Facturen maken voor uw btw-administratie: wat moet u daarover weten?
Ondernemers hebben een degelijke btw-administratie nodig. Daarbij hoort een correcte facturenadministratie. Wanneer geeft u een factuur en waaraan moeten uw facturen voldoen?
- U maakt een factuur voor alle goederen en diensten die u aan andere ondernemers levert. In een aantal situaties hoeft u niet te factureren en soms moet u ook factureren aan afnemers die geen ondernemer zijn. Zie hiervoor Wie zijn verplicht te factureren?
- U stuurt een factuur als u een vooruitbetaling hebt gekregen voor leveringen van goederen en diensten. Bij vooruitbetalingen voor intracommunautaire leveringen van goederen hoeft u geen factuur te sturen.
- U vermeldt op uw factuur in elk geval de verplichte gegevens.
- U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
- U moet uw facturen bewaren.
In sommige situaties gelden aangepaste regels voor facturen.
Zakendoen met het buitenland
Er gelden speciale regels als u zakendoet in het buitenland. Meer informatie leest u bij:
Btw-bedrag afronden
Als het bedrag van de verschuldigde btw op de factuur uit meer dan 2 cijfers achter de komma bestaat, rondt u dit af. Meer informatie leest u bij Btw-bedrag afronden.
Digitaal factureren of op papier?
U bepaalt zelf of u uw facturen op papier of digitaal verstuurt. Een digitale factuur moet voldoen aan een extra voorwaarde: uw afnemer moet ermee akkoord gaan dat u digitaal factureert. Ook moet u zekerheid kunnen geven over de echtheid van herkomst, de inhoud en de leesbaarheid van de digitale factuur. U bepaalt zelf hoe u dat doet. U kunt hierover meer lezen in de brochure Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht.