Belastingdienst

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.

110.00.24 Operationele overeenkomst tussen de Directeur kustwacht en de Directeur-Generaal van de Belastingdienst

1 Operationele overeenkomst tussen de Directeur kustwacht en de Directeur-Generaal van de Belastingdienst

De Directeur Kustwacht, en

De Directeur-Generaal Belastingdienst,

(tezamen aangeduid als "partijen")

Gelet op de artikelen 16, 17 en 18 van het Besluit Instelling Kustwacht d.d. 17 november 2006 (Staatscourant 23 november 2006, nr. 229),

Overwegend dat:

De Douane op grond van Europese en nationale wet- en regelgeving belast is met de controle en het toezicht op de in-, uit- en doorvoer van goederen.

De Directeur Kustwacht op grond van het Besluit Instelling Kustwacht belast is met de dagelijkse leiding over de Kustwacht.

De Directeur-Generaal Belastingdienst verantwoordelijk is voor het beschikbaar stellen van personeel en materieel ten behoeve van de douanetaak.

De Directeur Kustwacht verantwoordelijk is voor de realisatie van het Activiteitenplan en Begroting (APB) 1);

1) Artikel 1, onder g van het Besluit Instelling Kustwacht.

De Directeur-Generaal Belastingdienst voor de uitvoering van de Kustwachttaken op tijdelijke basis personeel levert aan Directeur Kustwacht;

De Directeur-Generaal Belastingdienst op basis van door de douane opgestelde risicoprofielen de Directeur Kustwacht verzoekt om interventies en dat de Directeur Kustwacht aan de hand van zijn inzicht in vaarbewegingen, de beschikbaarheid van Kustwachtmiddelen en de realisatie van het APB zal besluiten op deze verzoeken.

De Directeur Kustwacht en Directeur-Generaal Belastingdienst afspraken wensen te maken over de inzet van en voorwaarden waaronder personeel, materieel en middelen van de Douane aan de Kustwacht ter beschikking worden gesteld;

Het zinvol kan zijn dat de Directeur Kustwacht op incidentele basis, onder nader te stellen voorwaarden, de beschikking krijgt over specifieke andere middelen (bijv: duikteam, scans, speurhonden) in gebruik bij de Douane voor de uitvoering van Kustwachttaken

Dat de bijlagen bij deze operationele overeenkomst integraal onderdeel uitmaken van deze overeenkomst,

Komen het navolgende overeen:

Naar boven

1.1 Artikel 1. Doel

Deze operationele overeenkomst heeft tot doel afspraken te maken over de inzet van en het ter beschikking stellen van personeel en materieel van de Douane aan de Directeur Kustwacht, ten behoeve van de realisatie van het door de Ministerraad vastgestelde APB van de Kustwacht.

Naar boven

1.1.1 Artikel 2. Verantwoordelijkheden Directeur-Generaal Belastingdienst

  1. Ten behoeve van de uitvoering van Kustwachttaken stelt de Douane personeel en materieel ter beschikking aan de Directeur Kustwacht overeenkomstig het gestelde in bijlage 1.

  2. De taken van het ter beschikking gestelde personeel ten behoeve van de uitvoering van Kustwachttaken zijn neergelegd in de bijlagen 2, 3 en 4.

  3. Voor het aan de Directeur Kustwacht ter beschikking gestelde personeel blijft de Douane in rechtspositionele zin verantwoordelijk.

  4. De Douane is verantwoordelijk voor het opleiden en trainen van zijn personeel, voor zover het betrekking heeft op het uitvoeren van de douanetaak.

  5. De Douane legt wat betreft de uitvoering van de douanetaak verantwoording af aan de Directeur-Generaal Belastingdienst.

  6. De Douane draagt zorg voor de benodigde ICT voorzieningen ten behoeve van de Douanemedewerkers die ter beschikking zijn gesteld aan de Directeur Kustwacht.

Naar boven

1.1.2 Artikel 3. Verantwoordelijkheden Directeur Kustwacht

  1. De Directeur Kustwacht is verantwoordelijk voor het leveren van producten en diensten overeenkomstig het APB. De Directeur Kustwacht stuurt in dit verband het ter beschikking gestelde personeel operationeel aan. Tenzij anders bepaald, heeft het ter beschikking gestelde personeel binnen een opdracht van de Directeur Kustwacht handelingsvrijheid ten aanzien van de uitvoering.

  2. De Directeur Kustwacht draagt zorg voor de noodzakelijke opleidingen op nautisch gebied van het ter beschikking gestelde personeel ter uitvoering van de kustwachttaken. De financiële kosten van deze opleidingen komen voor rekening van de Directeur Kustwacht.

  3. De Directeur Kustwacht draagt zorg voor de veiligheid van het ter beschikking gestelde personeel, alsmede voor de instandhouding van het materieel voor de periode dat dit materieel ter beschikking is gesteld aan de Directeur Kustwacht.

  4. De Directeur Kustwacht is verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van een eigen werkplek aan het ter beschikking gestelde personeel ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de handhavingsdesk en ten behoeve van de liaisonfunctie.

  5. De Directeur Kustwacht draagt zorg voor het verlenen van toegang tot de reguliere ICT-systemen en applicaties van het Ministerie van Defensie, de in het kader van de Kustwacht relevante ICT-systemen en applicaties van Kustwacht Nederland aan het ter beschikking gestelde personeel van de Douane.

