Oude portaal gaat sluiten: stap over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Op 1 juli 2024 sluiten wij het oude portaal voor ondernemers definitief. Ook sluit op 1 juli 2024 de beveiligde plek op onze website waar ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem. Stap nu over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk voor uw zakelijke belastingen. Of regel uw zakelijke belastingen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener.

Datum laatste update: 7 mei 2024

Op deze pagina vindt u de meest actuele informatie. Op dit moment is nog niet alle informatie bekend. Zodra we meer weten, leest u dat op deze pagina.

Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk

Op Mijn Belastingdienst Zakelijk logt u in met DigiD, eHerkenning of een Europees erkend inlogmiddel (European login). Welk inlogmiddel u gebruikt, hangt af van uw rechtsvorm.

Naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Check hoe u moet inloggen:

eHerkenning zonder KVK-nummer

Sinds 29 januari 2024 kunt u eHerkenning aanvragen als u zich niet hoeft in te schrijven of niet kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met eHerkenning zonder KVK-nummer kunt u alléén inloggen bij de Belastingdienst.

Daarmee is eHerkenning ook beschikbaar voor rechtsvormen:

  • die zich niet hóéven in te schrijven bij KVK: eenmanszaken, maatschappen, verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid en kerkgenootschappen
  • die zich niet kúnnen inschrijven bij KVK: samenwerkingsovereenkomsten, Europese vennootschappen (Societas European), Europese economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtsvormen, fiscale eenheden voor de btw en fondsen voor gemene rekening

Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

Let op!

We onderzoeken de mogelijkheid voor een compensatieregeling voor eHerkenning zonder KVK-nummer. Zodra we hierover meer weten, leest u dat op deze pagina.

Stap gemakkelijk over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk

Kies uw situatie:

  • U doet nog btw-aangifte of opgaaf ICP via het oude portaal

    Datum laatste update: 7 mei 2024

    Omdat u zonder KVK-nummer geen eHerkenning kon aanvragen, kon u eerder nog niet overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarom kon u voor de btw-aangifte, suppletie en opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) nog het oude portaal gebruiken. Nu eHerkenning zonder KVK-nummer beschikbaar is, sluiten wij het oude portaal vanaf 1 juli 2024 definitief.

    Dit betekent dat u vóór 1 juli 2024 uw btw-zaken op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:

    • U regelt uw btw-zaken via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarvoor hebt u eHerkenning nodig. Behalve als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent. Dan kunt u ook met DigiD inloggen en hebt u geen eHerkenning nodig.
    • U regelt uw btw-zaken via boekhoudsoftware. U hebt dan geen DigiD of eHerkenning nodig.
    • U regelt uw btw-zaken via een fiscaal dienstverlener. U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over

    Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Soms zijn aanvullende controles nodig, zoals elektronische identificatie. En dat kost tijd. Vraag uw nieuwe inlogmiddel dus zo snel mogelijk aan.

    Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. De btw-aangiften, suppleties en opgaven ICP zijn daar al beschikbaar. Wacht niet tot het oude portaal sluit op 1 juli 2024.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

    eHerkenning voor fiscale eenheden voor de btw

    eHerkenning zonder KVK-nummer is ook beschikbaar voor fiscale eenheden voor de btw. Afhankelijk van welke leverancier u kiest, schaft u een nieuw inlogmiddel voor uw fiscale eenheid aan, of voegt u uw fiscale eenheid als extra organisatie toe.

    Heeft 1 van de ondernemingen binnen de fiscale eenheid al eHerkenning? Dan kan deze onderneming namens de fiscale eenheid inloggen. Hoe u dat doet, vindt u bij Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, onder 'U hebt een fiscale eenheid voor de btw'. Houdt u er rekening mee dat dit een tijdelijke manier van inloggen is. Op een later moment moet u alsnog eHerkenning aanschaffen voor uw fiscale eenheid voor de btw.

  • U vraagt teruggaaf dividendbelasting aan via het oude portaal

    Datum laatste update: 7 mei 2024

    De teruggaaf dividendbelasting is beschikbaar in Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarom sluiten wij het oude portaal vanaf 1 juli 2024 definitief.

    Dit betekent dat u vóór 1 juli 2024 uw teruggaaf dividendbelasting op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:

    • U regelt uw teruggaaf dividendbelasting via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarvoor hebt u eHerkenning nodig. Behalve als u een eenmanszaak hebt of zzp'er bent. Of als u géén ondernemer bent. Dan kunt u ook met DigiD inloggen en hebt u geen eHerkenning nodig. Of u kunt inloggen met een Europees erkend inlogmiddel (European login) als u de nationaliteit van een land hebt dat valt onder de eIDAS-verordening.
    • U regelt uw teruggaaf dividendbelasting via een fiscaal dienstverlener. U hebt dan zelf geen DigiD of eHerkenning nodig.

    Vraag nu uw nieuwe inlogmiddel aan en stap over

    Nadat u uw nieuwe inlogmiddel hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Soms zijn aanvullende controles nodig, zoals elektronische identificatie. En dat kost tijd. Vraag dus uw nieuwe inlogmiddel zo snel mogelijk aan.

