Vragen en antwoorden over Release 3 ICS2

Import Control System 2 (ICS2) is het geautomatiseerde proces van Binnenbrengen dat geldt voor de hele EU. Dit proces bewaakt de veiligheid van de buitengrens. Sinds 3 juni 2024 is release 3 van ICS2 in gebruik. Op deze pagina leest u wat de veelgestelde vragen zijn over deze release.

  • Wij hebben nu nog alleen ervaring met housefilers in de 'lucht'. Dit proces verloopt goed.

  • Nee. In dit geval kunt u uw vragen stellen bij de lidstaat waar u uw EORI-nummer hebt geregistreerd.

  • Nee, elk bedrijf voert de Self Conformance Test eenmalig uit. U hoeft dus niet voor elke lidstaat waar u ENS doet een Self Conformance Test uit te voeren.

  • Nee, dat is niet nodig. Elke IT-serviceprovider voert de Self Conformance Test eenmalig uit.

  • Ja, deze informatie is er. De informatie over het eIDAS-certificaat staat op de website van de Europese Commissie, onder Digital Certificates. Bij de vraag From which Certificate Authorities (CAs) an Economic Operator can issue its certificate for ICS2 message sealing (signing)? vindt u de informatie.

  • U vindt meer informatie in de memo Informatie over HS-codes en EORI-nummers.

  • U vindt meer informatie over ENS en ATO op de pagina ODB - Vergaderstukken ODB ICS2/Binnenbrengen 11 mei 2023.

  • De antwoorden van de Europese Commissie vindt u op de pagina FAQ.

  • Tot 4 december 2024 doet u nog een ATO voor Uniegoederen volgens de huidige werkwijze. Vanaf 4 december 2024 stopt voor u de aangifteplicht. Dit omdat er vanaf uiterlijk 4 december om meer gegevens wordt gevraagd in de ATO. Maar dit niet geldt voor houders van lijndienstvergunningen (RSS).

    Portbase doet een dringend verzoek om ook na 4 december 2024 door te gaan met het insturen van masterdata naar het Port Community System (PCS). Deze data zijn belangrijk voor de ondersteuning van de geautomatiseerde havenprocessen en zorgen dat er minder vertraging is bij de logistieke afhandeling.

    Brengt u niet-Uniegoederen binnen de EU die niet onder een regeling douanevervoer vallen? Dan gelden de normale douaneformaliteiten bij binnenkomst. Hiervoor blijft de ATO-plicht gelden.

  • Dat hangt ervan of er een vervoersopdracht is voor de betreffende lege container. Is er een vervoersopdracht voor een lege container? Dan is sprake van een zogenaamde shippers owned container. Dat betekent dat u de lege container moet aangeven in ENS.

    Gaat het om containers die eigendom zijn van de vervoerder (rederij)? Dan bestaat er geen vervoersopdracht. Dit is een niet-shippers owned container of rederij-container. Dat betekent dat u deze containers niet hoeft op te nemen in de ENS.

    Hebt u een verplichting om een lege container aan te geven in een ENS? Dan moet u de container op house B/L-niveau aangeven. Vul in het veld fullness code ‘A’ in om aan te geven dat de container leeg is. Meer informatie leest u in Bijlage B, Titel II gegevenselement (g.g.e.) 1907 065 000 UVo.DWU.

    De verplichting en de ontheffing voor het verplicht indienen van een summiere aangifte bij binnenbrengen zijn vastgelegd in artikel 104 lid 1 letter f GVo.DWU.

  • Ja, als aangever moet u alle lege containers die in Nederland worden gelost, aangeven in de ATO. Het maakt niet uit of er een vervoersovereenkomst bestaat voor de lege container.

    U geeft aan dat de container leeg is door in het veld fullness code ‘A’ in te vullen. Meer informatie leest u in Bijlage B, Titel II gegevenselement (g.g.e.) 1907 065 000 UVo.DWU.

  • Wij maken geen verplichting aan voor containers als in de ATO bij gegevenselement 19 07 065 000 met code ‘A’ staat aangegeven dat de container leeg is.

