14.47.00 Vereenvoudigde procedures douanevervoer door de lucht
2 Gebruik papieren regeling Uniedouanevervoer
Voor gebruik van de regeling douanevervoer moet een aangifte in DVA worden gedaan. Bij een vergunning voor het gebruik van de papieren regeling Uniedouanevervoer gebruikt de luchtvaartmaatschappij manifesten (hardcopy) als aangifte voor douanevervoer.
( artikel 46, lid 1 OGVo. DWU)
Naar boven2.1 Algemeen
Toepassing van gebruik van de papieren regeling voor Uniedouanevervoer door de lucht is alleen mogelijk voor luchtvaartmaatschappijen die daarvoor een vergunning hebben. De luchtvaarmaatschappij treedt op als aangever voor de regeling douanevervoer.
(artikel 233, lid 4, letter e DWU, 24, lid 1, 26 en 29 OGVo. DWU)
De algemene voorwaarden van de artikel 39 DWU en artikel 191 GVo. DWU zijn op deze vereenvoudigde procedure van toepassing voor de aanvraag en de afgifte van de vergunning. Zie verder onderdeel 14.40.00 van dit Handboek.
Naar boven2.2 Vergunning voor gebruik papieren regeling Uniedouanevervoer
Een vergunning voor het gebruik van de papieren regeling Uniedouanevervoer kan in Nederland worden aangevraagd door in Nederland gevestigde luchtvaartmaatschappijen. De aanvraag moet schriftelijk worden gedaan.
(artikel 26, 29 en 46 OGVo. DWU)
De behandeling van aanvragen en afgifte van deze vergunningen is gecentraliseerd bij:
Belastingdienst/Douane/Schiphol/CargoUnit KlantmanagementPostbus 3070 6401 DN Heerlen
Een model van het aanvraagformulier voor het gebruik van de papieren regeling Uniedouanevervoer is te downloaden op www.douane.nl.
De vorm van het manifest, en de luchthavens van vertrek en bestemming waar de vereenvoudigde procedure kan worden toegepast, worden in de vergunning vermeld.
De luchtvaartmaatschappij stuurt de douaneautoriteiten van elke betrokken luchthaven een identiek gewaarmerkte kopie van de vergunning toe.
( artikel 46, lid 2 OGVo. DWU)
Een model van de vergunning voor het gebruik van de papieren regeling Uniedouanevervoer is in het modellenboek opgenomen.
Naar boven2.3 Luchtvaartmanifest
Het luchtvaartmanifest met de te vervoeren goederen geldt als aangifte voor douanevervoer. De inhoud van dit manifest moet overeenstemmen met het model zoals opgenomen in aanhangsel 3 van bijlage 9 bij het Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart. ( artikel 46 lid 1 OGVo. DWU)
Gezamenlijk vervoer niet-Unie en Uniegoederen
Wanneer zowel onder de regeling extern als intern Uniedouanevervoer goederen worden vervoerd (vervoer naar niet-fiscale gebieden), worden deze goederen op afzonderlijke manifesten vermeld. ( artikel 46, lid 3 OGVo. DWU)
De luchtvaartmaatschappij moet in het manifest een gedateerde en ondertekende vermelding aanbrengen over de status van de in het manifest opgenomen goederen. Deze statusvermelding kan zijn: "T1" of "T2F". Door deze vermelding geldt het manifest als een aangifte T1 of T2F. (artikel 47, lid 1 OGVo. DWU)
Gegevens in het manifest dat als aangifte dienst doet
Het manifest moet de volgende gegevens bevatten:
-
de naam van de vervoerende luchtvaartmaatschappij
-
het vluchtnummer
-
de datum van de vlucht
-
de naam van de luchthaven van lading (luchthaven van vertrek)
-
de naam van de luchthaven van lossing (luchthaven van bestemming)
En voor elke in het manifest vermelde zending:
-
het nummer van de luchtvrachtbrief (airwaybill)
-
het aantal colli
-
de gebruikelijke handelsbenaming van de goederen in voldoende nauwkeurige termen om de goederen te kunnen identificeren
-
de brutomassa
De aangifte moet bij een douanekantoor van vertrek worden ingediend, behalve als de aangever ook een vergunning Toegelaten afzender heeft.
Naar boven2.4 Consolidatiezending
In het vervoer van luchtvracht komt het groeperen van (deel)zendingen tot één zending veelvuldig voor. Een dergelijke gegroepeerde zending wordt ook wel aangeduid als een consolidatiezending. In EU-verband bestaat een administratieve afspraak over consolidatiezendingen.
Bij groupagevervoer wordt de handelsbenaming, zo nodig, vervangen door de vermelding "consolidation", eventueel in afgekorte vorm. In dit geval dient de gebruikelijke handelsbenaming van de goederen te zijn vermeld op de onderliggende house airwaybills of house manifesten. (artikel 47, lid 3 OGVo. DWU)
Voor iedere deelzending van een consolidatiezending bestaat een "house airwaybill". Dit is het vervoerscontract dat de afzender en de consolidator hebben opgesteld. Voor het vervoer maken de consolidator en de luchtvaartmaatschappij een contract op, de "master airwaybill". Tenslotte is er een consolidatiemanifest waarop alle house airwaybills zijn vermeld.
