De vooraf ingevulde gegevens in mijn aangifte kloppen niet

Wij hebben al veel gegevens voor u ingevuld in uw aangifte. Kloppen de vooraf ingevulde gegevens niet helemaal? Lees hoe u uw aangifte inkomstenbelasting zelf kunt aanpassen of aanvullen.

Log in op Mijn Belastingdienst met uw DigiD.

Inloggen op Mijn Belastingdienst

Stap 1: De vooraf ingevulde gegevens controleren

Ga in uw aangifte naar het scherm 'Vooraf ingevulde gegevens'. Zie onderstaande afbeelding.

Uitleg vooraf ingevulde gegevens wijzigen, boven afbeelding toegelicht.

Selecteer 'Bekijk' om het overzicht van de vooraf ingevulde gegevens te openen en te controleren.

Uitleg vooraf ingevulde gegevens wijzigen, boven afbeelding toegelicht.

Klopt er iets niet in de vooraf ingevulde gegevens? Of ontbreekt er iets? Ga dan verder met stap 2 voor het aanpassen of aanvullen van uw gegevens. U kunt het overzicht zelf niet aanpassen.

Let op!

In de aangifte-app kunt u geen gegevens aanpassen of aanvullen. Dit kan alleen in de aangifte in Mijn Belastingdienst.

Stap 2: De vooraf ingevulde gegevens aanpassen of aanvullen

Vul uw aangifte in totdat u aankomt bij het onderwerp dat u wilt aanpassen of aanvullen. Hebt u de aangifte al eerder ingevuld maar nog niet verstuurd? Dan kunt u gelijk het onderwerp selecteren.

Als u iets aanpast, ziet u een melding dat u de vooraf ingevulde gegevens hebt gewijzigd.

Op het scherm van het onderwerp kunt u de gegevens aanpassen of aanvullen. Zie het onderstaande voorbeeld.

Voorbeeld: een bankrekening of spaarrekening toevoegen

In het overzicht met vooraf ingevulde gegevens ziet u dat een bankrekening mist. Bijvoorbeeld een spaarrekening in het buitenland. U voegt deze spaarrekening toe bij 'Bank- en spaarrekeningen'. U vindt dit onderwerp in het menu, onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen'. Zie onderstaande afbeelding.

Uitleg vooraf ingevulde gegevens wijzigen, boven afbeelding toegelicht.

Onder de laatste vooraf ingevulde bankrekening in het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' staat de vraag 'Had u nog een bankrekening?'. Beantwoord deze vraag met 'Ja'. Nu kunt u de naam, het land, het rekeningnummer en het saldo van uw spaarrekening invullen. Als u klaar bent, klikt u op 'Akkoord'. Nu hebt u uw spaarrekening toegevoegd.

Kunt u niet bij het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' komen?

Kijk dan eens onderaan het scherm 'Bankrekeningen en andere bezittingen'. Daar ziet u de vraag: 'Waren al deze bezittingen op 1 januari 2024 in totaal meer waard dan € 36.952?' (of € 73.904 als u een fiscale partner hebt).

Hebt u deze vraag met 'Nee' beantwoord? Dan kunt u geen bankrekeningen toevoegen. Als de waarde van uw bezittingen inclusief uw ontbrekende spaarrekeningen onder het grensbedrag blijft, hoeft u dit niet aan ons door te geven.

Als de waarde van uw bezittingen door het toevoegen van uw ontbrekende spaarrekeningen boven € 36.952 komt (en met fiscale partner € 73.904), zet u de vraag op 'Ja'. Als u dan op 'Akkoord' klikt, verschijnt het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' en kunt u uw spaarrekening toevoegen, zoals we hierboven uitleggen.

Stap 3: Onderteken en verzend uw aangifte

Als u de aangifte helemaal hebt ingevuld, ondertekent u met uw DigiD. Klik daarna op de knop 'Verzenden'.

U bent klaar als u de pagina 'Ontvangstbevestiging' ziet.

Meer gegevens aanpassen of aanvullen

Wilt u meer gegevens aanpassen of aanvullen bij een ander onderwerp? Volg dan stap 1 en 2 nog een keer.

Heeft deze informatie u geholpen?