    Zodra u uw inlogmiddel hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. De teruggaaf dividendbelasting is daar al beschikbaar. Wacht niet tot het oude portaal sluit op 1 juli 2024.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

  • U bent ondernemer buiten de EU en doet EU-btw-melding

    Datum laatste update: 7 mei 2024

    Bent u als ondernemer gevestigd buiten de EU en hebt u zich in Nederland geregistreerd voor de Unie-regeling of niet-Unie-regeling? Dan doet u elk kwartaal btw-melding voor het EU-btw éénloketsysteem en betaalt u het bedrag dat u aan btw verschuldigd bent. Op 1 juli 2024 sluit ook de beveiligde plek op onze website waar u btw-melding doet en eventuele wijzigingen in uw registratie regelt.

    Dit betekent dat u vóór 1 juli 2024 Dit betekent dat u op een andere manier moet regelen. U kunt kiezen uit 3 mogelijkheden:

    • U regelt uw EU-btw-zaken via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarvoor hebt u eHerkenning nodig.
    • U regelt uw EU-btw-zaken via boekhoudsoftware. U hebt dan geen eHerkenning nodig.
    • U regelt uw EU-btw-zaken via een fiscaal dienstverlener. U hebt dan zelf geen eHerkenning nodig.

    Vraag nu eHerkenning aan en stap over

    Nadat u eHerkenning hebt aangevraagd, krijgt u het inlogmiddel niet direct. Soms zijn aanvullende controles nodig, zoals elektronische identificatie. En dat kost tijd. Vraag eHerkenning dus zo snel mogelijk aan en wacht niet tot het moment dat u btw-melding moet doen.

    Zodra u uw eHerkenning hebt, kunt u direct inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. De btw-melding is daar al beschikbaar. Wacht niet tot ons portaal sluit op 1 juli 2024.

    Meer informatie over inloggen met eHerkenning, welk type u nodig hebt en hoe u eHerkenning aanvraagt, vindt u op Zo werkt eHerkenning.

U bent fiscaal dienstverlener en wilt inloggen namens een cliënt

Kies uw situatie:

  • Fiscaal dienstverleners mét KVK-nummer

    Fiscaal dienstverleners (intermediairs) kunnen met eHerkenning inloggen namens een cliënt. Uw cliënt heeft zelf dan geen eHerkenning nodig. Wel hebt u toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u die toestemming regelt met een ketenmachtiging.

    Lees ook de informatie over eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen).

  • Fiscaal dienstverleners zónder KVK-nummer

    Datum laatste update: 7 mei 2024

    Bent u fiscaal dienstverlener (intermediair) en bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? Met eHerkenning kunt u inloggen namens een cliënt. Daarvoor hebt u toestemming van uw cliënt nodig. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging.

    eHerkenning zonder KVK-nummer met ketenmachtiging

    Helaas is de ketenmachtiging op dit moment alleen nog beschikbaar voor fiscaal dienstverleners met een KVK-nummer. Wij verwachten dat ketenmachtigingen in de loop van 2024 ook beschikbaar zijn voor buitenlandse fiscaal dienstverleners.

    Dit kunt u nu al doen om straks de ketenmachtiging te gebruiken:

    1. U meldt zich aan als buitenlandse onderneming. Dat doet u met het formulier 'Aanmelden buitenlandse onderneming'. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar ons toe. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer). Hebt u al een registratienummer? Dan kunt u deze stap overslaan.
    2. U schaft eHerkenning zonder KVK-nummer aan en gebruikt bij de aanvraag uw registratienummer. Ga hiervoor naar eherkenning.nl/eh3-zonder-kvk-nummer en kies een leverancier uit het overzicht. Houdt u er rekening mee dat eHerkenning niet gratis is en dat leveranciers van eHerkenning soms aanvullende controles moeten doen.
    3. U regelt de toestemming van uw cliënten zodra de ketenmachtiging beschikbaar is. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit moet doen. Zodra we weten wanneer de ketenmachtiging voor u beschikbaar is, leest u dat op deze pagina.

    Belastingzaken voor cliënten regelen zonder ketenmachtiging

    Wilt u geen eHerkenning gebruiken? Dan kunt u commerciële (Nederlandse) software aanschaffen waarmee u de belastingzaken namens uw cliënten regelt. Kies voor een softwarepakket waarbij u als buitenlandse fiscaal dienstverlener géén Public Key Infrastructure (PKI) services servercertificaat van de Nederlandse overheid ('PKIoverheid') nodig hebt.

Waarom vervangt Mijn Belastingdienst Zakelijk het oude portaal?

Mijn Belastingdienst Zakelijk is het nieuwe portaal voor al uw zakelijke belastingen. Mijn Belastingdienst Zakelijk voldoet aan de laatste eisen van privacy en veiligheid en is gebruiksvriendelijker. Zo kunt u bijvoorbeeld uw aangifte tussentijds opslaan, wijzigen en na insturen opnieuw bekijken. En Mijn Belastingdienst Zakelijk werkt beter op tablets en smartphones.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.