Digitaal bezwaar maken voor intermediairs vanaf begin 2025
27-11-2024
Belastingdienst actueel
Vanaf begin 2025 kunnen fiscaal dienstverleners (intermediairs) met administratiesoftware bezwaar indienen namens hun cliënten. Het gaat om bezwaren voor inkomstenbelasting, btw (omzetbelasting) en vennootschapsbelasting.
De Belastingdienst heeft hiervoor samengewerkt met koepelorganisaties en softwareontwikkelaars. We verwachten dat het halverwege het 1e kwartaal van 2025 mogelijk is om digitaal bezwaar te maken. Maar deze via de post indienen kan ook nog gewoon.
Het gaat eerst alleen om bezwaren voor inkomstenbelasting, btw en vennootschapsbelasting. In de toekomst gaan we de mogelijkheden voor digitaal bezwaar maken verder uitbreiden.
Bezwaar indienen via eigen commerciële software
Als u voor de aangiften van uw cliënten administratiesoftware gebruikt, dient u straks met diezelfde software het bezwaar in. Uw bezwaar komt rechtstreeks binnen bij de Belastingdienst.
U maakt per aanslag of per beschikking bezwaar. Bezwaar maken tegen meer dan 1 aanslag of beschikking tegelijk kan niet. U maakt wel in hetzelfde bezwaar tegen een aanslag ook bezwaar tegen belastingrente of boetes die op de aanslag staan.
Het is mogelijk om bijlagen mee te sturen met het bezwaar. Het bezwaar en de bijlagen mogen samen maximaal 15 MB zijn.
Hebt u het bezwaar digitaal verstuurd? Dan krijgt u direct na het versturen een ontvangstbevestiging te zien.