Importeurs/kopers binnen de EU verantwoordelijk voor transport/douaneformaliteiten goederen van buiten de EU

  • De indiener van de gegevens van de summiere aangifte bij binnenbrengen, is verantwoordelijk voor de ingediende gegevens overeenkomstig artikel 15 lid 2 onder a en b DWU (artikel 113bis lid 1 GVo.DWU). Als de aangever van de summiere aangifte bij binnenbrengen niet alle benodigde gegevens kan verstrekken, kunnen deze worden opgevraagd aan anderen die hierover beschikken en mogen verstrekken (artikel 127 lid 6 DWU).

  • Dat kan. Als een andere persoon dan de aangever de vereiste gegevens voor de summiere aangifte bij binnenbrengen niet wil meedelen aan zijn contractuele partner, moet deze de vereiste gegevens zelf meedelen aan het douanekantoor van eerste binnenkomst (artikel 112 tot en met 113bis GVo.DWU).

  • Er kunnen meerdere housefilers zijn voor de summiere aangifte bij binnenbrengen van eenzelfde zending. Bijvoorbeeld:

    • Master-filer (M) dient de master B/L gegevens van de summiere aangifte bij binnenbrengen in via een F12-bericht. M verwijst naar housefiler H1 die de house B/L gegevens van de summiere aangifte bij binnenbrengen aanlevert.
    • Housefiler H1 doet een housefiling van de summiere aangifte bij binnenbrengen met een F14-bericht. H1 geeft in de housefiling aan dat housefiler H2 ook een housefiling doet.
    • Housefiler H2 doet een housefiling van de summiere aangifte bij binnenbrengen met een F16-bericht.

Importeurs/kopers binnen de EU niet verantwoordelijk voor het transport/douaneformaliteiten van goederen van buiten de EU

  • Bij multiple filing kan iedereen - anders dan de de aangever - die over de gegevens beschikt, deze aanleveren. Voor het uitvoeren van formaliteiten bij binnenbrengen in de Unie is het niet van belang wie verantwoordelijk is voor het transport/douaneformaliteiten van goederen die van buiten de EU komen. Er moet een summiere aangifte bij binnenbrengen worden gedaan. Dat gebeurt door een aangever middels full-filing (ook wel single-filing genoemd) of middels multiple filing.

  • Dan is sprake van een onvolledige summiere aangifte bij binnenbrengen. Deze wordt dan niet door de Common Repository aanvaard. De carrier en de housefiler moeten in onderling overleg tot een oplossing komen.

  • In de ENS moeten altijd de gegevens van de koper en de verkoper worden vermeld. Het gaat hierbij om gegevenselement 1308 000 000 (verkoper) en 1309 000 000 (koper). De koper is de laatst bekende entiteit aan wie de goederen worden verkocht. Als de goederen anders dan voor een aankoop worden ingevoerd, worden de gegevens van de eigenaar van de goederen verstrekt. Voor meer informatie zie: ODB - Vergaderstukken ODB ICS2/Binnenbrengen 11 mei 2023.

  • MBL wordt wel aan de NL expediteur als afhandelingsagent gericht, maar pas later na vertrek bekendgemaakt. Vaak pas nog later wordt de HBL aangeleverd. De aangever van de summiere aangifte bij binnenbrengen kan de Douane elektronisch verzoeken zijn aangifte te mogen wijzigen. Dit gebeurt door het versturen van een wijzigingsbericht in BUP Binnenbrengen. Wijzigen is niet meer mogelijk als de Douane:

    • de aangever in kennis heeft gesteld van een onderzoek of:
    • geconstateerd heeft dat de betrokken gegevens onjuist zijn, of:
    • de goederen inmiddels bij de Douane aangebracht zijn (artikel 129, lid 1 DWU en 188 UVo.DWU).
  • De summiere aangifte bij binnenbrengen moet de gegevens bevatten van de F-kolommen van Bijlage B GVo.DWU en UVo.DWU en moet overeenkomstig die bijlagen ingevuld zijn. Daarnaast kan de carrier in de STI aangeven in welke situaties hij een bericht wil ontvangen, bijvoorbeeld als de ENS wordt afgekeurd vanwege incompleetheid.

Heeft deze informatie u geholpen?