Naar boven

1.1.3 Artikel 4. Medezeggenschap

Vanuit de medezeggenschapscommissie van de Douane zal een vertegenwoordiger als toehoorder zitting hebben in de medezeggingschapscommissie Kustwacht, teneinde de belangen van de betrokken medewerkers van de Douane te kunnen vertegenwoordigen.

Naar boven

1.1.4 Artikel 5. Planning en control

Partijen gebruiken de planning & control-cyclus Kustwacht Nederland, zoals neergelegd in "De Planning & Control Cyclus van de Kustwacht Nederland" ten behoeve van de planning, opdrachtverstrekking, voortgangsmelding en verantwoording van de te leveren producten en diensten. Getracht zal worden zoveel als mogelijk aan te sluiten bij de planning & control-cyclus van de Douane.

Naar boven

1.1.5 Artikel 6. Inzet overig materieel van de Douane

  1. De directeur Kustwacht kan de Directeur-Generaal Belastingdienst verzoeken om de tijdelijke inzet van specifieke andere middelen (zoals duikteam, scans, speurhonden) in gebruik bij de Douane indien dat voor de uitvoering van Kustwachttaken noodzakelijk is.

  2. De Directeur-Generaal Belastingdienst onthoudt alleen dan toestemming indien uitvoering van het verzoek consequenties heeft voor de realisatie van de douanetaken waarvoor de specifieke andere middelen doorgaans worden ingezet.

  3. De Directeur-Generaal Belastingdienst mandateert de voorzitter van het managementteam van de Belastingdienst/Douane West op de in het eerste lid bedoelde verzoeken te beslissen.

Naar boven

1.1.6 Artikel 7. Geschillen

  1. In geval van een geschil tussen de Directeur Kustwacht en Douane in verband met deze overeenkomst, waaronder tevens zij begrepen de interpretatie en uitvoering van de overeenkomst, streven partijen ernaar om het geschil in onderling overleg in der minne te regelen.

  2. Van een geschil zoals genoemd in lid 1, is sprake zodra ten minste één van de partijen zulks stelt.

  3. Wanneer partijen niet slagen in het treffen van een minnelijke regeling, dan zal het geschil ter besluitvorming worden voorgelegd aan de Raad voor de Kustwacht.

Naar boven

1.1.7 Artikel 8. Schadeclaims

De Douane draagt zorg voor de afhandeling van schadeclaims die ontstaan in de taakuitoefening van de Douane.

Naar boven

1.1.8 Artikel 9. Klachtafhandeling

  1. Voor afhandeling van klachten die verband houden met de wijze waarop het personeel van de Douane de kustwachtaken heeft uitgevoerd, is de Douane verantwoordelijk. De Directeur Kustwacht heeft met betrekking tot dergelijke klachten een doorzendplicht.

  2. De Douane informeert de Directeur Kustwacht schriftelijk over definitieve afhandeling van een klacht.

Naar boven

1.1.9 Artikel 10. Financiën

De financiële kaders, zoals neergelegd in het Sturingsmodel Kustwacht Nederland en de APB, gelden onverkort voor deze overeenkomst.

Naar boven

1.1.10 Artikel 11. Informatieverstrekking

  1. De Directeur Kustwacht zal de voor een effectieve en efficiënte uitvoering van de douanetaak relevante informatie uit de kustwachtsystemen (waaronder informatie uit het wal-radarsysteem, het Automatic Identification System en het Visserij Monitoring Systeem) verstrekken aan de Douane.

  2. Via de liaison Douane - Kustwacht zal door de Douane in het kader van informatie gestuurd optreden bij Kustwacht algemene informatie afkomstig uit open bronnen, eigen waarneming, risicoanalyses, roosters, briefings en/ of statistieken worden verstrekt aan andere handhaving- en opsporingdiensten met inachtneming van de wettelijke bepalingen en voorschriften inzake de geheimhouding.

  3. De andere aan de Kustwacht leverende diensten zullen de informatie, zoals bedoeld in het tweede lid, verwerken met inachtneming van de wettelijke bepalingen ter zake.

Naar boven

1.1.11 Artikel 12. Persvoorlichting

  1. Ingeval er sprake is voorlichting aan de pers, zowel gevraagd als ongevraagd, aangaande douaneaangelegenheden, ligt de primaire verantwoordelijkheid hiervan bij het Ministerie van Financien.

Naar boven

1.1.12 Artikel 13. Slotbepalingen

  1. De operationele overeenkomst treedt in werking de dag na ondertekening daarvan.

  2. De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van één jaar.

  3. Na afloop van het jaar wordt de overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd voor dezelfde tijd, tenzij een van de partijen ten minste drie maanden voor de verlengingsdatum schriftelijk bij de andere partij heeft aangegeven de operationele overeenkomst te willen herzien.

  4. Tussentijds kan de overeenkomst niet worden gewijzigd, behoudens in gevallen van majeure beleidswijzigingen ten aanzien van de Kustwacht of de Douane.

aldus overeengekomen en in tweevoud opgemaakt en ondertekend te Den Helder op 4 juli 2008.

   

De Directeur Kustwacht

De Directeur-Generaal Belastingdienst

Namens deze,

De voorzitter van het managementteam

Belastingdienst/Douane West

Naar boven