/Centrale administratieve processen
    Unit Registreren
    Postbus 9055
    7300 GT Apeldoorn

    Let op!

    De verwerking van uw wijziging kost tijd. Wilt u dat wij uw oude rekeningnummer per direct niet meer gebruiken? Zet dit dan ook in de brief. Én geef dat meteen door aan de BelastingTelefoon Buitenland. Dan maken wij het voor u in orde.

  • Ondernemer

    Bent u ondernemer en hebt u een rekeningnummer in een SEPA-land?

    Dan kunt u het rekeningnummer online doorgeven of wijzigen.

    U krijgt dan nog wel een brief van ons waarin wij u vragen om meer informatie om het rekeningnummer te kunnen controleren. Zo weten wij zeker dat het geld op het juiste rekeningnummer wordt uitbetaald en bij de juiste persoon terechtkomt.

    Is het rekeningnummer niet uit een SEPA-land?

    Stuur ons dan een brief met de volgende gegevens:

    • de naam van de rekeninghouder
    • het adres van de rekeninghouder
    • uw RSIN
    • het subnummer van de onderneming als u dat hebt
      Dit geldt alleen als u het rekeningnummer wijzigt voor btw of loonheffingen. Het subnummer bestaat uit de laatste twee getallen van uw btw-nummer of loonheffingennummer.
    • het belastingmiddel waarvoor u het rekeningnummer doorgeeft
    • het nieuwe rekeningnummer
    • de BIC-code van de bank
      Hebt u geen BIC-code? Geef dan het volledige rekeningnummer met bankcodes door.
    • de tenaamstelling van uw rekeningnummer
      Dit is uw naam zoals die bekend is bij uw bank.
    • uw handtekening

    Gaat het om een rekeningnummer voor toeslagen of voor de inkomstenbelasting en de bijdrage Zorgverzekeringswet?

    Stuur dan ook kopieën mee van:

    • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, Nederlands vreemdelingendocument)
    • een bankafschrift of een digitaal bankafschrift (waarop uw naam en rekeningnummer zichtbaar zijn), of de bevestiging van uw bank van uw aanvraag voor dit rekeningnummer (maximaal 2 maanden oud)

    Stuur uw brief naar:

    Belastingdienst/Centrale administratieve processen
    Unit Registreren
    Postbus 9055
    7300 GT Apeldoorn

    Het verwerken van uw rekeningnummer kost tijd

    U krijgt binnen 3 weken een brief. Daarin staat dat we uw rekeningnummer hebben verwerkt.

    Let op!

    Wilt u dat wij uw oude rekeningnummer per direct niet meer gebruiken? Zet dit dan ook in de brief. Én geef dat meteen door aan BelastingTelefoon Buitenland.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.