Als een luchtvaartmaatschappij een consolidatiezending wil vervoeren volgens een van de vereenvoudigde procedures, dan moet dat als volgt:
De luchtvaartmaatschappij zorgt ervoor dat de consolidator de status van de goederen vermeldt op de house airwaybill. In het consolidatiemanifest moet voor iedere deelzending de status worden aangegeven met de code T1 of T2F. Als er voor bepaalde goederen al een ander douanedocument is geldig gemaakt, staat de code "TD" op het consolidatiemanifest vermeld. In dat geval moet op de house airwaybill behalve de code "TD" ook de soort, het nummer, de datum en het kantoor van vertrek van het document staan. De consolidator geeft de status T1 of T2F aan. De luchtvaartmaatschappij vermeldt de consolidatiezending als geheel op het luchtvrachtmanifest en vermeld daarbij de status T1 of T2F. (artikel 47, lid 3 OGVo. DWU)
Vervolgens wordt de zending opgenomen in het manifest dat specifiek voor die status als aangifte voor douanevervoer geldig zal worden gemaakt. Zie paragraaf 2.1.2, laatste alinea (per status van het goed wordt een afzonderlijk manifest opgesteld).
De aangever legt de manifesten in tweevoud voor ter visering aan de douaneautoriteiten van de luchthaven van vertrek. (artikel 47, lid 5 OGVo. DWU)
Naar boven2.5 Douane werkzaamheden op de luchthaven van vertrek
Als douanemedewerker, werkzaam op de luchthaven van vertrek, doet u het volgende:
-
Viseer het manifest en bewaar een exemplaar als kantoorexemplaar.
Vermeld op de manifesten:
-
de naam van het douanekantoor
-
de aanvaardingsdatum
-
uw naam en handtekening
-
het nummer waaronder het manifest op het douanekantoor wordt geregistreerd
Verlang eventueel bij het viseren dat de luchtvaartmaatschappij ter controle de op het manifest betrekking hebbende luchtvrachtbrieven overlegt.
Naar boven2.6 Vereenvoudigingen Toegelaten afzender en Toegelaten geadresseerde
Als de luchtvaartmaatschappij een vergunning Toegelaten afzender heeft mag deze zelf de manifesten als aangifte voor douanevervoer geldig maken. De luchtvaartmaatschappij moet binnen een bepaalde termijn een exemplaar van het manifest inleveren bij de douaneautoriteiten op de luchthaven van vertrek. In de vergunning Toegelaten afzender zal deze termijn zijn vastgelegd.
Als de luchtvaartmaatschappij in het bezit is van een vergunning Toegelaten geadresseerde volgt zij de wettelijke bepalingen van deze vereenvoudiging en hetgeen daarover in die vergunning is opgenomen. Algemene informatie over deze vereenvoudigingen is opgenomen in onderdeel 14.45.00 van dit Handboek.
Naar boven2.7 Douane werkzaamheden op de luchthaven van bestemming
De luchtvaartmaatschappij brengt de goederen aan bij de douaneautoriteiten op de luchthaven van bestemming en overlegt daarbij het exemplaar van het manifest dat op de luchthaven van vertrek als aangifte voor douanevervoer geldig is gemaakt. De douaneautoriteiten bewaren dit exemplaar. (artikel 47, lid 6, OGVo. DWU)
Als douanemedewerker op de luchthaven van bestemming gaat u, wanneer u de aangebrachte goederen wil controleren, als volgt te werk:
-
Eis van de luchtvaartmaatschappij (of diens vertegenwoordiger) dat, naast de manifesten die als aangifte voor douanevervoer dienen, alle luchtvrachtbrieven (airwaybills of house airwaybills) worden overgelegd die betrekking hebben op de in de aangifte vermelde goederen
-
Vergelijk de aangebrachte goederen met de goederen zoals vermeld op de hiervoor genoemde documenten
-
Eventuele verschillen tekent u aan op het overgelegde manifest
2.8 Zuivering van de regeling Uniedouanevervoer
2.8.1 Maandoverzichtlijst overgelegde manifesten
Bij toepassing van gebruik van de papieren regeling hoeft het kantoor van bestemming geen exemplaren van de manifesten terug te sturen naar het kantoor van vertrek. De zuivering gebeurt met een lijst die de luchtvaartmaatschappij maandelijks opstelt.
Maandelijks moet de luchtvaartmaatschappij, per luchthaven van bestemming, een lijst opstellen van de aldaar in de voorafgaande maand overgelegde manifesten. Deze lijst dient ter zuivering van de aangiften waarbij de papieren regeling is gebruikt. In de vergunning moet zijn bepaald binnen welke termijn na afloop van de kalendermaand de luchtvaartmaatschappij deze lijst moet inleveren.
De lijst moet de volgende gegevens bevatten:
-
het boekingsnummer van het manifest (registratienummer douanekantoor van vertrek)
-
de statusvermelding op het manifest overeenkomstig artikel 47, lid 1, letter a) en b) OGVo. DWU ("T1" of "T2F")
-
de naam van de luchtvaartmaatschappij die de goederen heeft vervoerd
-
het vluchtnummer
-
de datum van de vlucht
De luchtvaartmaatschappij stelt de lijst op per luchthaven van vertrek, voor iedere luchthaven van bestemming, en levert deze in bij de douaneautoriteiten van de luchthaven van bestemming. De inlevering vindt plaats binnen de termijn die daarvoor in de vergunning is genoemd.
(artikel 48 lid 1 en 2 OGVo.DWU)
2.8.2 Douane werkzaamheden bij zuivering
Vermeld in de lijst van overgelegde manifesten alle eventuele verschillen. Vermeld daarbij de nummer(s) van de betreffende luchtvrachtbrieven.
Viseer de lijst met een afdruk van het dienststempel en uw handtekening.
Zend de lijst rechtstreeks naar de Douane van de luchthaven van vertrek.
Op basis van een bilaterale of multilaterale regeling kunnen luchtvaartmaatschappijen toestemming krijgen om deze gegevens zelf naar elkaar toe te sturen. (artikel 48, lid 3 OGVo. DWU)
Naar boven