Digitaal bezwaar maken mogelijk voor intermediairs

08-04-2025

Belastingdienst actueel

Nieuws volgen via RSS

Vanaf 8 april 2025 kunnen fiscaal dienstverleners (intermediairs) met administratiesoftware bezwaar indienen namens hun cliënten. Het gaat om bezwaren voor inkomstenbelasting, btw (omzetbelasting) en vennootschapsbelasting.

De Belastingdienst heeft hiervoor samengewerkt met koepelorganisaties en softwareontwikkelaars. Vanaf 8 april 2025 is het voor intermediairs mogelijk om digitaal bezwaar te maken. Maar bezwaren via de post indienen kan ook nog gewoon.

Het gaat eerst alleen om bezwaren voor inkomstenbelasting, btw en vennootschapsbelasting. In de toekomst gaan we de mogelijkheden voor digitaal bezwaar maken verder uitbreiden.

Bezwaar indienen via eigen commerciële software

U dient bezwaar in met dezelfde administratiesoftware die u gebruikt voor de aangiften van uw cliënten. Vraag uw leverancier of de software digitaal bezwaar maken ondersteunt. Uw bezwaar komt rechtstreeks binnen bij de Belastingdienst.

U maakt per aanslag of per beschikking bezwaar. Bezwaar maken tegen meer dan 1 aanslag of beschikking tegelijk kan niet. U maakt wel in hetzelfde bezwaar tegen een aanslag ook bezwaar tegen belastingrente of boetes die op de aanslag staan.

Het is mogelijk om bijlagen mee te sturen met het bezwaar. Het bezwaar en de bijlagen mogen samen maximaal 15 MB zijn.

Hebt u het bezwaar digitaal verstuurd? Dan krijgt u na het versturen een ontvangstbevestiging te zien, net als bij het versturen van de aangifte.

Meer nieuwsberichten leest u in het nieuwsoverzicht

Heeft deze informatie u geholpen?