40.15.00 Overbrengen en EMCS
8 Overbrengen van accijnsgoederen die reeds zijn uitgeslagen tot verbruik (veraccijnsd vervoer)
8.1 Inleiding
Bedrijven vervoeren ook accijnsgoederen, die in een lidstaat van de Unie zijn uitgeslagen tot verbruik. Dit wordt ook wel veraccijnsd vervoer genoemd. Deze overbrengingen zijn te onderscheiden in:
-
overbrengen binnen Nederland
-
overbrengen vanuit Nederland naar een andere lidstaat
-
overbrengen vanuit een andere lidstaat naar Nederland
-
overbrengen van een plaats in Nederland naar een andere plaats in Nederland, via het grondgebied van een andere lidstaat
-
overbrengen naar een derde land of derdelandsgebied (uitvoer)
In dit hoofdstuk worden deze overbrengingen nader toegelicht.
In hoofdstuk 8 wordt nader ingegaan op de onregelmatigheden die zich bij dat vervoer kunnen voordoen.
8.2 Overbrengen binnen Nederland
Zodra goederen in Nederland tot verbruik zijn uitgeslagen, zijn er geen formaliteiten meer te vervullen zoals bij accijnsgoederen die onder een accijnsschorsingsregeling vallen. Dit is bijvoorbeeld het geval als bier wordt overgebracht van de AGP van een groothandelaar naar een slijterij.
De enige formaliteit waar degene die de goederen bedrijfsmatig vervoert zich moet houden is de beschikking over een herkomstbescheid (WA, artikel 80, UBA, artikel 34 en URA, artikel 54).
Naar boven8.3 Overbrengen vanuit Nederland naar een andere lidstaat
Indien accijnsgoederen die in Nederland tot verbruik zijn uitgeslagen worden overgebracht naar een andere lidstaat om aldaar te worden geleverd of gebruikt voor commerciële doeleinden moet het vervoer in Nederland beginnen bij een vergunninghouder Gecertificeerde Afzender (GCA). Hiervoor wordt ook gebruik gemaakt van EMCS. Zie daarom voor de procedure het HEMCS. De overbrenging van de accijnsgoederen moet plaatsvinden met een zogenoemd elektronisch Vereenvoudigd administratief document, het e-VAD (Richtlijn 2020/262, artikel 35).
Overbrengen door particulieren of verkopen op afstand
De accijnsgoederen die worden overgebracht door een particulier voor eigen behoeften is hiervan uitgezonderd (Richtlijn 2020/262, artikel 32). Voor de overbrenging in het kader van de zogenoemde 'Verkopen op afstand' is een aparte regeling vastgesteld (Richtlijn 2020/262, artikel 44). In onderdeel 70.20.00, Reizigersbagage en onderdeel 30.40.00, Verkopen op afstand, van dit handboek worden deze situaties nader toegelicht.
Teruggaaf bij overbrenging vanuit Nederland
Als veraccijnsde goederen vanuit Nederland worden overgebracht naar een andere lidstaat, gelden, naast de verplichting de
goederen over te brengen met een VAGD of commercieel document, nog andere voorwaarden om voor teruggaaf van accijns in aanmerking
te komen.
Zie voor meer informatie over deze voorwaarden onderdeel 50.20.00, Teruggaven, van dit Handboek.
8.4 Overbrengen vanuit een andere lidstaat naar Nederland
Het vervoer van tot verbruik uitgeslagen accijnsgoederen tussen de andere de lidstaten van de Unie en Nederland gaat gepaard met een aantal formaliteiten (WA, artikel 2e, derde lid), tenzij:
-
de goederen worden vervoerd door een particulier en zijn bestemd voor zijn eigen behoefte (WA, artikel 2d). In onderdeel 70.20.00, Overbrengen door particulieren, van dit handboek wordt hierop nader ingegaan.
-
er sprake is van Verkopen op afstand aan particulieren (WA, artikel 2f). In onderdeel 30.40.00, Verkoper op afstand, van dit handboek wordt hierop nader ingegaan).
Deze paragraaf behandelt de volgende onderwerpen:
-
elektronisch vereenvoudigd administratief document (e-VAD)
-
invulling e-VAD en commercieel document
8.4.1 Ontvangst door Gecertificeerde Geadresseerde
Degene voor wie de goederen bestemd zijn in Nederland moet in het bezit zijn van een vergunning Gecertificeerde Geadresseerde (GCA) (WA, artikel 2e, eerste lid). Deze GCG moet zekerheid stellen voor de accijns (WA, artikel 56, eerste lid).
Naar boven8.4.2 Elektronisch Vereenvoudigd administratief document (e-VAD)
Het overbrengen van de accijnsgoederen moet geschieden onder dekking van een e-VAD (UBA, artikel 6a, eerste lid). Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van het systeem EMCS. Voor de procedures met betrekking tot het e-VAD wordt daarom ook verwezen naar het HEMCS.
Naar boven8.5 Overbrengen van een plaats in Nederland naar een andere plaats in Nederland via het grondgebied van een andere lidstaat
Dit vervoer wordt ook wel hoefijzerverkeer of cabotage genoemd. Het vindt bijvoorbeeld plaats als in Nederland veraccijnsde goederen moeten worden overgebracht naar Zeeuws-Vlaanderen en de vrachtauto via België rijdt.
Het overbrengen in deze situatie moet ook plaatsvinden onder dekking van een e-VAD (UBA, artikel 6aa, eerste lid). Dat betekent dat zowel de verzender als de ontvanger, beiden in Nederland, in het bezig moeten zijn van een vergunning GCA, respectievelijk GCG.
8.6 Overbrengen naar een derde land of derdelandsgebied (uitvoer)
Accijnsgoederen die zijn uitgeslagen tot verbruik kunnen ook naar een derde land of derdelandsgebied worden overgebracht. De accijnswetgeving kent hiervoor geen speciale regels. De regels die gelden bij de uitvoer van goederen zoals die zijn opgenomen in de douanewetgeving zijn wel van toepassing. Zie hiervoor het Handboek Douane, onderdeel 20.00.00, Uitvoer.
De accijns die in Nederland is betaald voor goederen die naar een derde land zijn overgebracht, kan worden teruggevraagd. Zie voor de voorwaarden hiervoor onderdeel 50.20.00, Teruggaven, van dit Handboek.
Naar boven