Vragen en antwoorden over Release 3 ICS2
Import Control System 2 (ICS2) is het geautomatiseerde proces van Binnenbrengen dat geldt voor de hele EU. Dit proces bewaakt de veiligheid van de buitengrens. Sinds 3 juni 2024 is release 3 van ICS2 in gebruik. Op deze pagina leest u wat de veelgestelde vragen zijn over deze release.
-
Zijn er housefilers die al via Nederland getest hebben?
Wij hebben nu nog alleen ervaring met housefilers in de 'lucht'. Dit proces verloopt goed.
-
Kunnen wij hulp krijgen van de Nederlandse Douane als wij de ENS doen via een andere lidstaat?
Nee. In dit geval kunt u uw vragen stellen bij de lidstaat waar u uw EORI-nummer hebt geregistreerd.
-
Als wij ENS-berichten indienen via meerdere lidstaten, moeten wij dan voor elke lidstaat een Self Conformance Test uitvoeren?
Nee, elk bedrijf voert de Self Conformance Test eenmalig uit. U hoeft dus niet voor elke lidstaat waar u ENS doet een Self Conformance Test uit te voeren.
-
Is het nodig om een Self Conformance Test uit te voeren voor alle klanten van een IT-serviceprovider?
Nee, dat is niet nodig. Elke IT-serviceprovider voert de Self Conformance Test eenmalig uit.
-
Is er meer informatie beschikbaar over de certificaten die wij mogelijk kunnen gebruiken om berichten te versleutelen, zoals het eIDAS-certificaat?
Ja, deze informatie is er. De informatie over het eIDAS-certificaat staat op de website van de Europese Commissie, onder Digital Certificates. Bij de vraag From which Certificate Authorities (CAs) an Economic Operator can issue its certificate for ICS2 message sealing (signing)? vindt u de informatie.
-
Waar vind ik meer informatie over EORI-nummers en HS-codes?
U vindt meer informatie in de memo Informatie over HS-codes en EORI-nummers.
-
Waar vind ik meer informatie vinden over de ENS en ATO?
U vindt meer informatie over ENS en ATO op de pagina ODB - Vergaderstukken ODB ICS2/Binnenbrengen 11 mei 2023.
-
Waar vind ik de antwoorden van de Europese Commissie op veelgestelde vragen?
De antwoorden van de Europese Commissie vindt u op de pagina FAQ.
-
Ik ben houder van een lijndienstvergunning (RSS). Moet ik een aangifte tot tijdelijke opslag (ATO) indienen voor uniegoederen die in Nederlandse havens worden gelost?
Tot 4 december 2024 doet u nog een ATO voor Uniegoederen volgens de huidige werkwijze. Vanaf 4 december 2024 stopt voor u de aangifteplicht. Dit omdat er vanaf uiterlijk 4 december om meer gegevens wordt gevraagd in de ATO. Maar dit niet geldt voor houders van lijndienstvergunningen (RSS).
Portbase doet een dringend verzoek om ook na 4 december 2024 door te gaan met het insturen van masterdata naar het Port Community System (PCS). Deze data zijn belangrijk voor de ondersteuning van de geautomatiseerde havenprocessen en zorgen dat er minder vertraging is bij de logistieke afhandeling.
Brengt u niet-Uniegoederen binnen de EU die niet onder een regeling douanevervoer vallen? Dan gelden de normale douaneformaliteiten bij binnenkomst. Hiervoor blijft de ATO-plicht gelden. -
Moet ik als aangever lege containers opnemen in de summiere aangifte bij binnenbrengen (ENS)?
Dat hangt ervan of er een vervoersopdracht is voor de betreffende lege container. Is er een vervoersopdracht voor een lege container? Dan is sprake van een zogenaamde shippers owned container. Dat betekent dat u de lege container moet aangeven in ENS.
Gaat het om containers die eigendom zijn van de vervoerder (rederij)? Dan bestaat er geen vervoersopdracht. Dit is een niet-shippers owned container of rederij-container. Dat betekent dat u deze containers niet hoeft op te nemen in de ENS.
Hebt u een verplichting om een lege container aan te geven in een ENS? Dan moet u de container op house B/L-niveau aangeven. Vul in het veld fullness code ‘A’ in om aan te geven dat de container leeg is. Meer informatie leest u in Bijlage B, Titel II gegevenselement (g.g.e.) 1907 065 000 UVo.DWU.
De verplichting en de ontheffing voor het verplicht indienen van een summiere aangifte bij binnenbrengen zijn vastgelegd in artikel 104 lid 1 letter f GVo.DWU. -
Moet ik als aangever lege containers opnemen in de aangifte tijdelijke opslag (ATO)?
Ja, als aangever moet u alle lege containers die in Nederland worden gelost, aangeven in de ATO. Het maakt niet uit of er een vervoersovereenkomst bestaat voor de lege container.
U geeft aan dat de container leeg is door in het veld fullness code ‘A’ in te vullen. Meer informatie leest u in Bijlage B, Titel II gegevenselement (g.g.e.) 1907 065 000 UVo.DWU. -
Maakt de Douane een verplichting aan voor de lege containers die in de ATO staan?
Wij maken geen verplichting aan voor containers als in de ATO bij gegevenselement 19 07 065 000 met code ‘A’ staat aangegeven dat de container leeg is.